Vizuál

KÉP-regény: A krokodil haláli

2021.10.08. 13:20
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az afrikai krokodilfutásról mesélt.

Az új James Bond film, a Nincs idő meghalni (No time to die) kapcsán jutott eszembe ez a kép. Az 1973-as Bond-film, az Élni vagy halni hagyni (Live and let die) egyik legmókásabb jelenete, amikor az akkor még Roger Moore által alakított nullanullahetes úgy szabadul meg egy mesterséges tavacska közepéről, hogy keresztülszalad egy halom krokodilon.

Azt nem tudom, hogy a Die szócskát hányféle opcióban lehet még egy három szóból álló szerkezetben felvázolni, de azt gondolom, hogy még messze nincs a történet rendesen kimaxolva.

Kéretik a dolgot igencsak komolyan venni! Amikor először láttam a krokodilos futkározást, akkor még én is erőteljesen röhögtem rajta, azóta viszont volt szerencsém megfordulni egy krokodilfarmon a kenyai Mombassa mellett, és pontosan tudom, hogy a szituáció nemcsak hogy elképzelhető, de nagyon is kivitelezhető. Mindössze csak némi kurázsi és egy kis idiotizmus kell hozzá. Félreértés ne essék, senkinek sem javaslom a krokodilfutást, csak azt próbálom vázolni, hogy a filmbéli jelenet nem teljesen a képzelet szüleménye.

KrokodilfarmMombassa2003-132227.jpg

Krokodilfarm Mombassában (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A krokodilfarmokra akkor kell érkezni, amikor a látogatók már elhagyták az objektumot. Ez elsőre lehet, hogy nem könnyen értelmezhető, de ne felejtsük el, hogy Afrikában vagyunk, ahol a tér és idő fogalma nem teljesen egyeztethető össze az Einstein által felvázolt logikával. Példának okáért, Kelet-Afrikában van olyan, hogy time, meg olyan is, hogy African time. Ha véletlenül nem ez utóbbira utalnak, azt külön jelzik. Na, most, ha az ember egy adott időpontban szeretne bejutni a krokodilfarmra, akkor nincs más dolga, mint jelezni a személyzet felé, hogy ez most nem African time, amit egy húsz dolláros bankjeggyel illik nyomatékosítani. Innentől már csak az objektívet kell élesíteni és becserkészni az amúgy látványosan unatkozó krokodilokat.

Az egyébként egy furcsa dolog, hogy ha nincsenek ott a látogatók, akkor valahogy kevésbé tűnnek veszélyesnek ezek az ősi hüllők, pláne akkor, ha felzabáltak egy nagyobb tétel kutyahúst vagy valami ilyesmit.

Azt nem árulták el, hogy pontosan mivel etetik őket, de azért vannak ötleteim. A krokodilon szaladgáláshoz visszatérve, amikor felajánlották a lehetőséget, akkor azt hittem, hogy poén. De aztán kiderült, hogy a hüllők tényleg annyira szorosan egymás mellé zárnak, hogy simán át lehet rajtuk szaladni, amit végül csak azért nem tettem meg, mert sajnáltam még egy húszast feldobni arra, hogy a saját bőrömet vigyem a krokodilvásárra. Igen, itt még azért is húsz dollárt kérnek, ha meg akarom mosni egy páncélos hüllő fogát.

Amikor bezár az egész krokocirkusz, még mindig át lehet menni a szemben lévő teknőssimogatóba, ahol egy húszasért bárki meglovagolhat egy óriásteknőst, vagy elvihet sétálni egy leguánt. Azt már csak igen félve merem megjegyezni, hogy mindezek mellett mérges kígyó farm is üzemel, ahol egy erősen fogatlan fekete mamba mintegy szuvenírként figyel a mohó turistára, aki nagyjából akkor kezdi megérteni, hogy mit is próbálnak eladni neki tulajdonképpen…

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Krokodilfarm Mombassában (fotó: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.