Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

2020.02.24. 16:00
Ajánlom
Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.

A fesztivál a Hanauban történt rasszista gyilkosság árnyékában indult, de a koronavírus sem könnyítette meg a helyzetét, és különösen nem a hozzá kapcsolódó filmvásárét (EFM). Bár a szakmai vetítések rendre telt házakkal futnak, érezhetően kevesebben tolongunk a Potzdamer Platz környékén, a filmvásárról is többen visszavonták részvételüket.

A látnivaló, mindettől függetlenül most is felfoghatatlan mennyiségű. Bár csökkentették az egyes szekciók kínálatát, a tíz nap alatt így is összesen 240 új film mutatkozik be különböző szekciókban, további 98 alkotás pedig filmtörténeti válogatások és más tematikus különprogram részei. Az Arany Medvéért versenyző 18 film mellett a további szekciók kínálata is izgalmas és egyedi, olyannyira, hogy az ausztrál „western” film, a High Ground megnézése után e sorok írója nem érti, hogy Stephen Maxwell Johnson rendezése miért nem a fő versenykategóriában kapott helyett, holott a világpremierjét tartották a Berlinalén. A magával ragadó film amerikai forgalmazását már meg is vásárolta Samuel Goldwyn, és nagyon reméljük, valahogy Magyarországra is eljut.

Johnny Depp érkezése is megmozgatta a berlinieket, sokan várták a világhírű művészt a fesztiválközpont előtt. A főszereplésével készült Andrew Levitas környezetvédő filmje, a Minamata, amely a 70-es évek japán fémmérgezését dolgozza fel, W. Eugene Smith világhírű fotóriporter élettörténetét felelevenítve. A környezettudatosság, a gender-etikus szemlélet különben is hosszú évek óta központi témája nem csak a válogatásnak, hanem a filmszakmai döntéseknek, kezdeményezéseknek, a filmvásárnak is. 

Bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, már most látszik, hogy gazdag és szép válogatás, komoly, nagy filmekkel. Igazi jubileumi filmtermést hozott tehát ez az év.

A jó filmeken kívül mindez annak is köszönhető, hogy új vezetők állnak a fesztivál élén, Carlo Chatrian művészeti igazgató és Mariette Rissenbeek ügyvezető igazgató, akik mindenek elé az esztétikai szempontot helyezték. "A minőség volt az egyetlen szempont" – hangsúlyozták a válogatásról, és bár az Arany Medvéért versenyző filmek többsége inkább sötét tónusú, mégsem a Berlinalén hosszú évek óta megszokott direkt politikai üzenetek dominálnak bennük.

Az aktuális társadalmi kérdéseket árnyaltabban, inkább egzisztencialista irányból közelítik meg az alkotók, a szerzői filmek legszebb hagyományai szerint.

A zsűri bemutatkozó sajtótájékoztatóján, Jeremy Irons, a zsűri elnöke is hangsúlyozta, hogy elsősorban közönségként nézi a filmeket. Ünnepnek tekinti ezt a tíz napot, és különösen arra kíváncsi, hogy mennyire indítják meg és mennyire provokálják majd a látottak. A szívből jövő filmek érdeklik és ebben a legtöbb zsűritag egyetértett, köztük Bérénice Bejo színésznő, az Oscar-díjas Némafilmes főszereplője, akárcsak Annemarie Jacir palesztin-amerikai rendező. Így aztán már csak azon lepődnénk meg, ha Kelly Reichardt filmje, a First Cow díj nélkül jönne el Berlinből.

A különlegesen árnyalt női filmjeiről ismert amerikai rendező ezúttal is csodálatos filmet készített, bár ezúttal a maszkulinitást vizsgálja. A barátság, a túlélés, a migráció, a közösség témáit férfi szempontból mutatja be, az amerikai koloniák világában, az 1820-as évek (leendő) Oregonjában játszódó történelmi filmjében.

A szívszorító mestermunka fontos lehet a válogatóknak is, hiszen a Telluride Filmfesztiválon már bemutatták, mégis meghívták a Berlinalé versenyprogramjába.

A filmes seregszemlének fontos kiegészítője a filmvásár, a European Film Market (EFM), a két entitás sikere pedig összefügg. Itt úgy mondják, akkor jó a Berlinalé, ha az EFM is erős, bár az első néhány nap eredményeire ez még nem mondható el: elmaradtak a nagy bejelentések, a piac, úgy tűnik, stagnál, és még bizonytalan, hogy melyik versenyfilmnek lesz magyar forgalmazója.

Ugyanakkor megjelentek az első adatok a tavalyi év európai mozis teljesítményéről, az UNIC (International Union of Cinema) pár nappal a fesztivál előtt tette közzé a becsléseit, miszerint 2019-ben 4,5 százalékkal több mozijegyet adtak el Európában, mint egy évvel korábban. Az eladott 1,34 milliárd mozijegy az elmúlt 15 év rekordteljesítményének számít, a bűvös 1 milliárdos határt 2004 óta most sikerült elérni. Mindez különösen a streaming szolgáltatók térnyerése mellett számít biztatónak, bár a fesztiválnak idén nem sikerült megegyeznie a Netflix-szel, így egyetlen általuk forgalmazott film sem versenyez a programban, de a vásáron ott vannak.

A Berlinalé továbbra is ragaszkodik a hagyományhoz: minden filmjüknek moziforgalmazásba kell először kerülnie, csak azt követően indulhat meg az online forgalmazása.

Visszatérve az UNIC mozis nézettségi adataira, a növekedés elsősorban a Közép- és Kelet-Európai térségben, a Baltikumban és a Balkánon számottevő, ami nem csak azt mutatja, hogy  szeretünk moziba járni, hanem azt is, hogy javulnak a gazdasági mutatók errefelé. Természetesen továbbra is az amerikai nagy stúdióké marad a piac komoly szelete, de erős az igény a saját tartalomra, az európai alkotók független filmjeire is. Ahogy Magyarországon is megfigyelhető, úgy szinte minden országban elkészül egy-egy igazi közönségkedvenc évente, amelynek a nézettsége megközelíti a nagy nemzetközi blockbusterek sikerét. Mindez a Berlinalén is érzékelhető, teltházakkal futnak a szakmai programok, az előadások, a filmtörténeti vetítések, és nem valószínű, hogy akad olyan berlini, aki ne hallott volna a fesztiválról.

 

Fejléckép: Johnny Depp a 70. Berlinalén, 2020. február 21-én. Fotó: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A Gyilkos tó kémiája

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Gyilkos-tónál megélt pálinka-történeteket mesélt.
Vizuál aukció

Új kiállítótérrel bővül a Virág Judit Galéria

Rippl-Rónai, Bortnyik és Munkácsy remekművei láthatók a május 15-én nyíló, csaknem 400 négyzetméteres területtel kibővülő Virág Judit Galériában, ahol a 105 kortárs és 157 klasszikus művet felvonultató új aukciós tárlat is megtekinthető.
Vizuál hír

Jelentős elismerésben részesül Marina Abramović

Marina Abramović világhírű performanszművész kapja idén a spanyol Nobel-díjnak is nevezett Asztúria hercegnője-díjat művészeti kategóriában – adta hírül a Papageno, a Pledge Times hírportálra hivatkozva. Az Asztúria hercegnője Alapítvány minden évben nyolc kategóriában osztja ki az elismerést, melynek első kihirdetett győztese a szerb művész.
Vizuál premier

Online premieren mutatják be a frissen felújított Habfürdőt

Kovásznai György születésének 87. évfordulóján a Nemzeti Filmintézet-Filmarchívum Igazgatósága videomegosztó csatornáján két alkalommal, május 15-én és 16-án este 7 órakor bemutatja a legendás animációs film restaurált változatát. 
Vizuál hír

106 éves korában elhunyt Norman Lloyd amerikai színész-rendező

Az Emmy-díjra jelölt színészt Los Angeles-i otthonában érte a halál - adta hírül az MTI. Norman Lloyd pályafutása kezdetén együtt dolgozott Orson Wellesszel, Alfred Hitchcockkal és Charlie Chaplinnel is.