Vizuál

Izgalmas, titkokkal teli film mutatja be Ravel leghíresebb művének keletkezését

2024.04.18. 10:15
Ajánlom
Új francia film érkezik a mozikba, amely a 20. század eleji Párizs aranyszínű páholyaiba és budoárjaiba kalauzol. Az ünnepelt rendező, Anne Fontaine Bolerója a világ egyik leghíresebb és leggyakrabban előadott zeneművének történetét, illetve a zeneszerző és a körülötte lévő különleges nők viszonyát mutatja be.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

„Szereted a klasszikus zenét? – Nem. – Tudnál mondani egy művet, ami mégis tetszik? – Aha, a Ravel Bolero. Az tök jó.” Ravel Boleróját az is ismeri, aki nem hallgat klasszikus zenét. Hipnotikus ritmusa, lüktető ereje és azonnal befogadható egyszerűsége mindenkit magával ragad. Egyszerűen induló, egyre bonyolultabb hangszerelésben fokozódó dallama feszültséget és izgalmat teremt. Eleinte várakozást kelt, majd a csúcsponton az eufória érzését váltja ki, és ez már első hallásra felejthetetlen élményt nyújt.

De hogyan keletkezett ez a hihetetlenül népszerű darab, amelyet állítólag minden tizenöt percben előadnak valahol a világon?

Az 1920-as évek Párizsában a dúsgazdag, orosz származású balerina, a legendás Ida Rubinstein társulata botrányos, határokat feszegető előadásokkal borzolta a polgárság kedélyeit. Az ellenállhatatlan Ida a fiatal, magányosan élő Maurice Ravelt bízta meg azzal, hogy kísérőzenét komponáljon egyik előadásához.

Bolero_16x9_1-100356.jpg

Jelenet a Bolero című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

Rubinstein eredetileg Isaac Albéniz Iberia című zongoradarabjainak zenekari átiratát kérte Raveltől a balettzenéhez. Miközben Ravel az átiraton dolgozott, megtudta, hogy egy Enrique Fernández Arbós nevű spanyol karmester már átdolgozta a műveket, és a szerzői jog megakadályozza, hogy más feldolgozás készüljön. Arbós szívesen lemondott volna a jogairól, és engedélyezte volna, hogy Ravel hangszerelje a darabokat, Ravel azonban úgy döntött, hogy inkább teljes egészében saját művet komponál, méghozzá a spanyol tánc, a boleró alapján.

„​​Nem gondolja, hogy ennek a témának van valami kitartó jellege? Megpróbálom többször megismételni mindenféle fejlesztés nélkül, fokozatosan növelve a zenekart, amennyire csak tudom” – mondta Ravel, amikor rátalált a témára.

A film megmutatja, hogyan bontakozik ki az eredeti, tétova dallamból a teljes, katartikus erejű mű.

Bolero_16x9_4-100358.jpg

Jelenet a Bolero című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

A darabot 1928. november 22-én mutatták be a párizsi operában. Azonnal hatalmas sikert aratott, és Ravel leghíresebb kompozíciójává vált. A fogadtatáson maga a zeneszerző lepődött meg a legjobban, aki azt jósolta, hogy a legtöbb zenekar nem lesz majd hajlandó előadni. Egy legenda szerint a bemutatón egy nő azt kiabálta, hogy Ravel őrült – amikor ezt Ravelnek elmondták, állítólag azt válaszolta:

ez a nő megértette a darabot.

„Az egyetlen szerelmi kapcsolatom a zenével volt” – mondta idősebb korában a zeneszerző, és Anne Fontaine filmjéből kiderül, mi is a szavai mögött meghúzódó igazság. Milyen volt Ravel kapcsolata a féktelenül szabad, vonzó Ida Rubinsteinnel és a párizsi nagypolgárság gyönyörű asszonyaival, akik szerint a boldog házasság titka a jó szerető?

Az izgalmas, titkokkal és érzékiséggel teli francia film, a Bolero április 18-tól látható a mozikban, a Cirko Film forgalmazásában.

Támogatott tartalom

Fejléckép: Jelenet a Bolero című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.