Vizuál

John Malkovich még Meryl Streeppé is képes átváltozni

2018.02.28. 11:35
Ajánlom
Dalí, Che Guevara vagy Sztravinszkij - Malkovich talán csak ikerkislánynak álcázva nem téveszti meg elsőre a nézőt. Sandro Miller fotográfus a hollywoodi sztárral szövetkezve játszott újra egy sor ikonikus fotót, amelyeket március 1-től megtekinthetünk a Műcsarnokban. Galéria!

1999-ben A John Malkovich menet című szürreális első filmmel mutatkozott be a Spike Jonez-Charlie Kaufman rendező-forgatókönyvíró páros. Történetükben az anyagi gondokkal küszködő, elvetélt bábművész és kényszerirodista (John Cusack) egyik iratszekrényében titkos ajtót talál, melyen át egyenesen John Malkovich fejébe lehet csúszdázni, és egy meghatározott időre a hollywoodi sztár bőrében lehet bújni. A film egyik jelenetben egy étteremnyi ember változik különféle Malkovichokká, akik kizárólag a Malkovich szót ismételgetik. (Állítólag épp amiatt esett az alkotópáros választása a színészre, mert tetszett nekik a neve hangzása.)

Sandro Miller 2014-es projektjének kiindulópontja mintha épp a film alapgondolatának a megfordítása lenne: 

ott bárki John  Malkovich-csá válhatott, itt John Malkovich válhat bárkivé.

A szinte kölykösen csúfolódó gesztus nem erőfitogtatás - ilyet mi is tudunk -, hanem annak szemléletes érzékeltetése, mennyire magáévá tette Sandro Miller ezt a harmincöt képet, amelyek meghatározták pályáját. Miller 16 évesen, Irving Penn képeinek hatására döntötte el, hogy fényképezni akar. A fotózás alapjait - a kompozíció, a fény és a portré művészetét - részben maga sajátította el a tárlaton is felidézett művészek albumait tanulmányozva. 

Sandro Miller három évtizeddel később már a világ egyik legkeresettebb reklámfotósa. Megrendelői között megtaláljuk a Forbes, a GQ és az Esquire magazint, az American Express-t, a Coca-Colát és a BMW-t.

John Malkovich-csal a kilencvenes években találkozott a fotós, amikor a Steppenwolf színház társulatát fotózta. A párosnak azóta több közös munkája is volt, így nem meglepő, hogy Malkovich azonnal igent mondott, amikor Miller felkereste az ötlettel és a 35 eredeti fotóval.  

John a legbriliánsabb és legproduktívabb ember, akit ismerek. Zsenialitása páratlan. Bármilyen hangulatot vagy ötletet pillanatok alatt magáévá tesz

- nyilatkozta Malkovich a fotográfusról. A tárlat képeinek hitelességét a fotós hozzáértése - a beállítások, képkivágás és a fények  tökéletes rekonstruálása -, illetve a színész teljes átalakulása együttesen adja.

Az anyag a műfaji bravúr mellett a két alkotó tökéletes összhangjáról árulkodik.

A szellemi elődei előtt tisztelgő fotós fényképei egyúttal a színjátszásról, a színész mesterségéről is érvényes állítást fogalmaznak meg. 

John Malkovich  Albert Einstein, Che Guevara, John Lennon vagy Andy Warhol alakjában mintha A John Malkovich menetben elmondottakat fogalmazná meg újra. Belelátja magát a híres emberek személyiségébe, vagy a maga képére alakítja azokat.

Malkovich a film kapcsán tíz évvel ezelőtt a New York Times-nak megfogalmazott  felvetései részben a kiállítás tükrében is értelmezhetőek, illetve más fénytörést adnak a képeknek. "Úgy gondolom, hogy a film a színészmesterségről szól. Arról, hogy kinyitsz egy ajtót és valaki más elméjében találod magad, arról, hogyan menekülhetsz el a saját agyadból 15 percre, és tapasztalhatod meg a szépséget, az izgalmat és az erotikát még a legunalmasabb dolgokban is. Valójában azonban valami még ennél is vészjóslóbb áll a hátterében.

A gondolat, hogy ma virtuálisan éljük az életünket. Örömeinket, bánatunkat és gyengeségeinket is más emberek nyilvánosság előtt zajló életén keresztül éljük meg. Ez a művészet vége, mert a művészet az életből merít."

Malkovich Malkovich Malkovich | Tisztelet a kamera mestereinek

Műcsarnok
2018. március 1. - május 13.

Exkluzív tárlatvezetések

március 1. 18:00
Sandro Miller fotográfus prezentációja után Szarka Klára fotótörténész, a kiállítás kurátora beszélget a művésszel. Angol-magyar nyelvű program, tolmácsolást biztosítanak.
Belépés aznapi kiállítási jeggyel. Előzetes regisztrációt kérünk a mucsarnok@mucsarnok.hu címen.

március 6. 18:00
Exkluzív tárlatvezetés Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar fotográfus, érdemes és kiváló művésszel

március 13. 18.00
Exkluzív tárlatvezetés Udvaros Dorottya Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművésznővel

március 20. 18.00
Exkluzív tárlatvezetés Karafiáth Orsolya költő, fordító, pubicistával

április 10. 18.00
Exkluzív tárlatvezetés Falusi Mariann Artisjus-díjas dzsesszénekes, rádiós- és televíziós műsorvezetővel

április 17. 18.00
Exkluzív tárlatvezetés Cseh László olimpiai ezüst- és bronzérmes, világ- és Európa-bajnok, százszoros magyar bajnok úszóval

Filmvetítés

A John Malkovich menet
március 7. 18:00
Előadó: Cieklinski Sándor

Budapest FotóFesztivál 2018

A kiállítás egyben a Budapest FotóFesztivál nyitótárlata. Az idén második alkalommal megrendezett, két hónapon átívelő kiállítássorozat keretében a kortárs és a klasszikus magyar, valamint a nemzetközi fotográfia értékeit, újdonságait mutatják be február 28. és április 20. között. 

A fesztivál gerincét 2 sztárkiállítás adja, mely ismert magyar és külföldi fotósok munkáiból mutat be válogatást. Emellett olyan Budapesten működő kulturális intézetek, fotográfiával foglalkozó galériák és múzeumok kapcsolódnak be a programba, mint a Kiscelli Múzeum, a B32 Galéria, a Deák 17 Galéria, a Fővárosi szabó Ervin Könyvtár, a FUGA, a Hadtörténeti Múzeum vagy a Petőfi Irodalmi Múzeum.

A rendezvénysorozattal párhuzamosan változatos programok, workshopok, múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik, de lesznek szakmai események, portfolio review, photobook bemutató, illetve fotómaraton is.

A részletes programok ide kattintva elérhetőek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Vizuál galéria

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.