Vizuál

Jankovits Barnabás: 'Extrasággal előrukkolni'

2011.12.11. 07:42
Ajánlom
Jankovits Barnabás a Suppré-Neopaint urbán szubkultúra közeli ügynökség egyik tagjaként a PortfolioPoints kiállításdömping szervezője is, ahol fiatal művészek kapnak lehetőséget a bemutatkozásra. Megkérdeztük arról is, hogy mi a helyzet a magyar street arttal és hogy mi kell ahhoz, hogy helyi Banksyk vagy Bluk nőjenek ki Budapestről.

- A Suppré-Neopaint egyik legismertebb akciója a Király utca és a Kazinczy utca sarkán lévő tűzfal lefestése volt áprilisban. Mivel foglalkozol pontosan itt, és hogyan alakult ez a csoport?

- A Suppré grafikai tervezéssel, a Neopaint pedig faldekorációval foglalkozó kis csoport volt korábban - ezekből lett a Suppré-Neopaint. Egy baráti társaság vagyunk, mindig is együtt dolgoztunk, csak külön név alatt. Szépen lassan, évről évre elkezdett letisztulni, hogy ki mivel tud és szeret foglalkozni: valaki a falfestést csinálta, más elment a grafikus dizájner szakma felé. Én inkább ezeknek a területeknek az összefogásával, a kapcsolattartással és főként a rendezvények szervezésével foglalkoztam. Rájöttünk, hogy ez egy abszolút összegyúrható dolog - a Suppré-Neopaintben csoportként működünk, ahol mindenkinek megvan a saját feladata.

- Milyen céllal kezdtétek el a PortfolioPoints-ot? Itt tulajdonképpen néhány napon keresztül és sok helyen nyílnak meg egyszerre a kiállítások.

- Amikor a Műcsarnokban dolgoztam, szerettük volna a fiatalokat is megszólítani - akkoriban észrevettem, hogy a belvárosi kávézóknak már galéria részük is nyílik és kiállításokat rendeznek. 2007-2008 környékén mindenki számára nyilvánvalóvá kezdett válni, hogy ez egy kifejezetten fontos vonal. Az egyetlen probléma viszont az volt ezekkel az eseményekkel, hogy nagyon belterjesek voltak - én is mindig valamilyen ismerősön keresztül hallottam róluk. A családtagokon, a barátokon és a hely körén kívül jóformán senki nem tudott arról, hogy kiállítás nyílik itt vagy ott, miről szól, meddig van nyitva és miért jó. Arra gondoltam, hogy ha ilyen tevékenységek össze vannak fogva egy kisebb fesztivál keretén belül, akkor nyilvánvalóan sokkal több helyen tudnak megjelenni, sokkal több ember foglalkozik velük. Ez így mindenkinek jó.

- Hogyan állítjátok össze a kiállító helyek és a művészek listáját?

- Elsősorban olyan helyekkel állunk kapcsolatban, akik amúgy is szoktak kiállításokat szervezni. Nem is akarjuk mi megmondani egy központból, hogy hol milyen esemény legyen - így jobb és igényesebb dolgok valósulhatnak meg. Vannak olyan helyek is, akik nem foglalkoznak annyira kiállításokkal, oda mi ajánlunk művészeket azok közül, akik nálunk jelentkeznek. Ők a helyszínek listájáról kijelölnek három olyan helyet, ahol el tudnák képzelni a kiállításukat. Nem egy akárhány tagú bizottság dönti el, hogy a jelentkező érdemes művész-e arra, hogy kiállítson, hanem a helyszín maga, amelyik teret biztosít a tárlatnak.

- Miért nem látunk Budapesten olyan negyedet, mint amilyen például Banksy közbenjárásával Londonban van vagy Pitr miatt Párizsban? Mi hiányzik ahhoz itthon, hogy street art művészek Budapestről indulhassanak el?

- Ez egy nagyon jó kérdés. Legelsősorban a városvezetési rugalmasság hiányzik - nem is kell ehhez Párizs. Elég körbenézni Prágában vagy Zágrábban.  Nyilvánvalóan egy művészember vagy a nagy nevek akkor figyelnek fel Budapestre, ha van a városnak híre, ha vannak mocorgások. Négy-öt évvel ezelőtt volt egy hatalmas matricázási és plakátozási hullám - nem látom, hogy onnantól kezdve történt volna bármi más. Akkor tudna sokasodni ez a dolog - minden utcai művészetet figyelembe véve -, ha az önkormányzat engedélyével legálisan festett tűzfalak vagy akár kis felületek is készülhetnének. Ezek biztosan szülnének még további olyan ötleteket, amik ha nem is feltétlenül legális körülmények között készülnek, mégis tetszik az embereknek, és el is fogadják. Ha látnák a művészek, hogy lehet eredményeket elérni, az elindíthatná a folyamatokat.

- Milyen terveitek vannak most?

- Mindig próbálunk valamilyen extrasággal előrukkolni. A 2011-es tavaszi PortfolioPoints egyik fő eleme az általunk megfestett Király utcai tűzfal volt, ami - minden nagyképűség nélkül - osztatlan sikert aratott mindenhol. Ezt szeretnénk folytatni szintén az jövő tavaszi sorozatban is. Az alapötlet és a koncepció már teljes egészében kész van, a helyszíneket is beleértve - most tehát a részletek egyeztetése folyik az illetékes cégekkel és egyénekkel. A poént nem akarom egyelőre lelőni, de annyit elmondhatok, hogy a téma Magyarországgal kapcsolatos és kifejezetten szerethető.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Kortárs írók kedvenc EP-idézetei lepték el Óbudát

Köztéri plakátokkal, 40 hazai író, költő kedvenc EP-idézetével, korábban nem publikált fotókkal és felolvasással ünnepli a harmadik kerület Esterházy Péter születésnapját.
Vizuál

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?
Klasszikus

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Júniusban nyit a Margitszigeti Színház

Derűvel és optimistán várja a korlátozások feloldását a Margitszigeti Színház, amely szabadtéri és ültetett nézőterű játszóhelyként az egyik legbiztonságosabb közösségi helyszínnek számít. A színház vezetősége reméli, hogy a járványügyi intézkedések lehetővé teszik a mielőbbi nyitást, és a nézők – a mindenkori szabályok betartása mellett – júniustól újból élőben élvezhetik a színházi előadásokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál uránia

Ámos Imre tragédiájáról és 12 fiú történetéről szóló filmeket vetít ma este az Uránia

Folytatódik az Uránia ingyenes online vetítéssorozata, a Látótérben. Ma este, a Holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja előestéjén Kőbányai János Ámos Imréről készült és Sipos András gyerekkori háborús élményeit feldolgozó alkotásokat vetítenek.
Vizuál aukció

Színek, realizmusok, meglepetések - a Kieselbach Galériában

Tavaszi aukciója előtt a Kieselbach Galéria ismét megrendezi eladással egybekötött kiállítását. A csütörtökön nyíló tárlaton több mint 150 műtárgyat, klasszikus, modern és kortárs alkotást csodálhatunk meg.  
Vizuál filmio

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Vizuál hír

Oscar-jelölt kisfilm is szerepel az idei Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál programjában

Rekordszámú, 27 nemzetközi filmet vetítenek a május 27. és június 2. között megrendezésre kerülő 9. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. A Toldi mozin kívül több szabadtéri helyszínen is zajló szemlén bemutatkozik az Oscarra jelölt Genius Loci is.
Vizuál interjú

„Ahol csak tomboló ováció van, ott valami bűzlik” – Interjú a szobordöntésben érintett alkotóval, Szalay Péterrel

Egy műalkotás élete nem ér véget az alkotó műhelyében, a befogadók által válik egésszé, teljessé. A mű hatást vált ki, ami párbeszédet generál közönség és alkotás között, de meddig tart a szólásszabadság joga és mi védi a szabad művészi alkotás méltóságát?