Vizuál

Kék lovasok Bécsben

2011.03.09. 07:57
Ajánlom
A Kék Lovas művészcsoport centenáriuma alkalmából nyílt kiállítás Bécsben.

Vaszilij Kandinszkij (1866-1944) és Franz Marc (1860-1916) kezdeményezésére gyűlt össze és állított ki 1911-ben Münchenben Der Blaue Reiter (A kék lovas) név alatt egy művészcsoport. Az ő képeiken jelentek meg először kék lovak, de szerepük jóval túlmutat ezen az akción.

A csoport a konzervatívokkal való szakításnak köszönheti létrejöttét: Kandinszkijéknak túl szűk volt az Új Művészegylet München (NKVM), alig két év után kiléptek. Az újat keresők számára „a művészet nem forma kérdése, hanem a művészi tartalomé", ami a hagyományos természetábrázolás elvetésében öltött testet. Nem a természet látványát, végképp nem látszatát, hanem azt akarták megragadni, hogy mindezt az ember, szellemi lényként, hogyan érzékeli. Ahogy Paul Klee fogalmazott: „A művészet nem a láthatót adja vissza, hanem láthatóvá tesz."

A nevet Marc és Kandinszkij egy kerti asztalon ötölték ki; Marc a lovakat szerette, Kandinszkij a lovasokat, és mind a ketten a kék színt. Magukat ekkor már A Kék Lovas szerkesztőségének nevezték, amivel kifejezték programjukat is. Az első kiállítás a Galerie Thannhauser felső emeletén 1911 decemberében nyílt meg, az első Almanachot pedig 1912 májusában adták ki.

Praktikus szempontból a csoport létrejöttéhez nagyban hozzájárult, hogy Gabriele Münter (1877-1962), Kandinszkij korábbi tanítványa és akkori élettársa, házat vett Murauban. A helyiek által Orosz házként emlegetett ház mintegy művészeti központként működöt, ahonnét az alkotók programadó kiállításokkal indultak tovább Berlin és Párizs felé.

Az első világháború kitöréséig fennálló csoport ‒ a két német alapító, August Macke (1887‒1914) és Franz Marc (1880‒1916) a fronton halt meg ‒ nem sorolható bele az izmusokba. Ha mégis közös vonásokat kell keresni, akkor az expresszionizmusnak egy költőibb jellegű, lágyabb változatát lehet megnevezni, amely direkt ösztönzést kapott az orosz mese- és mondavilágból. A naturalizmustól távolodni igyekvő alkotók ösztönösen dolgoztak és többnyire az élénk színeket preferálták. A kiállítás azonban meg sem próbálja az egyes alkotók közötti azonosságokat demonstrálni, inkább az erényekre, a kortárs modernista jegyekre fókuszál. Kandinszkij és Paul Klee (1879-1940) frappáns mondatokba foglalt felismeréseit a falon viszont több teremben is elgondolkodtatóan sikerült reprodukálni. 

A két legjelentősebb alkotó, Kandinszkij és a grafikusból a festővé csak fokozatosan átvedlő Klee, munkáit bemutató első négy terem után következnek a csoport olyan tagjai, mint Marc, Macke és Heinrich Campendonk (1889-1957), majd a szinte sehova sem besorolható Alfred Kubin (1877-1959), a karikaturistának indult amerikai Lyonel Feininger (1871-1956) és amire már céloztam, a művész-élettársak alkotásai, például Alekszej Javlenszkij (1865-1941) barátnője, Marianne von Werefkin (1861-1938). Talán nem annyira közismert Javlenszkij jelentősége az ekkor kibontakozó absztrakció „vonalvezetésében". Tőle több rajzot és egy izgalmas női portrét is láthatunk, amelyek az Albertina gyűjteményéből származnak.

Az, hogy most Kék Lovas témában az Albertina több mint száz (!) saját alkotást prezentál ebben a nagyon is számottevő, centenáriumhoz méltó tárlatban, nem csak a közgyűjtemény saját érdeme. Külön meg kell említeni a Batliner- (és kisebb mértékben a Forberg-) gyűjteményt is, amelyek jelenleg tartós kölcsön folytán találhatók a híres bécsi grafikai gyűjteményben.

A Kék Lovas igazi otthona a müncheni Lenbachhaus, amely Münter 1957-es adományának köszönhetően vált igazán teljes gyűjteménnyé. A bécsi tárlat darabjainak többségét a Lenbach-ház adta a kölcsön. Az épület felújítását két éve kezdték meg, a munkálatok ideje alatt pedig a főművek vándorútra indultak. Ebben az évben japán városokban, korábban New Yorkban és Hágában jártak. A Lehnbachhaus Kék Lovas akvarell, grafika és nyomat-gyűjteményét egy másik, tavaly nyári tárlaton (a müncheni Kunstbauban) lehetett ilyen csoportosításban látni, ez egészült ki az Albertina valóban gazdag anyagával, és ezt helyezték most gondosan tág kontextusba.

Fantasztikusak Marc fametszetei (Albertina), és Kandinszkijnak éppen az első Almanachhoz készített, már említett tervei is komolyabb tanulmányozásra érdemesek. Macke absztrakt színtanulmányai, Marc hangulatos atelier-képe, Kandinszkij koncentrikus körökkel ékes négyzetei, azután Marc Kandinszkijhez és Münterhez küldött szellemes egyedi képeslapjai, a nagyon szerethetően megjelenített, kimondhatatlan színű lovak és tigrisek, békebeli sokfélesége mégis alkot valami egységet, amiből talán csak Alfred Kubin rémálom-látomásai lógnak ki.

Hogy A Kék Lovas csoport felfogása mennyire volt tartós hatással a modern művészet alakulására, sokfelől vizsgálható, de tanulságos, ahogy a Bauhaus indulásával újra visszatalált egymáshoz a háború által szétzilált nemzetközi csoport egy jelentős része, hogy aztán hatásuk egészen Mattis-Teutsch Jánosig terjedjen, aki témáikat több hommage jellegű munkájában is újrafogalmazta.

A kék lovas
Albertina (Bécs)
Nyitva: május 15-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kulisszatitkok

„Itt mindenki beavatott lesz”

Interjú Turnai Tímeával, a PIM-Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet gyűjteményvezetőjével, a Kulisszatitkok, színház kívül-belül tárlat és programsorozat kurátorával.
Vizuál múzeumok éjszakája

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Vizuál india

Nézze élőben, hogy készül egy festmény!

Egész héten a Hopp Ferenc Múzeum kertjében fest Abhishék Szingh indiai művész, aki nemcsak szívesen veszi a látogatókat, de be is vonja őket az alkotásba.
Vizuál plakát

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.
Vizuál színész

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.