Vizuál

Ismeretlen ismerősök a Magyar Nemzeti Galériában

2016.03.07. 14:41
Ajánlom
Az átlagolvasó sok mindent nem tudhat Jekatyerinburgról. Be kell vallanom, én egy városkára tippeltem, erre kiderül, hogy Oroszország negyedik legnagyobb városa.

Azt csak találgattam, hogy Katalin cárnőhöz van-e valami köze a névadásnak, és elképzelhetőnek tartottam, hogy valami ipari kapcsolódása is lehet. Ez utóbbi kettő betalált. Vaskohók, pénzverde, és I. Katalin cárnő. Stimt. Amiről emlékezetes lehetett, vagyis ismerős, hogy itt végezték ki családjával együtt II. Miklós cárt.

A Magyar Nemzeti Galéria mostani, A művészet forradalma – orosz avantgárd az 1910-es, 1920-as években címmel bemutatott kiállítása mindenesetre mindenkinek friss ízzel szolgálhat, amennyiben azt gondolja, hogy az 1910-1920-as évek végtelenül szoros, kegyetlenül cenzúrázott, zárt cári világában, aztán az első világégés alatt, és az azt követő még szigorúbb időkben, nem hoztak létre olyat, vagy olyanabbat az itt működő alkotók, mint a művészet európai világvárosaiban, Párizsban, Berlinben.

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria (Fotó/Forrás: Fátrai László)

A falakon a képek ismerősen bólintanak, a nevek a keretek mellett majdnem teljesen ismeretlenek. Jó, Kandinszkijt és Malevicset kivéve, őket azért ismerjük, a többiek a szakembereket nem számítva, nem tartoznak a best of kategóriába. Kénytelen vagyok némi életrajzi adatokat keresni, és közreadni, mert érdemesek arra ezek az emberek, hogy megismerjük a nevüket, és munkásságukat.

Na, nézzük, mit találunk az orosz nyelvű oldalakon ezekről a művészekről:

Ilja Ivanovics Maskov (1881-1944): az egyik legjelentősebb, legkarakteresebb tagja a „Káró Bubi” művészcsoportnak. Kozák paraszt családból indult. Moszkvában kezdte művészeti képzését, mesterei Konsztantyin Korovin és Valentyin Szerov, de az iskola befejezése előtt kicsapták, meglehetősen szabadgondolkodó, öntörvényű művészetfelfogása miatt. Megjárta Nyugat-Európát, Egyiptomot, Törökországot. Művein jól láthatóak Cézanne, és Matisse hatásai.

Pjotr ​​Koncsalovszkij (1876-1956): művészeti tanulmányokat folytatott Harkovban, majd egy évet töltött Párizsban. Alapítója a „Káró Bubi” művészcsoportnak, a bizottság elnöke. Emellett tagja még számos művészeti egyesületnek, többek között a „Szojuz Mologyozsi”, a Fiatalok Uniójának, a „Word of Art”, és a „Genesis” csoportoknak. Teljes jogú tagja a Szovjetunió Művészeti Akadémiájának, 60 évnyi művészeti tevékenység eredménye, több mint 2000 festmény. Festészetére Cézanne művészete hatott, őt pedig a nyugat ragadta magával. Kitűnően beszélt franciául. Önállóan csak Sztálin halála után állíthatott ki.

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Arisztárh Vasziljevics Lentulov (1882-1943) festőművész, díszlettervező. Az orosz avantgárd meghatározó alakja. A Kijevi Művészeti Iskolában Pimonenko tanítványa. Tanult, dolgozott Olaszországban. Alapítója a „Káró Bubi” művészeti társaságnak, és tagja az Association of Artists csoportnak.

Alekszander Vasziljevics Kuprin: (1880-1960) Voronyezsben kezdett a művészettel foglalkozni, tagja lett az Art Lovers társaságnak. 1902-ben festőnek készülvén ment Szentpétervárra. Moszkvában két évet töltött Joun és Dudin műtermében, később Korovin, Arhipov majd Paszternak tanítványa. Aktív tagja a „Káró Bubi” művészcsoportnak, többnyire kubista csendéleteket fest.

Mihail Fjodorovics Laironov (1881-1964) 1891-ben kezdte iskoláit Moszkvában. 1898-1910-ig Szerov és Levitan tanítványa. Itt találkozott Natalja Goncsarovával, akiben nem csak élete párját találta meg, de a művészetekben is vele egyetértő, hasonló nézeteket valló pályatársra lelt. Művészetére a fauvizmus, a neoprimitívek és a naív művészet gyakorolt nagy hatást. Alakjai az orosz szépségideált ábrázolják, bár kissé kiforgatott, szinte absztrakt megjelenítésben. Művein az orosz történetiség és népies hagyományok is helyet kapnak.

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria (Fotó/Forrás: Fátrai László)

Natalja Goncsarova (1881-1962) 1901-től Moszkvában tanul, mesterei Trubeckoj és Volnuhin. 1906-tól egyre intenzívebben foglalkozik a festészettel. Ellátogat Párizsba, ahol részt vesz a Gauguin emlékkiállításon. Érdeklődése kiterjed a kubizmus és a primitívek munkásságára is.

Robert Falk (1886-1958) zsidó származású orosz festő. Az avantgárd irányába indul, majd a sztálini terror évei alatt visszafogott posztimpresszionistává válik. Képzőművészeti magániskolákban tanult, neves mestere Valentyin Szerov. 1910-ben alapító tagja a „Káró Bubi” művészeti egyesületnek. 1918-28 között a Moszkvai Művészeti Akadémián tanít. Él, és alkot Párizsban, bejárja a Krím-félszigetet, és Közép-Ázsiát. Festészetét tájképek, csendéletek, portrék jellemzik.

Amint az fentebb is látszik, művészeinkről nem sok irodalmat találni. Ez köszönhető a cári Oroszország külvilágtól való elzártságának, és a komoly cenzúrának, na, meg nem utolsó sorban a roppant távolságoknak.

Meginterjúvoltuk a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum igazgatóját, Nyikita Nyikolajevics Korityint is, a cikket itt olvashatja el.

A Káró Bubi művészeti csoport 1910-1917: 1910-ben néhány avantgárd művész (a fentebb megnevezett személyek) ezen név alatt kiállítást szerveznek, melynek a visszhangja nehezen halkul. A névadást Larionovnak tulajdonítják, aki a közismert kártyafigurákkal a népszerű nyomatokra, a „lubok”-ra próbál utalni, és a bubi figurához társított negatív értelmezéssel kifejezésre kívánja juttatni, hogy a szalonok lagymatag nyugalma már nem akadály, és sáros lábbal tapos keresztül az évszázados akadémista hagyományokon. Képeiken a tradicionális szépségeszmény kifigurázása, elnagyoltsága vagy a teljes elutasítás nyomon követető. Érdekes, hogy míg a francia posztimpresszionisták sokat tanultak és emeltek át az orosz népi művészetből, a csoport tagjainak műveiről visszaköszön a párizsi kollégáik festésmódja.

Erőteljes színhasználat és ecsetkezelés, a pasztózus, vastagon felhordott rétegek, egybefüggő színfelületek. Gauguin festményeiről ismert virágmintás háttérdíszítések mellett gyakran orientális képi elemeket, az orosz hagyományokat, történelmi eseményeket idéző motívumokat alkalmaznak. A lázadás, az ifjonti fellángolás, mint ahogy az általában történik, lecsendesedett. A „moszkvai cezanne-izmus” csendéleti irányzatává vált. Larionov és Goncsarova ezt látva otthagyta a csoportot, nekik ez már sok volt, vagy túl kevés, de bizonyosan langyos.

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria (Fotó/Forrás: Fátrai László)

A tárlat helyiségeibe lépve azonnal megcsapja a látogatót a mindent beborító vörös köd diszkrét bája, holott hol volt még ekkor a „Nagy Vörös”. Hát, nem messze, aztán meg is érkezett.

A kiállítás azonban izgalmas - azon túl, hogy világszínvonalú festményeket láthat az ember, kevéssé ismert alkotók keze munkáit - mert ez a nagyon rövid (bő) tíz év, amit a tárlat átölel, mindenféle újító stílust, lázadást, csapongást, kísérletet magába foglal. Itt egymás mellett függnek a neoimpresszionista képek, minden stílusukat felsorakoztatva. A kubizmus, a neoprimitív képek, a geometrikus absztrakció, a szuprematizmus, Kandinszkij gyermekrajzszerű képe, mind itt vannak. Mindezt 10-en pár év alatt. Európa ráérőssebben készítette elő ezeket a stílusokat.

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria

Orosz avantgárd, Magyar Nemzeti Galéria (Fotó/Forrás: Fátrai László)

A kiállítás érdekes része egy sötét alagútszerű tér, ahol korabeli filmfelvételeket láthatunk, elsősorban munkások mindennapjairól. Persze van itt egy csomó érdekesség. A mozgókép ekkoriban kezd elterjedni. Állítólag, maga Miklós cár is megvárta a koronázásával, amíg film készülhet a ceremóniáról. A cár egyébként szívesen pózolt kamerák előtt, ezzel is fitogtatva felsőbbrendűségét, gazdagságát.

A propagandához hozzátartozott a cári család életének bemutatása. Annak ellenére, hogy a munkásosztályról tilos volt filmet forgatni, jó pár felvétel maradt fenn az egyszerű emberek nyomorúságos mindennapjairól, elég éles kontrasztot állítva a cári pompával, a szemben lévő falakon.

A kiállítás megmutatja a múlt század elejei művészeti törekvések internacionális voltát. Párizstól, Berlinen át egészen Moszkváig hasonló kérdéseken gyötrődtek a képzőművészek, hasonlóan szakítottak az akadémizmus megcsontosodott szokásaival, és nagyon hasonló eredményekre jutottak. Építettek, és építkeztek az egymástól tanultakból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Elhunyt a francia újhullám sztárja, Anna Karina

A dán születésű francia színésznő, modell és filmrendező, Jean-Luc Godard rendező volt felesége 79 évesen, rák következtében hunyt el december 14-én.
Vizuál Film

Sundance-nagydíjas makedón filmmel, a Méz-királynővel nyit a BIDF

"A siker is történet" - hangzik a BIDF legújabb szlogenje, és valóban, a 2020-as BIDF versenyfilmjei ismét átütőek, egyediek, művészi megfogalmazásukban tabukat döntögetőek lesznek. Budapest legnézettebb fesztiváljára már most lehet jegyeket, bérletet venni.
Vizuál Film

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.
Vizuál gyász

Elhunyt Danny Aiello amerikai színész

Rövid betegség után, péntekre virradóra egy New Jersey-i kórházban meghalt Danny Aiello amerikai színész.
Vizuál képregény

KÉP-regény: Lövésem volt

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogy milyen volt, amikor majdnem lelőtték.