Weiler Péter ezúttal is saját életéből építkezik, új kiállításának témája a rendszerváltás előtti és utáni évek élményeit öleli fel. Mint írja: „Szubjektív és önéletrajzi szempontból válogatott jeleneteken elevenednek meg az emlékeim. Ezek szinte mind közös magyar emlékek: a VHS kazettákat elvámoló határőröktől kezdve a Aranykéz utcai robbantás terrorjáig. Disszidálni ma a fiataloknak annyit jelent, hogy elköltözni, munkát vállalni külföldön. Sorsfordító döntések ezek, és minden, ami ennyire kihat az egyén és a közösség életére, számomra művészeti szempontból izgalmas terület.
Annyi minden történt velünk ’89 óta, és most alkalmasnak találtam a pillanatot, hogy megvizsgáljam, ezek az események miként erősítik vagy gyengítik bennünk az általános komfortérzetet.
A téma minden generációt érint, szüleinket és gyermekeinket egyaránt. Elmenni a nehezebb vagy hazajönni? Mit jelent ma a globális világban a fizikai lokáció, és ez mennyire része az identitásunknak?
Bármelyik utat is választja az ember, a végeredmény ugyanaz: az önmagunkkal való küzdelem. Hol legyünk magányosak, itthon vagy külföldön? Vidéken vagy a fővárosban?”
A művész új és retrospektív munkáit különleges helyszínen, a felújítás alatt álló Kincsem Palota földszinti romos istállójában mutatja be, amely a híres csodaparipa, Kincsem egykori fővárosi lakhelye volt. A kurátor Bacsek Júlia, a zenét Prieger Zsolt & Kováts Tibor szerezte, a megnyitót Tombor Zoltán fotóművész tartja.
Weiler Péter Pécsen született, Amerikában az Art Institute of Philadelphia főiskolán végezte tanulmányait, majd 1995-ben visszatért Magyarországra, és Budapesten folytatta a festést. Digitális technikával készült nosztalgiával és iróniával áthatott képeiről ismert, emellett sajátos performanszokat is szervez. 2014-ben a köveskáli buszterminált alakította át galériává, 2016-ban a Godot Galériában maga az akkori amerikai nagykövetasszony, Colleen Bell nyitotta meg Pop New York című kiállítását.
2020-ban is sajátos helyszínen, egy régi, Dózsa György úti iparcsarnokban nyílt meg a New Yorki Chelsea Hotel elképesztő lakóiról készült festményeiből rendezett kiállítása. (A Chelsea Hotelt 1939-től magyar tulajdonosok működtették, a Bard család pedig támogatta a fiatal művészek lakhatását, így kerülhetett a Chelsea közösségébe Leonard Cohen, Bob Dylan vagy éppen Patti Smith, Stanley Kubrick, Milos Forman vagy a Doors, a Ramones vagy a Sex Pistols zenészei.)
2021-ben Magyarországon először Weiler Péter készített és értékesített kriptovalutáért képzőművészeti alkotást. A Bitcoin bánya az Alföldön című NFT (non-fungible token) alkotása 1Ether áron kelt el. Legutóbb a Digital Hungary konferencián bemutatott első magyar NFT kiállításon volt látható legújabb NFT munkája, a Kefirszünet a metaverzumban című alkotás, amelyet jótékonysági árverésre szán a művész.
Weiler Péter: Kár lett volna disszidálni
2022. május 12. - június 5.
Kincsem plaota, V. Reáltanoda u. 12.
Fejléckép: Weiler Péter: Walkman, Trainspotting, discman / fotó: a művész jóvoltából