Vizuál

KÉP-regény: A jövő zenéje

2021.12.17. 13:45
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Év végi bejegyzésében a pandémia kulturális hatásairól ír, egy öt évvel ezelőtt, Kínában készült fotó emlékeinek a felidézésével.

Egy évvel ezelőtt, így december közepén arról elmélkedtem, hogy 2020 mennyire pocsék év volt a zenészeknek világszerte, és abban bíztam, hogy ezután csak valami jobb jöhet. Hát, nem tudom. Mint az aktuális labdarúgó szövetségi kapitány mondaná, 2021-ben már láttunk bíztató jeleket, de az összkép továbbra is meglehetősen lehangoló. A nagy fesztiválok idén is elmaradtak, a koncertturnék vagy el sem indultak, vagy menetközben szakadtak félbe, sőt, olyan is volt, aki bejelentette, hogy végleg kiszáll, neki elég volt.

Nem feledkezhetek el azokról sem, akiket végül a pandémia győzött le, és már a Black&Blue Caféban zenélnek tovább. Nehéz ezzel az egésszel bármit is kezdeni. 

Megkeresett egy nemzetközi fotós szervezet, hogy próbáljam meg a tavalyi évet összegezni egy jellemző képpel. Egy olyan képpel, ami kifejezi azt, hogy mit gondolok arról, ami a kulturális térben zajlott 2021-ben. Egyből ez a kép ugrott be, pedig nem is mostanság készült, hanem évekkel ezelőtt, ráadásul még csak nem is Európában, hanem Kínában. Lehet, hogy a helyszínben is benne volt a sors keze, bár az áramló ektoplazmában csökönyösen nem hiszek. A képen Vidákovich Izsák jazz-szaxofonos látható Pekingben, 2016-ban, egy egyetemi fesztivál soundcheck-jén, és még mielőtt valaki félreértene bármit is, gyorsan elárulom, hogy csak bohóckodás volt az egész. A Covid járványnak híre-hamva sem volt még, és a maszkot is csak azért hordták Kínában, hogy ne fulladjanak bele a légszennyezésbe. Izsák csak a kép kedvéért, hülyeségből játszotta el, hogy maszkban fújja a csövet, és erre tessék, alig telt el 5 év, és megkaptuk telibe az egészet.

Ma már senki nem hökken meg ezen a képen, sőt teljesen „normálisnak” gondolná mindenki, ha így játszanának a zenészek egy koncerten.

VidakovichIzsakPeking2016-134044.jpg

Vidákovich Izsák, Peking, 2016. (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / MorPhoto)

A kultúra is lassan hozzászokik a Covid járványhoz. Lassan megtanul együtt élni vele. Már senki nem lepődik meg a raktárkoncerteken, az online színházi előadásokon, a virtuális kiállításokon. Azt gondolom, hogy nem kéne ezt megszokni. Még akkor sem, ha bizonyos elemeit a járvány elmúltával is érdemes lenne megtartani. De azért az élő zene és a közösségi élmény nem kerülhet át végleg a virtuális térbe, mert az már valami egészen más lenne. Valami olyasmi, ami annyira átalakítaná a társadalmak kultúrához való viszonyát, ami már komolyan kihatna a jövő nemzedékeire. Pedig tulajdonképpen nekik csináljuk ezt az egészet, nekik írjuk a dalt.

Ha valamit nagyon nem szeretnék, az az, hogy a gyerekeinknek a közösségi távolságtartás ne csak egy múló rosszullét maradjon. De inkább nem jósolgatnék, mert 2021-re is egy sokkal jobb évet vizionáltam, aztán ez lett belőle. Arra viszont jók az ilyen év végi pillanatok, hogy elgondolkodjunk a saját sorsunkon. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem már nagyon elegem van az elmaradó koncertekből, a maszkokban végigszenvedett kiállításokból és színházi előadásokból.

Most már nem bánnám, ha visszakapnánk a régi életünket vagy legalábbis valami hasonlót.

Erre az évre el is köszönök a blogírástól és megkezdem a téli álmomat. Arról fogok álmodni, hogy jövőre tényleg kimászunk ebből a szörnyűségből. A folytatás 2022 februárjában következik. Addig is karácsonyozzatok és szilveszterezzetek jól, idén lehetőleg ne online! Az már tavaly megvolt. Vigyázzunk magunkra és egymásra! A biztonság kedvéért azért én is Mindenkinek jó egészséget kívánok. Jobb híján.

További érdekes fotókért és azok történeteiért kattints ide! >>>

Fejléckép: Vidákovich Izsák, Peking, 2016. / fotó: Hegedűs Ákos, Morpho

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.