Brazília második legnagyobb városa lesz a héten kezdődő olimpia vendéglátója, azonban Rio de Janeiro gazdasági nehézségei miatt a szövetségi kormánynak muszáj volt kiegészítő finanszírozást nyújtania. Az ország bizonytalan anyagi helyzete tükröződik azon brazil és más, külföldi művészek munkáiban is, akik az olimpiát támogató vagy ellenző projektekkel nyilvánítanak véleményt.
„Sajnálatos, hogy pont most van az olimpia” – mondta Adriana Varejão, Brazília egyik legfontosabb kortárs képzőművésze, akit az olimpiai bizottság az uszodák falának dekorációjával bízott meg. Varejão saját művének, a Celacanto Provoca Maremoto című freskónak a fotós reprodukcióját készítette el. A művész a lapnak nyilatkozva kifejtette; "van jó oldala is a történetnek; a világ minden pontjáról érkeznek sportolók, és én szeretném a művemmel köszönteni őket a városomban."
Mariko Mori, japán művész is optimista; „Hiszem, hogy a művészet összefogja azt a pozitivitást és kreatív erőt, ami egy fényesebb jövőt építhet.” Az ő installációja, egy vízesés fölé függesztett színváltó gyűrű Riótól nem messze lesz látható.
A kritikus művészek is hallathatják hangjukat; egy kiállítást szenteltek arra, hogy megmutassák, mennyit szenvedett Rio az elmúlt években az olimpiai játékokra készülve.
Permanências e Destruições (Állandóság és pusztulás) címmel João Paulo Quintella rendezte kiállításba installációit. A szobrok azt a folyamatot mutatják, hogy a terület gyors fejlődése hogyan okozott egyúttal környezeti katasztrófát.