Vizuál

Kanál, villa

2010.11.08. 09:10
Ajánlom
A nemi vágy és identitás témája köré szervezett kiállítást a washingtoni Smithsonian.

Absztrakt képeken illusztrálja a washingtoni Smithsonian múzeum országos portrétárának új kiállítása, milyen hatást gyakorolt az amerikai művészetre az alkotók nemi identitása vagy irányultsága. A február 13-ig megtekinthető tárlat címe Bújócska: Különbség és vágy az amerikai portréfestészetben.

Kevesen értették, miért fityeg egymás mellett kanál és villa a pop- és konceptművészet nagy alakjának számító Jasper Johns egyik képéről, amelyet az absztrakt expresszionista Robert Rauschenberggel való szakítása után alkotott meg. A Smithsonian új tárlata megadja a választ: a művész In Memory of My Feelings (Érzéseim emlékére) című alkotása úgy született, hogy Johns befeketítette híres színes zászlósorozatának egyik darabját, érzékeltetve, hogy a kapcsolat színeinek vége, és egymástól távol külön festett meg rajta egy kanalat és egy villát, majd ennek a sötét hangulatú műnek a felső keretére akasztotta a két evőeszközt. A csak beavatottak számára érthető motívum a két művész hat évig tartó, általában kevéssé ismert meleg kapcsolatára utal, amelyet még Rauschenberg 2008-ban bekövetkezett halála kapcsán sem említettek a gyászoló írásokban.
David C. Ward történész, a portrétár kurátora szerint a művészet történetét a melegek szerepe nélkül elmondani olyan lenne, mint elmesélni a rabszolgaság történetét a feketék említése nélkül. Sokan eddig mégis ezt tették, udvariasságból vagy éppen homofóbiából. Pedig a hidegháborús időszak antikommunista hisztériája idején több meleg irányultságú tisztségviselőt bocsátottak el az állami hivatalokból, mint ahány feltételezett kommunistát - utalt a kurátor egy kevéssé ismert, számára is meglepő tényre. Ebben a politikai légkörben sok kortárs művész az absztrakció és a kódolt nyelvezet eszközéhez fordult, amikor megfestette magát és azokat, akiket szeretett.
A főleg magánadományokból finanszírozott kiállítás húsz évvel azután nyílt meg, hogy a washingtoni Corcoran művészeti galéria törölte Robert Mapplethorpe fényképész homoerotikus, férfiszerelmet bemutató képeinek tervezett retrospektív kiállítását, mert tartottak az amerikai törvényhozás ítéletétől. A Smithsonian kiállításán nemigen láthatóak csókolózó férfiakat megörökítő művek, a kurátorok által kiválogatott 105 alkotás többségére inkább az jellemző, hogy első látásra fel sem ismerhető rajtuk a meleg motívum.

A bejáratnál Thomas Eakins 1898-as festménye, a Salutat látható: nézőknek integető ökölvívót ábrázol, szinte akt-szerűen, eltérve a férfiasság bemutatásának addig megszokott hagyományos, harcias kánonjától. J. C. Leyendecker 1914-es Men Reading (Olvasó férfiak) című képén nehéz megmondani, hogy az ábrázolt két férfi puszta ismerőse vagy szeretője egymásnak. A művész az egyik figurát saját férfi partneréről mintázta. Annie Leibovitz egyik 1998-ban festett képe Ellen DeGenerest mutatja be, amely kiválóan érzékelteti, hogy milyen kétértelműen mutatkozott a nyilvánosság előtt a színésznő, amikor még nem jelentette be másságát.
Több férfi aktkép is látható a kiállításon, ez még manapság is ritkább a múzeumokban, mint a női akt. Noha ezek jobbára egyáltalán nem kihívóak, a kurátorok tudják, hogy a közpénzekből működő Smithsonian múzeumot bírálhatják egy ilyen kiállításért. Jonathan Katz társkurátor, a State University of New York munkatársa elmondta, hogy New Yorkban másfél évtizede próbál megrendezni egy ilyen kiállítást, de senki nem támogatta ebben. Jonathan Katz szerint ma már a bankvilág ezen a téren előbbre jár, mint a múzeumok, hiszen sok cég befogadja az egynemű partnereket. „Ez volt az utolsó megtűrt előítélet" - jegyezte meg a szakember.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.