Vizuál

Kandinszkij úgy kezelte a festékeket, mintha lények lennének

2015.12.04. 14:47
Ajánlom
Az orosz festő, az absztrakt festészet egyik megteremtője 1866. december 4-én született. Az évforduló alkalmából összeállításunkban rá emlékezünk.
Kandinszkij

Kandinszkij

Vaszilij Vasziljevics Kandinszkij dédanyja állítólag egy mongol hercegnő volt, apja a kínai határnál jött a világra, így ázsiai gyökerei is voltak. Tehetős családjával sokat járt külföldön, főleg Itáliában, ennek és későbbi gyakori költözködésének is köszönhető, hogy Kandinszkij szabadon mozgott a kultúrák között.

Kandinszkij első élményei hároméves korából származnak. Jellemző volt rá a szinesztetikus érzékelés: bizonyos színeket barátságosnak, másokat barátságtalannak talált (ez a fajta gondolkodásmód felnőtt korában is megmaradt), és a színekhez folyamatosan hangokat kapcsolt. Erősen kötődött a festékanyagokhoz is. Úgy kezelte a festékeket, mintha lények lennének: „Néha hallom a színek sóhaját.” Kandinszkij mindvégig gyerek maradt, ezen felül parttalan, romantikus személyiség volt, nagy nyitottsággal a transzcendencia iránt.

Korai élete feszültségekkel teli volt. Szüleinek nem volt jó kapcsolatuk, a fiatal Kandinszkij a feszültségek elől a misztériumok és legendák népesítette belső világba menekült. A nagynénje, – aki az anya távozása után is a családdal maradt, – németül olvasott fel germán meséket-mondákat, melyek kincsestára táplálta művészi képzelőerejét. Ötéves volt, mikor apja egészségi állapota miatt – családjával Odessszába költöztek, de Moszkvába minden évben ellátogattak. A gimnázium elvégzése után, 1886-ban beiratkozott a Moszkvai Állami Egyetem jogi karára.

Az ortodox kereszténység, az orosz népművészet (különösen a színezett népi fametszetek) szellemiségét vitte magával, mikor már tehetséges és nagyreményű jogászként mégis a festészet mellett döntött, és 1896-ban Münchenbe költözött. Itt szabadiskolákat látogatott, már ekkor találkozott Klee-vel. 1901-1904-ig Kandinszkij vezetése alatt itt működött a Phalanx csoport, ezzel párhuzamosan pedig megindult a Kandinszkij-féle szabadiskola. Mindenesetre bizonyos, hogy ezek még az útkeresés évei voltak. Oroszországban jelentetett meg egy fametszetű mappát, és egyet Párizsban, valamint leginkább az orosz szecesszió-mesevilág hatását mutató képeket alkotott (már itt megjelenő téma a kék lovas), majd a fauve-ok útjára lépve hagyta, hogy eredendő kolorizmusa kibontakozzék.

Szabadiskolabeli tanítványával, szerelmével, Gabriele Münterrel Murnauban festve kezdte el a tájképre, természetre irányuló kutatásait. A Neue Künstlervereinigung, majd a Blauer Reiter teljesítette ki az expresszionizmusból induló, analitikus, spirituális természetképét, és a zenét használva párhuzamként ez vezetett el az absztrakcióhoz.

Kék Lovas - Vaszilij Kandinszkij: Vázlatok A Kék Lovas Almanach címlapjához, 1911

Kék Lovas - Vaszilij Kandinszkij: Vázlatok A Kék Lovas Almanach címlapjához, 1911

Feljegyzéseiből tudjuk, hogy egy délután megpillantott egy képet a műterme falának döntve, amely megrendítő hatást gyakorolt rá: közelebbről szemlélve tudatosult benne, hogy a kép az ő egyik fejjel lefelé fordított festménye. A színek érzelmi hatására, a színek köré épített absztrakcióra fókuszáló rendszere ekkortól bontakozott ki. 1910-ben született az első absztrakt akvarell, innentől kezdve műveinek még a címe is zenei művekére emlékeztet: számozott kompozíciók, szimfóniák, improvizációk.

Kandinszkij

Kandinszkij

Az első világháború kitörésével, mint orosz állampolgárnak, el kellett hagynia Németországot. Moszkvában élt ekkor, és a kibontakozó szovjet rendszer kezdetben nyitott művészetpolitikájának kedvelt személyisége lett (például absztrakcióit megpróbálták szériaporcelánokra festve terjeszteni). A Bauhaus 1922-ben érkező meghívásának a falfestészeti műhely vezetésére (később ő vezette az előkészítő osztályt is) azonban már mint emigráns tett eleget: Berlinbe költözött, és az iskolának fennállásáig kötelékében maradt. Pedagógiai módszerére jellemző, hogy természet utáni rajzot követelt tanítványaitól, hogy azon keresztül vezesse őket a tárgy nélküli festészethez.

Kidolgozta a "totális művészet" elméletét, s már a Der Blaue Reiter tagjaként kísérletet tett egy minden érzékszervre ható előadás létrehozására. Ebben kép és hang (zenekar, énekesek, táncosok és színes vetített képek) együtt nyűgözték volna le a nézőket, de a premier az első világháború kitörése miatt elmaradt. 1928-ban aztán a Bauhaus biztosított lehetőséget neki arra, hogy színpadra állítsa Muszorgszkij Egy kiállítás képei című zongoradarabját. Erről felvétel nem készült, és csak a díszletek maradtak meg, az előadást Kandinszkij utasításai és feljegyzései alapján tavaly Párizsban rekonstruálták.

Kandinszkij

Kandinszkij

A festő 1928-ban lett német állampolgár. Amikor a nácik 1933-ban bezárták a Bauhaust, Párizsba költözött. Utolsó berlini képe, a Fejlődés barnában nyilván a barnainges rohamosztagosokra utal. Utolsó korszakában az organikus és geometrikus stílust ötvözte, formái dinamizmusát játékos könnyedség váltotta fel (Égkék). Képein időnként egy kéz vagy arc is felbukkan, jellemző művei az Ibolyaszín domináns, a Domináns ív, a Tizenöt, a Mérséklet, a Fékezett lendület.

Kandinszkij a festés mellett verseket írt. Ekkor született a híres Absztrakt vagy konkrét c. katalógusszöveg, amely az absztrakció fogalmának finomítását tűzte ki célul megerősítve a Theo van Doesburg által használt konkretizmusét - az 1945 utáni absztrakció terminológiájára maradandó hatást gyakorolva. 1944. december 13-án halt meg a Párizshoz közeli Neuilly-sur-Seine-ben.

(Forrás: MTI, Wikipédia, Tudásbázis)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Gyarmathy Lívia Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező

A magyar mozgókép mesterét türelemmel és méltósággal viselt, hosszú betegség után 90 éves korában érte a halál – tájékoztatta a család az MTI-t.
Vizuál hír

40 dokumentumfilmmel bővült a Verziótéka

A Verzió Filmfesztivál online dokumentumfilmtára az elmúlt 18 év fesztiváljain bemutatott filmekből válogat, díjnyertes és közönségkedvenc alkotásokat egyaránt.
Vizuál hír

Erőss Zsolt éppen 20 éve ért fel a Mount Everest csúcsára

A valaha volt talán legnépszerűbb hegymászónk 2002. május 25-én, 10.30-kor, első magyarként ért fel a Mount Everest 8850 méter magas csúcsára. Életéről Csoma Sándor rendezésében készül nagyjátékfilm, a Magasságok és mélységek teaser előzetese az évforduló alkalmából debütál.
Vizuál ajánló

Napszentület és tárlatvezetés a Pesti Vigadóban a Műtárgyak éjszakáján

Épülettörténeti sétára és tárlatvezetésre invitálja az érdeklődőket a Pesti Vigadó május 26-27-én, a Műtárgyak éjszakája eseménysorozat részeként.
Vizuál Film

„Zsigmond Vilmos neve a világ összes operatőrének hívószó” – interjú Szabó Éva Andreával

Immár hatodik éve rendezik meg a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivált, a világhírű, szegedi származású operatőr emléke és munkássága előtt tisztelegve. A szegedi fesztivál alapító-igazgatójával beszélgettünk az idei programról, a kihívásokról, és arról is, hogy mitől fesztivál egy fesztivál.