Vizuál

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

2025.03.21. 13:35
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.

Most, hogy vége van a nagy filmfesztiválok február-márciusi szezonjának, konkrétan lement a Berlinale és az Oscar-díjkiosztó, kicsit elméláztam azon, hogy is működnek ezek a filmfesztiválok, meg hogy milyen szerepe van ebben az egész történetben a kis Magyarországnak. Akárhogy is van, filmek azért készülnek Magyarországon is, ráadásul sok esetben egész jó filmek, sőt, a magyar filmesek az elmúlt években is komoly eredményeket értek el, függetlenül attól, hogy az alkotók ki lettek volna tömve pénzzel.

Mondjuk a Futni mentem sikere egyértelműen igazolja, hogy nem feltétlenül csak pénz kell a filmkészítéshez,

illetve hát vannak olyan filmek, amelyekre gigantikus nagy pénzeket költöttek rá, aztán valahogy mégsem sikerültek olyanra, mint amit eredetileg elvártunk volna.

De most nem is ez itt a lényeg, hanem az, hogy idén megint volt filmszemle Magyarországon. Én azt gondolom, hogy sokkal jobban passzol kis hazánkhoz ez az 1965 és 2012 között megrendezett filmes buli, mint bármilyen vörös szőnyeges, nagyestélyis, szmokingos filmfesztivál. Én nagyon sajnáltam, amikor bezárták. És nem is azért, mert nem lehet máshol filmeket nézni – bár egyébként nem lehet – hanem azért, mert

a filmes szakmának ez egy olyan eseménye volt, ahol találkozhattunk és beszélgethettünk bármelyik rendezővel, színésszel,

oda lehetett menni forgatókönyvírókhoz, szóval a közönség ténylegesen összetalálkozott a filmesekkel, és sokkal több információhoz lehetett jutni a Magyarországon bemutatott filmekkel kapcsolatban, mint a filmszemle megszüntetése óta bármikor. Az még persze kérdéses, hogy az a filmszemle, amit most visszacsináltak, lesz e majd olyan, mint a régi volt.

Ez a kép az 1997-es filmszemlén készült Koltai Róbertről és Kern Andrásról, akik társrendezői voltak az abban az évben közönségdíjas A miniszter félrelép című vígjátéknak, ami évtizedeken keresztül a legnézettebb magyar film volt a rendszerváltás után. Ahogy én odamentem hozzájuk, hogy megcsináljam ezt a képet, bárki odamehetett a szemlén, és a nézők mentek is, olyannyira, hogy a Koltai-Kern páros alig győzte a rohamot.

Filmszemle1997Koltai-Kern-133251.jpg

Koltai Róbert és Kern András az 1997-es Magyar Filmszemlén (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Azért választottam ezt a képet, mert ők ketten és A miniszter félrelép szimbolizálja nekem talán legjobban a magyar filmgyártás múltját, jelenét és jövőjét. Bemutatja azt, hogy

Magyarországon is lehet komoly állami támogatással, nagy költségvetéssel, tehetséges színészekkel tényleg népszerű és jó vígjátékot csinálni.

És hogyha már egyszer sikerült, akkor miért ne sikerülhetne akár többször is? Csak hát a filmkészítőnek és a projekt finanszírozójának talán valamilyen közös platformon kellene mozogni végre. És akkor esetleg lenne még egy csomó Miniszter félrelép meg Saul fia, meg Futni mentem vagy egy Hogyan tudnék élni nélküled?, ami azóta A miniszter félrelépet is lenyomta, és jelenleg az elmúlt 35 év legnézettebb magyar filmje lett.

Egyébként a legnagyobb európai filmfesztiválok (és itt leginkább a Cannes-Velence-Berlin aranyháromszögre gondolok) olyan komoly szakmai és nézettségi múltra tekintenek vissza, olyan nagy kaliberű filmeseket mutattak már be a világnak, hogy nem is látom igazán értelmét annak, hogy valami ilyesmit csináljunk. Egyrészt évtizedekig tartana felfuttatni, másrészt pedig a magyar filmesek is inkább az említett három seregszemle valamelyikén szeretnének nyerni, nem pedig egy olyan filmfesztiválon, ami csak azért érdekes, mert Magyarországon rendezik.

Viszont adnék egy tippet a következő magyar filmszemle rendezőinek:

próbáljuk végre elérni, hogy a magyar filmek az egész országban mindenki számára könnyen hozzáférhetőek legyenek!

Az jutott eszembe, hogy minden évben igyekszem megnézni az Oscar-gála előtt az összes nominált filmet, legalábbis azokat, amelyek a fontosabb kategóriákban vannak jelölve, és azért ez majd’ minden évben sikerül. Így pontosan tudom, hogy aki a díjat megkapta, az miért kapta meg! Idén talán csak egyet nem láttam, mert semmilyen platformon nem volt, de azért az amerikai filmeket elég egyszerű elérni. Na, most ez például az európai fesztiválokon bemutatott filmekre már kicsit sem igaz, ugyanis a cannes-i vagy a velencei győzteseket hónapokkal, fél évvel a fesztivál után tudom csak megnézni, ami azért jelentősen lerontja a fesztiválélményt. Hogy ez miért van így, azt egyáltalán nem értem. Talán ebben jobbak az amerikaiak, akik nem vigyáznak annyira a filmjeikre, mint az európai vagy akár a magyar kollégák, és ezen felvetés mentén talán érdemes lenne elgondolkodni az okokon, majd mihamarabb orvosolni kéne ezt problémát, és akkor esetleg a Koltai-Kern páros szellemisége is visszatérhetne a magyar mozikba.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Koltai Róbert és Kern András az 1997-es Magyar Filmszemlén (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.