Szeptember 27-én lenne 100 esztendős Jancsó Miklós, az egyetemes filmtörténet egyik legfontosabb, legizgalmasabb rendezője. A világhírű alkotó nem csak legendás filmjeivel, összetéveszthetetlen filmnyelvújító formai eszközeivel, különleges történelemszemléletével volt nagy hatással kortársaira és az utókorra is - hisz Jancsó életművéről ma is ódákat zeng számos elsőrangú, ünnepelt művész Martin Scorsesé-től Alfonso Cuarónon át Jórgosz Lánthimoszig -, Jancsó Miklós ironikusan bölcs közéleti személyiségként is nagy űrt hagyott maga után.
A kétszeres Kossuth-díjas és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, érdemes és kiváló művész születésének 100. évfordulója alkalmából nagyszabású sorozatra hívja a filmrajongókat Kovács Gellért "Filmszerész" újságíró.
A jubileumi mozizást beszélgetések is kísérik, Jancsó Miklós pályájához, sokszor magánéletéhez is köthető alkotótársakat, barátokat, családtagokat hívnak meg a vetítésekre.
A program érdekessége, hogy a kiválasztott kilenc filmet fordított időrendben vetítik - leginkább a jancsói játékosság nevében, de azért is, mert így, visszafelé haladva még izgalmasabb felfejteni a rendező kedvenc motívumait, és talán még különlegesebb így lépdelni Jancsó Miklós különbejáratú univerzumában. A filmeket felújított változatban vetítik, de néhányat közülük 35 mm-es filmszalagról.
Szeptember 6-án a Művész moziban a Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten című film látható, a beszélgetésre Scherer Péter színművészt hívták meg. Ugyancsak a Művész moziban látható október 4-én az Allegro barbaro, november 8-án pedig a Szerelmem, Elektra, a vetítésekre meghívott vendég Cserhalmi György színművész és Kende János operatőr. December 6-án az Égi bárány a Kino Cafe moziban látható.
A Jancsó 100 további filmjei a Fényes szelek, a Csillagosok, katonák, a Szegénylegények, az Így jöttem és az Oldás és kötés. A meghívott vendégek között van Bálint András, Jancsó Dávid és Hajdu Szabolcs.
Filmszerész klub: Jancsó 100 vetítéssorozat
Művész mozi, Kino mozi
Szeptember 6-tól májusig
Fejléckép: Jancsó Miklós, 1979 / Fotó: Fortepan / Kende János