Vizuál

Izgő-mozgó fehér golyók Velencében

2015.05.06. 10:56
Ajánlom
Cseke Szilárd képzőművész és German Kinga kurátor Fenntartható identitás című projektjével nyílik meg május 7-én az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjának kiállítása; az All the World's Futures címet viselő idei szemlén 89 nemzet vesz részt.

A magyar pavilonba tervezett, a nagyközönség által május 9-től látogatható térinstalláció fő eleme hosszú fóliacsövek rendszere lesz, amelyben ventilátorok fehér golyókat mozgatnak. Az áttetsző csövekben ide-oda mozgó fehér golyók a kollektív és individuális identitásformálásokra hívják fel a figyelmet. Az installáció része egy nagyméretű, folyamatosan felfújódó és leeresztő, áttetsző fóliapárna, amelynek lélegzést imitáló pulzálása arra a mozgásra utal, ami éltető. Ezt az amorf entitást ventilátor és áramforrás táplálja, utalva arra a tényre, hogy világunk törékeny, könnyen sérülhet és figyelmet igényel.

A "fenntartható identitások" paradoxon szóösszetételre a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói különböző gondolatokat fogalmaztak meg - ezeket is olvashatják a magyar pavilonban a látogatók, akik nagy fekete táblákra krétával saját gondolataikat is felírhatják. A kiállítás végén képeslapok, valamint egy iPadre fejlesztett applikáció segítségével a látogatók bárhova elküldhetik gondolataikat, üzeneteiket vagy akár a kiállításon készült szelfijüket is. Okwui Enwezor, a 2015-ös biennále főkurátora 53 ország 136 művészét hívta meg a központi kiállításra; az eseménysorozathoz 44 hivatalos kísérőrendezvény kapcsolódik. Az All the World's Futures címet viselő idei biennálén 89 nemzet vesz részt, köztük öt új ország: Mongólia, Mauritius, Mozambik, a Seychelle-szigetek és Grenada.

"Cseke Szilárd German Kinga kurátorral közösen jegyzett művével szépen illeszkedik a központi gondolathoz: a Fenntartható identitások című projekt a világ minden táján élő embert megérinthet, aki a fokozódó globalizáció és a személyes lét között feszülő ellentétekről mélyebben elgondolkodik" - hangsúlyozta korábban Balatoni Monika, a magyar kiállítás nemzeti biztosa.

A biennále központi tere a Giardini park, ahol az 1909-ben szecessziós stílusban emelt magyar pavilon is található, míg az egykor a velencei flotta műhelyeinek otthont adó Arsenale műemléki csarnokai 29 rendezvényt fogadnak be. Az egyedülálló hangulatú szabadtéri és zárt terek 50 ezer négyzetméteren kínálnak látnivalókat a biennále november 22-i zárásáig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.