Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

2020.02.24. 16:00
Ajánlom
Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.

A fesztivál a Hanauban történt rasszista gyilkosság árnyékában indult, de a koronavírus sem könnyítette meg a helyzetét, és különösen nem a hozzá kapcsolódó filmvásárét (EFM). Bár a szakmai vetítések rendre telt házakkal futnak, érezhetően kevesebben tolongunk a Potzdamer Platz környékén, a filmvásárról is többen visszavonták részvételüket.

A látnivaló, mindettől függetlenül most is felfoghatatlan mennyiségű. Bár csökkentették az egyes szekciók kínálatát, a tíz nap alatt így is összesen 240 új film mutatkozik be különböző szekciókban, további 98 alkotás pedig filmtörténeti válogatások és más tematikus különprogram részei. Az Arany Medvéért versenyző 18 film mellett a további szekciók kínálata is izgalmas és egyedi, olyannyira, hogy az ausztrál „western” film, a High Ground megnézése után e sorok írója nem érti, hogy Stephen Maxwell Johnson rendezése miért nem a fő versenykategóriában kapott helyett, holott a világpremierjét tartották a Berlinalén. A magával ragadó film amerikai forgalmazását már meg is vásárolta Samuel Goldwyn, és nagyon reméljük, valahogy Magyarországra is eljut.

Johnny Depp érkezése is megmozgatta a berlinieket, sokan várták a világhírű művészt a fesztiválközpont előtt. A főszereplésével készült Andrew Levitas környezetvédő filmje, a Minamata, amely a 70-es évek japán fémmérgezését dolgozza fel, W. Eugene Smith világhírű fotóriporter élettörténetét felelevenítve. A környezettudatosság, a gender-etikus szemlélet különben is hosszú évek óta központi témája nem csak a válogatásnak, hanem a filmszakmai döntéseknek, kezdeményezéseknek, a filmvásárnak is. 

Bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, már most látszik, hogy gazdag és szép válogatás, komoly, nagy filmekkel. Igazi jubileumi filmtermést hozott tehát ez az év.

A jó filmeken kívül mindez annak is köszönhető, hogy új vezetők állnak a fesztivál élén, Carlo Chatrian művészeti igazgató és Mariette Rissenbeek ügyvezető igazgató, akik mindenek elé az esztétikai szempontot helyezték. "A minőség volt az egyetlen szempont" – hangsúlyozták a válogatásról, és bár az Arany Medvéért versenyző filmek többsége inkább sötét tónusú, mégsem a Berlinalén hosszú évek óta megszokott direkt politikai üzenetek dominálnak bennük.

Az aktuális társadalmi kérdéseket árnyaltabban, inkább egzisztencialista irányból közelítik meg az alkotók, a szerzői filmek legszebb hagyományai szerint.

A zsűri bemutatkozó sajtótájékoztatóján, Jeremy Irons, a zsűri elnöke is hangsúlyozta, hogy elsősorban közönségként nézi a filmeket. Ünnepnek tekinti ezt a tíz napot, és különösen arra kíváncsi, hogy mennyire indítják meg és mennyire provokálják majd a látottak. A szívből jövő filmek érdeklik és ebben a legtöbb zsűritag egyetértett, köztük Bérénice Bejo színésznő, az Oscar-díjas Némafilmes főszereplője, akárcsak Annemarie Jacir palesztin-amerikai rendező. Így aztán már csak azon lepődnénk meg, ha Kelly Reichardt filmje, a First Cow díj nélkül jönne el Berlinből.

A különlegesen árnyalt női filmjeiről ismert amerikai rendező ezúttal is csodálatos filmet készített, bár ezúttal a maszkulinitást vizsgálja. A barátság, a túlélés, a migráció, a közösség témáit férfi szempontból mutatja be, az amerikai koloniák világában, az 1820-as évek (leendő) Oregonjában játszódó történelmi filmjében.

A szívszorító mestermunka fontos lehet a válogatóknak is, hiszen a Telluride Filmfesztiválon már bemutatták, mégis meghívták a Berlinalé versenyprogramjába.

A filmes seregszemlének fontos kiegészítője a filmvásár, a European Film Market (EFM), a két entitás sikere pedig összefügg. Itt úgy mondják, akkor jó a Berlinalé, ha az EFM is erős, bár az első néhány nap eredményeire ez még nem mondható el: elmaradtak a nagy bejelentések, a piac, úgy tűnik, stagnál, és még bizonytalan, hogy melyik versenyfilmnek lesz magyar forgalmazója.

Ugyanakkor megjelentek az első adatok a tavalyi év európai mozis teljesítményéről, az UNIC (International Union of Cinema) pár nappal a fesztivál előtt tette közzé a becsléseit, miszerint 2019-ben 4,5 százalékkal több mozijegyet adtak el Európában, mint egy évvel korábban. Az eladott 1,34 milliárd mozijegy az elmúlt 15 év rekordteljesítményének számít, a bűvös 1 milliárdos határt 2004 óta most sikerült elérni. Mindez különösen a streaming szolgáltatók térnyerése mellett számít biztatónak, bár a fesztiválnak idén nem sikerült megegyeznie a Netflix-szel, így egyetlen általuk forgalmazott film sem versenyez a programban, de a vásáron ott vannak.

A Berlinalé továbbra is ragaszkodik a hagyományhoz: minden filmjüknek moziforgalmazásba kell először kerülnie, csak azt követően indulhat meg az online forgalmazása.

Visszatérve az UNIC mozis nézettségi adataira, a növekedés elsősorban a Közép- és Kelet-Európai térségben, a Baltikumban és a Balkánon számottevő, ami nem csak azt mutatja, hogy  szeretünk moziba járni, hanem azt is, hogy javulnak a gazdasági mutatók errefelé. Természetesen továbbra is az amerikai nagy stúdióké marad a piac komoly szelete, de erős az igény a saját tartalomra, az európai alkotók független filmjeire is. Ahogy Magyarországon is megfigyelhető, úgy szinte minden országban elkészül egy-egy igazi közönségkedvenc évente, amelynek a nézettsége megközelíti a nagy nemzetközi blockbusterek sikerét. Mindez a Berlinalén is érzékelhető, teltházakkal futnak a szakmai programok, az előadások, a filmtörténeti vetítések, és nem valószínű, hogy akad olyan berlini, aki ne hallott volna a fesztiválról.

 

Fejléckép: Johnny Depp a 70. Berlinalén, 2020. február 21-én. Fotó: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál portré

Az Apokalipszis most sztárja egy érsek után választotta nevét

Két évig még díszletmunkásként is dolgozott mielőtt Coppola filmje meghozta számára a sikert. Két fia követte őt a szakmában. Martin Sheen amerikai színész augusztus 3-án ünnepli 80. születésnapját. 
Vizuál ajánló

Herceg a vasfüggöny mögül – Róna Viktor kiállítás

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet új időszaki kiállítását Róna Viktor balettművésznek szenteli.
Vizuál magazin

Angyalszív, Madárka, Evita - Alan Parker legjobb filmjei

Hetvenhat éves korában, július 31-én meghalt Alan Parker angol filmrendező, forgatókönyvíró és producer, akinek nevéhez olyan kult filmek fűződnek mint a Pink Floyd:Fal, az Angyalszív vagy az Evita.
Vizuál Film

75 éve halt meg Csortos Gyula - PORTRÉ

Hetvenöt éve, 1945. augusztus 1-jén halt meg Csortos Gyula, a két világháború közötti korszak egyik legkedveltebb magyar színésze, a Hyppolit, a lakáj című film főszereplője. 
Vizuál interjú

Fontos a fiatal művészek önmenedzselése

„Magyarországon, és persze a legkiemelkedőbb gócpontban, Budapesten a jelenkor művészetével, kultúrájával egy igen behatárolható közeg foglalkozik, és jár el kiállításokra, megnyitókra, előadásokra. Ismerjük egymást látásból, és ezek a személyes kapcsolódások gyakran felértékelhetik az alkotói produktumot” – mondta el Pócs Veronika művészettörténész, a MANK Galériában augusztus 2-ig látogatható kiállítás kurátora. Hozzátette: elengedhetetlen az önmenedzselés, sok energiát kell ebbe is fektetniük a fiataloknak. A 35 éven aluli művészek számára meghirdetett pályázat eredményeként létrejött szentendrei kiállítás munkáinak válogatásakor fontos szempont volt a sokszínűség.