Vizuál

Keleten a helyzet

2012.08.20. 09:06
Ajánlom
Koncept, buddhizmus és nem mellesleg megint Aj Vej-vej. Aki fejmozgatós kiállításra vágyna az álmos augusztusban, vegye az irányt a BTM Budapest Galéria Kiállítóháza, vagyis Szilágyi Szabolcs munkái felé. A from ZERO to ZERO & back című tárlatot szeptember 2-ig lehet látni.

Szilágyi, vagyis SI-LA-GI több mint tíz éve készít közös alkotásokat thai, kínai, francia és magyar művészekkel, buddhista mesterekkel. Ezekből a sorozatokból mutat be most egy festményt és egy installációt. Az utóbbi a kortárs kínai megmondó Aj Vej-vej (Ai Weiwei) és Drölma (Kovács Zsuzsa) munkáinak felhasználásával készült, a festmény pedig a Svédországban élő, magyar származású Sziráki Endre képzőművésszel közös alkotás.

SI-LA-GI húsz éve többek között két fotósorozaton is dolgozik Ázsiában, a Bangkok on Sleep címűből lehet most látni egy képet a BTM-ben. "Keleten az emberek tíz percre bárhol, bármilyen helyzetben el tudnak aludni a rendőrtől a bolti eladón át a tulajdonosig" - mondta a művész. A múlandóságról szóló régebbi, nagyméretű fotóján egy medence partjára kirakott szöveg látható. A negatívba áttett színes fotó kék vize pirossá válik.

Szilágyi Szabolcs 1966-ban Svédországba emigrált. A stockholmi Képzőművészeti Akadémián festészetet, a stockholmi egyetemen művészettörténetet tanult, közben experimentális fotóval és filmmel, majd 1973-tól videóval is foglalkozott. 1980 és 1986 között festészetet és videóművészetet tanított Stockholmban. 1990-től él Budapesten. A hatvanas évek végén a japán harcművészet révén került közel a buddhizmushoz. A keleti gondolkodás tanítása és gyakorlata művészetére ma is hatással van.

Szilágyi a kiállításról:

Másképp gondolkodik az ember "képekkel" mint szavakkal. Másképp gondolkodik a befogadó mint az alkotó, mert más információk, élmények alakították, formázták látásmódját, tudását, személyiséget. Hasonló okok miatt nehezen megközelíthető, értelmezhető különféle kultúrák gondolkodása, hiszen nem azonos közösségi raktárból táplálkoznak. Mivel egész életem egy utazás, ezért ezek a folyamatos váltások es találkozások arra késztettek, hogy bizonyos témákban közös munkákat készítsek, thai, kínai, francia, magyar művészekkel és Buddhista Mesterekkel.

Régebben úgy gondoltam, hogy bizonyos verbális megközelítési kulcsokat, nézőpontokat meg kell osztanom a nézőkkel, megkönnyítve ezzel a kiállított darabok értelmezési lehetőségét. Most inkább saját kíváncsiságomat szeretnem kielégíteni, és azáltal, hogy nem adok magyarázatot, információt a képekhez, feltételezhetőn nem saját gondolataimat fogom visszahallani, hanem mások személyes interpretációját fogom megismerni. Sokkal érdekesebb ez így számomra annak ellenére is, hogy esetleg nem várt félreértésekkel is fogok találkozni a tartalmat és látványt illetően. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.