Vizuál

KÉP-regény: A híd, ami megmaradt

2024.05.17. 15:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az európai uniós csatlakozás kapcsán Budapest hídjainak történetét idézi fel.

Húsz éve már, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz, ami két szempontból is jelentős dátum számomra. Egyrészt ez egy teljesen új fejezetet nyitott az ország életében, másrészt itt ért véget az én klasszikus, eseményalapú, dokumentarista fotográfiai ténykedésem. A sors hozta ezt így, nem én akartam, de nekem az EU-csatlakozásról már örökké ez fog eszembe jutni. Pedig tök jól indult az egész.

Egy újság megbízásából végigfotóztam az egész EU-csatlakozási ceremóniát, annak minden eseményével egy teljes éven át.

Az első emlékezetes tétel a 2003. március 15-én megépült Európa Híd elnevezésű pontonhíd volt a Dunán,

amit a Magyar Honvédség II. Rákóczi Ferenc Műszaki Dandár szentesi katonai szervezete épített fel Budapesten, a Parlament és a Batthyány tér között. A 62 részből álló, 430 méter hosszú pontonhidat 22 tolóhajó tartotta a vízsodrással szemben. A híd háromnapos fennállása alatt több mint 400 ezren keltek át rajta. Volt az egésznek valami múltidéző fílingje.

Annyira azért én se vagyok penge, hogy a dunai hidak kronológiáját fejből vágjam, ezért kicsit utánatörténészkedtem a budapesti átkelési lehetőségeknek. Feltételezések szerint már a római korban is épülhetett valami féle híd a Dunán, a 2. században, ami az aquincumi légiós tábort kötötte össze Pest ókori ősével, Contra-Aquincummal. Ennek viszont meglehetősen gyenge lábakon állnak a régészeti alapjai. Az is lehet, hogy a Dunából előkerült ókori maradványok csak egy nagy kikötőből származnak, és a katonákat meg a muníciót hajóval szállították át a folyón.

Aztán a török hódoltság alatt már bizonyíthatóan épült szezonális hajóhíd, sőt, egy bizonyos Szokollu Musztafa budai pasa, 1571-ben a mai Ybl Miklós tér magasságában olyan csodálatos hajóhidat készíttetett, melynek láttára az építőmesterek elámultak.

A híd azért volt szezonális, mert akkor még létezett a tél nevű évszak Magyarországon, és a dunai jégzajlás miatt az egész hidat el kellett bontani.

Azonban az 1602-es Buda és Pest elleni ostrom alkalmával a keresztény támadóknak sikerült gyújtóhajóval megsemmisíteniük a zárólánccal kombinált török hajóhidat. A törökök hídja véglegesen csak 1686-ban, Buda visszafoglalásakor pusztult el. Ekkor a visszavonuló pesti török helyőrség a hajóhidat felgyújtotta.

Azért Buda és Pest nemcsak hídépítésben, de hídrombolásban is jeleskedett az évszázadok során. A Habsburg korban az első pontonokon álló hajóhíd 1767-ben épült meg, amikor Mária Terézia rendelete alapján a helytartótanács felszólította a Hajózási Hivatalt, hogy gondoskodjék egy hajóhíd felállításáról. Később ebből az alkalmi hídból lett az állandó pest-budai hajóhíd. A hajóhidat télen persze szét kellett szedni, ezért az év téli hónapjaiban Pestet és Budát nem kötötte össze semmi. Bár amikor a Dunán kialakult a tartós jégpáncél, és elég vastagnak és biztonságosnak bizonyult, kijelölték az átkelésre alkalmas helyet. Homokkal vagy szalmával szórták fel, hogy biztonságosabbá tegyék a közlekedést. Az így kialakított jéghidat helyenként ki is világították.

EuropaHid2003marc15-153118.jpg

Európa Híd 2003. március 15-én (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A végső megoldást az 1849-ben átadott Lánchíd jelentette, amihez további állandó átkelők csatlakoztak, míg 1945-ben a nácik fel nem robbantották az összeset. Egyébként tök feleslegesen, mert a szovjet hadsereg simán átkelt a Dunán.

Aztán 1945-től érkezett el Budapesten a pontonhidak aranykora.

Volt itt minden! 1945-ben szovjet katonai pontonhíd, mely Pestet és Budát kötötte össze a Margit-sziget déli csúcsánál, aztán 1946-ban a Margit pontonhíd, amelynek stabilitását jól jellemezte, hogy a Dunán úszó jégtáblák kimozdították helyéből a középső, úgynevezett hajózó nyílását. Szintén 1946-ban adták át a gyalogos forgalomnak a felrobbantott Margit híd közelében épült, a népnyelven Mancinak nevezett pontonhidat, sőt ’46-ban az Erzsébet híd roncsaitól északra megépült Petőfi pontonhídon is át lehetett kelni a Dunán, amelyet Budapest népe Böske hídnak hívott.

Na, ezekhez képest a 2003. március 15-re felépült Európa Híd kifejezetten a béke és az európai integráció jegyében nyílt meg, és az alatt a három nap alatt, amíg létezett, felidézte a letűnt történelmi korok emlékét, miközben előrevetítette Európa újraegyesülésének lehetőségét.

Hogy ez mennyire jött össze, azt döntse el mindenki sajátból, de az biztos, hogy nekem az egész EU-csatlakozás egyéves dokumentációjából ennyi maradt meg, ez a híd, semmi más.

A többi negatív elveszett egy költözésnél, pedig folyamatosan fényképeztem a budapesti eseményeket a feldíszített hidakkal, a többnapos Andrássy úti bulival és az éjszakai mulatságokkal.

Ez a kép is csak azért maradt meg, mert megvették egy könyvbe a képet, és kölcsönadtam nekik a negatívot, mert akkor épp nem volt szkennerem. Szerencsére évekig nem kaptam vissza, így aztán mikor elveszett minden, ennyit sikerült visszaszereznem mementónak.

Mikor szembesültem a negatívok eltűnésével, elhatároztam, hogy soha többé nem fényképezek klasszikus, eseményalapú, riportszerű projektet, valahogy teljesen elment a kedvem az egésztől. Ekkor kezdett el foglalkoztatni a világméretű klímaváltozás kérdése.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Európa Híd 2003. március 15-én (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Művészeit díjazta a Magyar Állami Operaház az évadzáró gálán

308 operaházi, 63 Eiffel műhelyházas és 9 Erkel színházi nagytermi előadásán mintegy 300 ezer nézőt fogadott 141. évadában a Magyar Állami Operaház. Az intézmény a Csillagóra gálán díjátadóval összegezte az évadot, ami azonban még augusztus közepéig tart.
Klasszikus

Hat magyar zongorista vehet részt a Bartók Világverseny élő fordulóiban

A több mint 51 ezer euró (20 millió forint) összdíjazású, zongoristáknak rendezendő szeptemberi megmérettetés rangos nemzetközi zsűrijének elnöke a New York-i Juilliard School tanszékvezetője, Yoheved Kamplinsy lesz.
Klasszikus

„Ha nagy művészek mellett állsz a színpadon, az megváltoztatja a perspektívádat” – beszélgetés Abouzahra Amira hegedűművésszel

Kisgyerekkora óta ismeri a hazai közönség a fiatal hegedűművészt, Abouzahra Amirát, aki idén az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjban részesült magyar zeneművészet kategóriában.
Vizuál

Magyar Mozgókép Fesztivál: a Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilm díját

Orosz Dénes zenés vígjátékát több kategóriában is elismerték. A szemle gáláján díjat érdemelt ki többek között a Véletlenül írtam egy könyvet, a KIX, a Holnap meghalok, a Cipők és Paták, valamint az Ők tudják, mi a szerelem című alkotás is.
Zenés színház

15 sor zenés színház: Együtt! – Szentivánéji álom

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő írás a Magyar Állami Operaház és négy művészeti egyetem Együtt! című produkciójáról szól. 15 sor zenés színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Bertalan Tivadar

Életének 95. évében, június 21-én Budapesten elhunyt Bertalan Tivadar Kossuth-díjas festőművész, grafikus, látványtervező, író. Bertalan Tivadar Újpest és Budapest díszpolgára volt, az MMA saját halottjának tekinti.
Vizuál hír

Magyar Mozgókép Fesztivál: a Hogyan tudnék élni nélküled? kapta a legjobb játékfilm díját

Orosz Dénes zenés vígjátékát több kategóriában is elismerték. A szemle gáláján díjat érdemelt ki többek között a Véletlenül írtam egy könyvet, a KIX, a Holnap meghalok, a Cipők és Paták, valamint az Ők tudják, mi a szerelem című alkotás is.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A vaskapu

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy festőivé rozsdásodott vaskapu történetéről, illetve a hozzá fűződő személyes emlékeiről ír. 
Vizuál hír

Meghirdették az ARC közérzeti pályázatot

A 25. ARC közérzeti pályázat idén is felelősségteljes, igazságkereső és felszabadító képkészítésre hívja a pályázókat, ismét Újbuda Önkormányzatával együttműködve, a Bikás parkban mutatják be a kiállítást szeptember elejétől. A pályázatok leadási határideje: július 25. 12 óra.
Vizuál hír

Dokumentumfilm készül a száz éve született Makk Károlyról

Tíz dokumentumfilm, egy rövidfilm és három animációs alkotás gyártását támogatja a Nemzeti Filmintézet. Az Aranycsapatról, a száz éve született Makk Károlyról, a II. világháború utáni hollandiai gyermekmentő akcióról, valamint Fazekas Mihály és Brunszvik Teréz életéről is készül dokumentumfilm.