Vizuál

Katarina Šević: „Gondolatoknak, tudásnak, képzőművészetnek nem lehetnek határai”

2015.09.22. 12:23
Ajánlom
2000 óta él Magyarországon a Leopold Bloom-díj idei nyertese, akivel a nyertes projektről, nemzetközi színtérről és identitásról beszélgettünk.

- Nem kizárólag hagyományos műteremben dolgozol. Egy 2012-es projektedben a gázgyári lakótelep elhagyatott színpadát vettétek birtokba, míg a mostani pályázatra beadott munkádban szintén egy külső helyszín lett a központi elem.

- A munkáim kiindulópontjai gyakran helyszínek, könyvek, vagy akár tárgyak – ezek olyan dolgok, amik számomra fontos jelentést hordoznak és olyan témákat képviselnek, amikről érdemes beszélni.

Katarina Šević

Katarina Šević

- A zsűri részt vett műterem látogatáson is. Nálad ez hogyan zajlott?

- Úgy készültem, hogy bemutatom nekik a három legújabb projektemet. A zsűritagok közben sok mindent kérdeztek, és ebből egy nagyon izgalmas beszélgetés kerekedett, ami teljesen eltért attól, amivel készültem. Egyéb projektek is szóba kerültek és fény derült néhány komplexebb, projekteken átívelő összefüggésre is.

- A nyertes munkád címe Alfred Palestra. Hogyan kapcsolódik ez a korábbi munkáidhoz, a történelem- és múlt értelmezésedhez?

- Érdekelnek a múlt rétegződései, a párhuzamos és ellentétes történelmi események metszetei, amelyek a mi korunkban és társadalmunkban is analógiákra találnak. Ez a projekt, ami a Tehnica Schweiz művészpárossal (László Gergellyel és Rákosi Péterrel) együttműködésben készült, több ponton kapcsolódik a korábbi munkáinkhoz. Dolgoztunk már tárgyakkal, jelmezekkel, díszletekkel, archívumokkal, szövegekkel és performansszal is, de itt most új területekre eveztünk – ez a performansz gimnazistákkal készült, iskolában valósult meg, és nem kiállítótérben. Ez tulajdonképpen egy alternatív pedagógiai módszer, ami a résztvevők számára – egy csoporton belül – lehetővé teszi egy konkrét történelmi egybeesés örökségének feldolgozását. A hagyományos történelemtanulással szemben itt számos egyenrangú narratíva válik olvashatóvá párhuzamosan és a „tanuló” teljes szabadságot élvez abban, hogy megszerkessze a saját történetét.

Alfred Palestra, installáció, FRAC Bretagne, Play Time; Les Ateliers de Rennes, 2014

Alfred Palestra, installáció, FRAC Bretagne, Play Time; Les Ateliers de Rennes, 2014

- Hogyan találtál a témára?

- Több mint egy évet dolgoztunk azon, hogy végül megvalósulhasson ez a workshop a diákokkal. Rengeteget olvastunk, idézeteket választottunk meg közel hatvan könyvből. Egyszerre három nyelven dolgoztunk, mert a könyveinknek jelentős része nem jelent meg magyarul. Több munkafolyamatban szakemberekkel dolgoztunk együtt. Közben folyamatosan terveztük és készítettük az eszközeinket, a workshophoz és performanszhoz szükséges kellékeket, tárgyakat. Maga a workshop a diákokkal két hétig tartott Rennese-ben, egy hétig Budapesten és mindkét esetben egy-egy közel 3 óra hosszú előadással fejeződött be.

- Milyen szerepet tölt be ez a performatív esemény a projekt egésze szempontjából?

- Ez a projekt nem pusztán egy performansz, nem az a legfontosabb benne. A nyilvános előadás annak a közös munkafolyamatnak volt az utolsó lépcsőfoka, amit a gimnazistákkal folytattunk. Hangsúlyozom, hogy ennek a folyamatnak a célja elsősorban az elmélyülés, a megértés és nem maga az előadás. A módszer természetesen bárhol és bármilyen kontextusban alkalmazható.

Alfred Palestra, performansz, 2014

Alfred Palestra, performansz, 2014

- A díj célja a nemzetközi karrier segítése. Rendszeresen dolgozol külföldi kapcsolódású projekteken. Számodra mit jelent a nemzetközi színtér?

- Mindig is fontos volt számomra, hogy nemzetközileg aktív legyek. Gondolatoknak, tudásnak, képzőművészetnek nem lehetnek határai egy adott földrajzi kötöttség miatt. Viszont mindig is fontosnak tartottam a helyi jelenlétet és az interakciót a saját környezetemmel. Lehetőségeim szerint ezért mindig is próbáltam aktív szereplője lenni a budapesti (magyar) művészeti szcénának. 2003 óta másokkal együtt különböző artist-run helyeket vezettem, ahol beszélgetéseket, kiállításokat és egyéb programokat szerveztünk (Dinamo, Impex). Az utóbbi években kiadói programon, kiadványokon dolgozunk (Lumen Fiók). Hozzá kell tennem, hogy ez mind önkéntes, saját kezdeményezésű munka.

- A díjátadón kihangsúlyoztad, hogy fontos számodra, hogy bevándorlóként is megnyerhetted ezt a díjat. Mire gondoltál pontosan?

Alfred Palestra, maszk - objekt, 2014

Alfred Palestra, maszk - objekt, 2014

- Többek között azt is mondtam a díjátadón, hogy bevándorló vagyok (2000 óta élek Budapesten) és hogy azoknak az embereknek szeretnék köszönetet mondani, akik támogattak, segítettek, elfogadtak, akik miatt tudtam itt élni és fejlődni. Ez volt első olyan nyilvános alkalom, ahol ezt elmondhattam, és úgy éreztem, hogy ezt a lehetőséget a jelenlegi bevándorláspolitikánk fényében egy nagyon fontos pillanatban kaptam.

- Az indentitásod részét képezi a származásod? Reflektálsz rá a munkáidban?

- Igen. De a származás egy összetett dolog, és nem pusztán a nemzeti hovatartozást jelenti. Az indentitás és annak megértése változik az ember élete során. Az önmagunkról alkotott képünk egyre komplexebb és gazdagabb lesz, hacsak nem próbáljuk erővel lecsupaszítani, leegyszerűsíteni valami korlátozott dologra vagy közösségre.

- Hol tervezed kiállítani a mostani munkádat?

- Még nem tudom, de már nagyon várom és őrülök a lehetőségnek. Új munkákon fogok dolgozni, és munka közben fog alakulni, hol lenne legjobb bemutatni őket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál pályázat

Várják a jelentkezőket az Esterházy Art Award 2021 pályázatára

A 2021. június 11-ig beérkezett pályázatokból a nemzetközi zsűri előreláthatóan 20 pályázót jelöl a díjra, akiknek Short List 2021 – Esterházy Art Award Magyarország címmel 2021. december 3-án nyílik kiállítása a Ludwig Múzeum –Kortárs Művészeti Múzeumban.
Vizuál hír

A Downton Abbey visszatér a mozivászonra

Az azonos című, hat évadot megélt, többszörös díjnyertes sorozat alapján készült 2019-es Downton Abbey filmváltozatának érkezik a folytatása, melyet várhatóan 2021. december 22-én mutatnak be - adta hírül a Telex, a Hollywood Reporterre hivatkozva.
Vizuál cannes

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.
Vizuál napló

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.
Vizuál Film

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.