Vizuál

Kék lovasok Bécsben

2011.03.09. 07:57
Ajánlom
A Kék Lovas művészcsoport centenáriuma alkalmából nyílt kiállítás Bécsben.

Vaszilij Kandinszkij (1866-1944) és Franz Marc (1860-1916) kezdeményezésére gyűlt össze és állított ki 1911-ben Münchenben Der Blaue Reiter (A kék lovas) név alatt egy művészcsoport. Az ő képeiken jelentek meg először kék lovak, de szerepük jóval túlmutat ezen az akción.

A csoport a konzervatívokkal való szakításnak köszönheti létrejöttét: Kandinszkijéknak túl szűk volt az Új Művészegylet München (NKVM), alig két év után kiléptek. Az újat keresők számára „a művészet nem forma kérdése, hanem a művészi tartalomé", ami a hagyományos természetábrázolás elvetésében öltött testet. Nem a természet látványát, végképp nem látszatát, hanem azt akarták megragadni, hogy mindezt az ember, szellemi lényként, hogyan érzékeli. Ahogy Paul Klee fogalmazott: „A művészet nem a láthatót adja vissza, hanem láthatóvá tesz."

A nevet Marc és Kandinszkij egy kerti asztalon ötölték ki; Marc a lovakat szerette, Kandinszkij a lovasokat, és mind a ketten a kék színt. Magukat ekkor már A Kék Lovas szerkesztőségének nevezték, amivel kifejezték programjukat is. Az első kiállítás a Galerie Thannhauser felső emeletén 1911 decemberében nyílt meg, az első Almanachot pedig 1912 májusában adták ki.

Praktikus szempontból a csoport létrejöttéhez nagyban hozzájárult, hogy Gabriele Münter (1877-1962), Kandinszkij korábbi tanítványa és akkori élettársa, házat vett Murauban. A helyiek által Orosz házként emlegetett ház mintegy művészeti központként működöt, ahonnét az alkotók programadó kiállításokkal indultak tovább Berlin és Párizs felé.

Az első világháború kitöréséig fennálló csoport ‒ a két német alapító, August Macke (1887‒1914) és Franz Marc (1880‒1916) a fronton halt meg ‒ nem sorolható bele az izmusokba. Ha mégis közös vonásokat kell keresni, akkor az expresszionizmusnak egy költőibb jellegű, lágyabb változatát lehet megnevezni, amely direkt ösztönzést kapott az orosz mese- és mondavilágból. A naturalizmustól távolodni igyekvő alkotók ösztönösen dolgoztak és többnyire az élénk színeket preferálták. A kiállítás azonban meg sem próbálja az egyes alkotók közötti azonosságokat demonstrálni, inkább az erényekre, a kortárs modernista jegyekre fókuszál. Kandinszkij és Paul Klee (1879-1940) frappáns mondatokba foglalt felismeréseit a falon viszont több teremben is elgondolkodtatóan sikerült reprodukálni. 

A két legjelentősebb alkotó, Kandinszkij és a grafikusból a festővé csak fokozatosan átvedlő Klee, munkáit bemutató első négy terem után következnek a csoport olyan tagjai, mint Marc, Macke és Heinrich Campendonk (1889-1957), majd a szinte sehova sem besorolható Alfred Kubin (1877-1959), a karikaturistának indult amerikai Lyonel Feininger (1871-1956) és amire már céloztam, a művész-élettársak alkotásai, például Alekszej Javlenszkij (1865-1941) barátnője, Marianne von Werefkin (1861-1938). Talán nem annyira közismert Javlenszkij jelentősége az ekkor kibontakozó absztrakció „vonalvezetésében". Tőle több rajzot és egy izgalmas női portrét is láthatunk, amelyek az Albertina gyűjteményéből származnak.

Az, hogy most Kék Lovas témában az Albertina több mint száz (!) saját alkotást prezentál ebben a nagyon is számottevő, centenáriumhoz méltó tárlatban, nem csak a közgyűjtemény saját érdeme. Külön meg kell említeni a Batliner- (és kisebb mértékben a Forberg-) gyűjteményt is, amelyek jelenleg tartós kölcsön folytán találhatók a híres bécsi grafikai gyűjteményben.

A Kék Lovas igazi otthona a müncheni Lenbachhaus, amely Münter 1957-es adományának köszönhetően vált igazán teljes gyűjteménnyé. A bécsi tárlat darabjainak többségét a Lenbach-ház adta a kölcsön. Az épület felújítását két éve kezdték meg, a munkálatok ideje alatt pedig a főművek vándorútra indultak. Ebben az évben japán városokban, korábban New Yorkban és Hágában jártak. A Lehnbachhaus Kék Lovas akvarell, grafika és nyomat-gyűjteményét egy másik, tavaly nyári tárlaton (a müncheni Kunstbauban) lehetett ilyen csoportosításban látni, ez egészült ki az Albertina valóban gazdag anyagával, és ezt helyezték most gondosan tág kontextusba.

Fantasztikusak Marc fametszetei (Albertina), és Kandinszkijnak éppen az első Almanachhoz készített, már említett tervei is komolyabb tanulmányozásra érdemesek. Macke absztrakt színtanulmányai, Marc hangulatos atelier-képe, Kandinszkij koncentrikus körökkel ékes négyzetei, azután Marc Kandinszkijhez és Münterhez küldött szellemes egyedi képeslapjai, a nagyon szerethetően megjelenített, kimondhatatlan színű lovak és tigrisek, békebeli sokfélesége mégis alkot valami egységet, amiből talán csak Alfred Kubin rémálom-látomásai lógnak ki.

Hogy A Kék Lovas csoport felfogása mennyire volt tartós hatással a modern művészet alakulására, sokfelől vizsgálható, de tanulságos, ahogy a Bauhaus indulásával újra visszatalált egymáshoz a háború által szétzilált nemzetközi csoport egy jelentős része, hogy aztán hatásuk egészen Mattis-Teutsch Jánosig terjedjen, aki témáikat több hommage jellegű munkájában is újrafogalmazta.

A kék lovas
Albertina (Bécs)
Nyitva: május 15-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Könyv

Az író, akinek első kisregénye miatt sajtóper indult

Dolgozott textilkereskedésben, volt bélyegkereskedő és nyelvtanár is.1894. október 18-án született Déry Tibor, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője. 
Vizuál

Juliette Binoche, Bill Murray, Edward Norton új filmjeivel kezdődik a Titanic Fesztivál

Sztárparádéval nyílik meg október 21-én, hétfőn a 26. Titanic Filmfesztivál, amelynek két helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház és a budapesti Francia Intézet lesz.
Tánc

Elhunyt Alicia Alonso kubai táncosnő, minden idők egyik legnagyobb balettművésze

A legendás balett-táncosnő csütörtökön halt meg egy havannai kórházban, 98 évesen - közölte az általa alapított Kubai Nemzeti Balett.
Színház

Izgalmas utazás nézőnek és alkotónak egyaránt – Bűn és bűnhődés premier

Závada Pál a székesfehérvári Vörösmarty színház felkérésére írt új színpadi adaptációt Dosztojevszkij világhírű regényéből, a Bűn és bűnhődésből, amelynek bemutatója október 16-án volt a Kozák András Stúdióban. Hargitai Iván rendezésének köszönhetően a különleges előadás tapintás-közelbe hozza egy „társadalomellenes” tett természetrajzát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál

Jankovics Marcell és Gyulai Líviusz kapta az 50 éves szolnoki filmfesztivál életműdíját

A rajzfilmrendezőt és a grafikusművészt a látványtervezők munkásságára fókuszáló szolnoki Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon díjazták.
Vizuál

10 éve hunyt el Dargay Attila rajzfilmrendező

Vuk, Szaffi, Pom-Pom, a Nagy ho-ho-ho-horgász - a magyar animáció legismertebb karakterei kötődnek a nevéhez. Dargay Attila tíz éve, 2009. október 20-a óta nincs köztünk.
Vizuál portré

„Kell egy csapat” – Sándor Pál 80

Régi idők focija, Ripacsok, Szerencsés Dániel – csak néhány film Sándor Pál gazdag életművéből. A Kossuth-díjas filmrendező október 19-én ünnepli 80. születésnapját.
Vizuál galéria

A tavalyi év eseményei a világ legjobb képein

Nézd meg, mi történt a világban tavaly! Október 23-ig megtekinthető a tárlat a Magyar Nemzeti Múzeumban.
Vizuál képregény

KÉP-regény: No Photo!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogyan volt nagyon hülye Jimmy Page és Robert Plant a Led Zeppelin 1998-as budapesti koncertje előtt.