Vizuál

Járt már a Louvre üvegpiramisa alatt?

2014.09.19. 14:50
Ajánlom
A föld alatti fogadócsarnokot ugyanis teljesen átalakítják, hogy még jobban tudja kiszolgálni az évi 9 millió látogatót. A szakaszosan történő felújítás alatt a múzeum folyamatosan nyitva tart.

A kínai származású amerikai Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpiramist 25 évvel ezelőtti felavatásakor halottasháznak csúfolták, mára azonban Párizs egyik jelképévé vált, sokan csak emiatt a látványosság miatt látogatnak el a Louvre-ba. Építésekor a múzeumnak évi 3 millió látogatója volt, a piramist maximum 4,5 millió látogató fogadására tervezték, az elmúlt két évben a látogatottság viszont meghaladta a 9 milliót, azaz megtriplázódott az elmúlt 25 évben - hangsúlyozta Jean-Luc Martinez, a Louvre igazgatója párizsi sajtótájékoztatóján.

A nem tervezett siker miatt a piramis előtti téren a nap minden időszakában kígyózó sor áll, hétvégén általában négy órát kell várni a bejutásra, a földalatti csarnok pedig leginkább egy pályaudvarra emlékeztetett: hatalmas a zaj, nincs elég mosdó, ruhatár, csomagmegőrző, a látogatók a tömegben csak nehezen tudnak eligazodni a kiállítótermek felé. A Piramis-projektre keresztelt 2017-ig tartó nagy átalakítás már nyáron megkezdődött, és alapvető célja az, hogy az 55 ezer négyzetméteres mélyépületben elhelyezett különböző kiszolgáló funkciókat összevonják.

A piramisba a jövőben két bejáraton lehet majd bejutni, ezzel felgyorsul a beléptetés és felére csökken a várakozási idő. A földalatti csarnok közepén kialakított kör alakú információs pult, amelyet a tömegben jelenleg alig lehet észrevenni és a zajban csak kiabálva lehet a pultnál egymás szavát meghallani, a fal közelébe, nyugodtabb helyre kerül, ahol jobban látható lesz az érdeklődők számára. A csarnok hat pontján elhelyezett pénztárakat a könyvesbolt helyén vonják össze, a felszabaduló területeken új mosdókat, nagyobb ruhatárat és csomagmegőrzőt alakítanak ki, a tájékozódást ezentúl óriásképernyők fogják segíteni, a feliratok egyértelműbbek és egyszerűbbek lesznek. A 404 kiállítóteremben pedig mindenhol általános lesz a háromnyelvű (francia, angol és spanyol) felirat.

Az 53,5 millió euróba kerülő átalakítást a Search nevű francia ügynökség végzi, az üvegpiramis építészeti formájának teljes tiszteletben tartásával. A terveket egyébként a piramis idén 97 éves tervezője is jóváhagyta, sőt néhány tanáccsal is szolgált az átalakításhoz. A felújításhoz a múzeum nem kért állami támogatást, azt az Abu Dhabiban megnyíló fiókmúzeuma bevételeiből fedezi, 10 százalékban pedig a Kinoshita Group nevű japán cég szponzorálja.

Az igazgató örömét fejezte ki amiatt, hogy a Louvre-nak ekkorára nőtt a látogatottsága. "A közönségnek köszönhetően bármilyen kiállítást megengedhetünk magunknak, szabad kezünk van, és megvannak az anyagi eszközeink is hozzá" - hangsúlyozta Martinez. Példaként említette, hogy a jegybevétel 20 százalékát új műtárgyak beszerzésére fordítják. 

Elmondta, hogy az elmúlt 25 évben teljesen megváltozott a látogatók összetétele, s emiatt is szükséges a tájékozódást az épületen belül egyszerűbbé tenni. A közönség 75 százaléka külföldi: a franciák után a legnagyobb számban az amerikaiak (14 százalék) érkeznek, az olaszok (5 százalék), a németek, a britek és a brazilok (4,2 százalék) előtt. A látogatók 60-70 százaléka először és a legtöbb esetben utoljára jár a Louvre-ban, a látogatók többsége családosan érkezik, az átlagéletkoruk pedig 37 év. 

"Általában nem ez a képünk a múzeumról. A Louvre-ba nem a hagyományos közönség jár. Közben pedig a klasszikus műkedvelő látogatókat is ki kell szolgálni. Vagyis teljesen megváltozott mindaz, amit a látogatóknak nyújtanunk kell" - hívta fel a figyelmet Martinez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

„Ez a legtrendibb filmes műfaj” – interjú Sós Ágnessel, a BIDF igazgatójával

A világ legrangosabb dokumentumfilmjei láthatók egy héten át az 5. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF) programjában, január 28-tól február 3-ig Budapesten, a Cinema City Arénában.
Vizuál hír

Szakírói pályázatot hirdet a Capa Központ

40 év alatti szerzők írásait várják a Kép-Élmény című kiállításhoz kapcsolódóan. 
Vizuál Film

Néhány érdekesség az idei Oscar-jelöltekről

Több érdekességet is összegyűjtött az Amerikai Filmakadémia az Oscar-díj kedden nyilvánosságra hozott idei jelöltjeiről. Miben különleges Lady Gaga nominációja?
Vizuál oscar

Nincs magyar Oscar-jelölt, a Ruben Brandt és a Susotázs is lemaradt

Fantasztikus siker kapujában állt a magyar animációs film, de sajnos nem sikerült jelölést szereznie.
Vizuál kiállítás

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.