Vizuál

Keleti Éva: „Krízishelyzetben élesedik a belső kameránk”

Művészi szabadság
2020.04.13. 16:55
Ajánlom
Karanténban is fotózik Keleti Éva. A Fidelio.hu-nak még egy szelfit is készített mobiljával az otthonában. Közben jótékonysági fotóárverésre készül, egyik ikonikus képét ajánlotta föl az aukcióra: 1957 februárjában fényképezte Darvas Ivánt, aki egy szamárháton ül, mosolyog, integet, miközben már tudta, néhány nap múlva börtönbe kell vonulnia. A fotót sokáig nem lehetett közzétenni. Keleti Éva Kossuth-díjas fotográfussal arról is beszélgettünk: 89 évesen is van benne egy türelmetlenség, hogy elviselhetővé tegyük a világunkat empátiával.
90646313_817123732102552_4718302023135526912_n-155553.jpg

Keleti Éva a Fidelio.hu számára készített szelfije (Fotó/Forrás: Keleti Éva)

Azt mondta egyszer: a fotográfus szemében folyton működik a fotómasina.

Az soha nem áll le nálunk. Pillanatra sem lankad a figyelmünk.

Karanténban sem? Otthon, a négy fal között?

Krízishelyzetben, nem várt szituációban kifejezetten élesedik a belső kameránk.

Fotózik is ilyenkor?

Végszóra tette föl a kérdést. Amikor hívott telefonon, akkor hagytam abba a fényképezést. Mostanában gyakrabban használom hozzá a mobilt.

Mit kap le a lakásában?

Egy árnyékcsíkot, hajszálrepedést a falon, a fény játékait a tárgyakon. De ha asztalt, széket, ablakot, körtét, bármit fotózunk is, történetet mesélünk mindig. Az idő belekomponáltatja magát a képekbe. Az egyik ablakomból rálátok az Oktogonra, a villamosmegállóra, háttérben az üzletekre. Régebben akárhányszor kinéztem arrafelé, káosznak láttam a nyüzsgést, gyakran félelemkeltőnek.

Manapság dermedt a körút, a szokott hangok elvesztek, a fények is mások, és ez a fura, rejtélyes csend még félelmetesebb.

A teljes izoláció mintha lekettőzné az életünket, létrehoz egy párhuzamos világot, a valóságon túlit. Vagy ittenit? Ez az, amit még nem tudunk, ugyanis megjósolhatatlan, hogyan rendeződik át a világ. Minél kevesebbet mutatunk most egy fotóval, annál többet elárulunk a jelenről. Az én mai képeimről hiányoznak a fotóim amúgy állandó szereplői: az emberek.

Gondolt arra, hogy online fotókiállítást szervez a képeiből? Esetleg másokéból is?

Kollégáim számos pályázatot kitaláltak, ahova „karanténfotókat” várnak. Ezen kívül segíteni szeretnénk munkanélküli fotósokon. Sajnos elég sokan vannak. A fotográfusokat a KATA adózási kedvezménye nem érinti, úgyhogy beadványban kértük a minisztériumot, próbálják ezt korrigálni, az életükről van szó. Korniss Péter pedig azzal keresett meg, hozzunk létre egy alapítványt, amelyből rászoruló fotósokat támogathatunk.

Szűk szakma a miénk, jól ismerjük egymást, tudjuk, kik azok, akik leginkább nélkülöznek ezekben a napokban.

Közben hasonló okból szerveződik egy jótékonysági árverés is, még az sem kizárt, hogy online lesz. Tőlem is kértek fotót, olyat, amelynek nem csupán eszmei értéke van, hanem gyűjtők kíváncsiságát is felkeltheti.

Melyik képet ajánlja föl az aukcióra?

Valószínűleg azt a Darvas Iván-fotót, amelyen mosolyogva integet szamárháton, miközben már tudja: néhány nap múlva börtönbe kell vonulnia, megszűnik a szabadsága.

darvas-155617.jpg

Keleti Éva: Darvas Iván (Fotó/Forrás: Keleti Éva engedélyével)

Ikonikus fotó. Belevésődött a kulturális közemlékezetbe, s úgy maradt.

Darvas Iván az 1956-os forradalom idején testvérét, Attilát – akit kémkedéssel vádoltak – kihozta a börtönből. Besétált érte, és kijöttek együtt karöltve. Nem sokkal később kezdték forgatni a Gerolsteini kalandot Ivánnal a főszerepben. Megüzente neki a hatalom: ha a felvételeknek vége, lecsukják azért, amit ’56-ban tett. A forgatás befejeződött, Iván pedig felhívott telefonon: „Akarsz rólam még képet?” A bérelt háza mellett fényképeztem, közel egy erdőhöz. Már majdnem elraktam a kamerát, amikor megkérdezte: „Szamaragoljak még utoljára?” És felült a környék szamarára, hülyéskedett, játszott és valójában tényleg búcsút intett a szamár hátáról. A képet sokáig nem lehetett publikálni, az MTI archívumában őrizték. Valamikor a hetvenes években jelenhetett meg.

Az idő tesz történelmivé egy fotográfiát?

Úgy mondanám: felnő a kép az idővel. Darvas Iván szamaras fotójában benne van a kor, ugyanakkor a mából már belelátjuk Iván későbbi amnesztiáját, újrakezdését, zsenialitását, az emberi nagyságát. Akkor egyébként azt hittem, nincs annál abszurdabb helyzet, hogy Iván úgy bolondozik, mintha nem is fenyegetné börtön.

Ki gondolta volna, hogy abszurdabb is lehet a valóság?

Ezt éljük át ebben a rendkívüli időszakban. Szerintem mindenkit, aki eleve nem szellemi elzártságban él, foglalkoztat ma a kérdés: a világjárvány vajon a civilizáció egyik mérföldkövét jelenti-e. Van egy kis utópisztikus felhangja az egésznek, nem?

De. Másfelől azt is öntől hallottam korábban: ha az ember kiáll bizonyos próbatételeket, azok megtanítják a következő lépésre. Így is lehet nézni ezt a helyzetet, nem?

Persze. De most mégis meg vagyok zavarodva. Azt hiszem, nem lehet a következő lépésen gondolkodni, mert egy új világ jön, amelyet ma még nem ismerünk, ezért aztán azt sem tudjuk, egyáltalán hogyan közelítsük meg. Nekem például két hónapja még voltak kiállításterveim a következő évre, amikor betöltöm a kilencvenediket. Jelenleg a jövő mindig az adott huszonnégy órára szűkül le nálam. Tudja, mi az, amire inkább trenírozom magam?

DSC06289-163014.jpg

Keleti Éva (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Hogy ne féljen?

Nem. Annyi traumát átéltem az eltelt évtizedekben, hogy a félelem – amely persze lehet veszélyesebb korlát, mint a fizikai karantén – már nem tud megingatni. Viszont az agyam épségét szeretném megőrizni.

Az első napokban azt éreztem, futok a percekkel, egyszerűen nem tudom estére, mit is csináltam egész nap.

Ez zavart. Aztán kialakítottam a napirendemet, és rádöbbentem: ilyenkor is lehet programokat szervezni. Egész életemben fegyelmezett voltam, nem esik nehezemre betartani a saját szabályaimat. Ha rend van körülöttünk, akkor pedig biztonságban is érezzük magunkat. Fél nyolckor kelek, tornával indítom a napot a gyógytornászom előírása alapján, majd reggeli, bejelentkezik skype-on a lányom, a fiam, és várom a fél tízet.

Akkor mi történik?

Minden nap ugyanabban az időben felhív a barátnőm, Béres Ilona. Évtizedek óta nem telik el úgy nap, hogy ne beszélnénk telefonon. Ma éppen a Tartuffe-ökről esett szó…

Jó sok van belőlük körülöttünk.

Mi a színházi előadásokat elevenítettük föl. Valahogy újra nagyon él a fejünkben a Major Tamás féle Tartuffe. Délutánonként pedig hívnak az unokák, látom monitoron a dédunokákat, és rendezgetem az archívumomat.

Azt még nem fejezte be?

Sosem érek a végére. És így a jó.

Csak arra gondolok, életművét már a Magyar Nemzeti Múzeumnak adományozta.

Ez igaz. A minap azonban kinyitottam egy szekrényt a lakásban, és csodákra bukkantam a negatívok között. Még magamat is meg tudom lepni. Törőcsik Mariról találtam egy olyan sorozatot, amelyen a lányával és a vietnami fiával vannak hárman a Gellérthegyen. Nem emlékeztem erre. Aztán délutánonként még kimegyek a levegőre: körbesétálok a gangon, olykor a bejárati ajtó elé húzok egy széket, odasüt a nap, keresztrejtvényt fejtek. Este fél hétkor pedig a laptop előtt várom a játszótársaimat.

keleti_eva-095925.jpg

Keleti Éva fotóművész Élet/kép című kiállításának terében a Műcsarnokban (Fotó/Forrás: Bruzák Noémi / MTI)

Mit játszanak online?

Bridzsezünk. Minden este ugyanazokkal, akikkel már nyolc éve minden szombaton, vasárnap délután játsszunk, persze eddig rendes asztalnál űztük a dolgot.

Az agyamat mozgatja a játék, ez erőt ad.

Ottlik Géza író, aki a világ egyik legjobb bridzsjátékosa volt, írta, hogy a bridzs része a valóságnak, mert itt a végére lehet járni a „miértek láncának”, és teljesen tisztázható, megérthető, igazában mi történt, hogyan és miért.

Milyen igaz! Látja, ezért is véd a bridzs minket a jelenlegi helyzettől, amit még nem értünk tisztán. De azért sok minden más is óv tőle. Például olyanok is felhívnak, akikkel régen beszéltem, kérdezik, nincs-e valamire szükségem. Jólesik. Amikor az ember csak az életével van összezárva hetekre, hónapokra, talán végiggondolja, kivel miért szakadt meg a kapcsolata, lehet, hogy egy teljesen banális ok miatt, és ilyenkor voltaképpen könnyű felemelni a telefont, rákérdezni a másikra, mi van vele.

Én azt vettem észre a telefonbeszélgetéseim alapján, hogy a bizonytalanság miatt sokkal sérülékenyebb mindenki, óvatosabban kell megszólítanunk a másikat, figyelmesebben.

Egyetértek. Én úgy fogom föl ezt a helyzetet, hogy időt kaptunk a hibák kijavítására, és igyekszem is elvégezni a javítómunkát.

Él bennem és éltet engem még 89 évesen is egy hasznos türelmetlenség, hogy elviselhetővé tegyük a világunkat empátiával.

Mert mégiscsak az a lényeg: érdemes szeretni, és tisztelni az embert a másikban.

 A sorozat többi része ide kattintva érhető el!

Fejléckép: Keleti Éva (fotó: Urbán Ádám / Wikipédia)

Keleti Éva: Csak én vagyok, meg a fényképezőgépem

Kapcsolódó

Keleti Éva: Csak én vagyok, meg a fényképezőgépem

Meg több teremnyi legendás magyar művész és egy csokornyi feltörekvő tehetség. És ami összeköti őket: Keleti Éva kamerája. A fotóművész retrospektív kiállításának december 10-i megnyitója előtt exkluzív tárlatvezetést tartott a Fideliónak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Minden szerettem volna lenni” – Sinkovits Imre élete képekben

A Tizedes, Dobó István és Tót, a tűzoltóparancsnok a tévénézők számára, Mózes, Macbeth és a Tudós a színház szerelmeseinek. Nem volt olyan szerep és karakter, amelyben Sinkovits Imre ne remekelt volna. A húsz éve elhunyt színészlegendára fotókkal emlékezünk.
Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A-kategóriás filmfesztiválon debütál a magyar elsőfilmes drámája

Az 51. Goai Nemzetközi Filmfesztiválon mutatják be Krasznahorkai Balázs Hasadék című filmjét. Az elsőfilmesek versenyében szereplő alkotás India után 2021 tavaszán Magyarországon is látható lesz a Budapest Film forgalmazásában.
Vizuál hír

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Vizuál galéria

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Vizuál filmzene

Megjelent Mundruczó Kornél filmjének eredeti filmzenéje

Neves hollywoodi komponista írt zenét a Pieces of a Woman című filmhez, de nem csak eredeti filmzene, hanem Sigur Rós és Duke Ellington is szerepel Mundruczó első angol nyelven forgatott mozijában.
Vizuál hír

A legígéretesebb európai színésztehetségek közé választották Stork Natasát

Stork Natasát Európa tíz ígéretes színésztehetsége között mutatja be a European Film Promotion (EFP) a nemzetközi filmszakmának február végén. A filmpromóciós szervezeteket tömörítő EFP által felkért szakmai zsűri a magyar színésznőt beválasztotta a „Shooting Stars” programba.