Vizuál

KÉP-regény: A punk mókamester

2023.06.02. 15:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Green Day együttes kissé őrült énekeséről nosztalgiázott, egy friss sztori kapcsán. 

A Billie Joe Armstrong-jelenséggel előszőr 1994-ben találkoztam az Egyesült Államokban, a Woodstocki fesztivál 25. évfordulóján rendezett Woodstock 2.0 fesztiválon. Én teljesen azt hittem, hogy a punk mint zenei stílus nagyjából elmúlt a nyolcvanas évekkel együtt, és a kilencvenes évek elektronikus house-dance korszaka végleg átveszi az uralmat. Erre 1994-ben három kaliforniai srác megjelentetett egy Dookie című lemezt, ami nem csak, hogy minden elemében visszahozta a klasszikus punk hangzást, de annyira összetalálkozott a dolog a közönséggel, hogy

potom húszmillió példány el is kelt belőle.

A lemez zászlóshajója, a Basket case (Idegroncs) című dal volt, ami punk létére a zenetévék napi kínálatába is bekúszott, elképesztő népszerűséget teremtve a zenekarnak. Az egész történet azért lett hirtelen aktuális, mert a brigád énekese, bizonyos Billie Joe Armstrong annyira szórakoztatóan tud hülye lenni, hogy olykor a nagy klasszikus punk elődök is megirigyelhetnék.

A minap egy londoni bárban egy helyi zenekar mindenféle előadók dalait játszotta, és mikor a belecsaptak a Green Day Basket case című dalába, a közönség soraiból hirtelen előbukkant személyesen Billie Joe Armstrong, kikapta a döbbent énekesnő kezéből a mikrofont és végigénekelte a saját maga által írt dalt.

A csaj azt hitte, a szeme káprázik, a kocsma közönségének a kezében pedig lefagyott a whiskyspohár. Hogy ilyenkor én miért nem vagyok ott, azt nem tudom, de azt igen, hogy mit művelt ugyanez az idióta Woodstockban. A ’94-es fesztivál pont olyan sártengerbe torkollott, mint a klasszikus ’69-es verzió. Mindenki nyakig sárban úszott három napig, de ez valahogy, szemmel láthatóan, nem zavart senkit sem. Sőt, sokan azzal szórakoztak, hogy nekifutásból hátulról rávetődtek a világos pólós emberkékre és bedöntötték őket a sárba. Hát, nem volt tőle mindenki felhőtlenül boldog, de végülis mindenki tudta, hogy hova jött, az eső pedig szinte végig ömlött, úgyhogy amúgy is nehéz volt megúszni szárazon.

Ugyanezek a gyerekek azt is viccesnek gondolták, hogy megdobálják sárral a színpadon fellépő sztárokat, mert az olyan jópofa, meg különben is, mindenki érezze át az originál Woodstock érzést. Ezt se viselte mindenki könnyen, szegény Joe Cocker vagy Carlos Santana elég nehezen tudott úgy elmélyülni, hogy közben sárral dobálták, de például a Metallica tagjait egyáltalán nem zavarta a dolog, úgyhogy idővel meg is unta a közönség a sárdobálást. Az igazi újítást a Green Day és személyesen Billie Joe Armstrong szolgáltatta, aki ellentámadásba ment át.

A zenekari roadokkal felhordatott a színpadra több vödörnyi sarat, és felvette a küzdelmet a nézőkkel.

Ennek az lett a vége, hogy a koncert legalább fél órát csúszott, ugyanis rendkívül szórakoztató sárháború alakult ki, és mivel azok a nézők is kaptak az iszapból, akik eredetileg a zenéért mentek oda, egy idő után a közönség egymást is dobálni kezdte. A rendezők teljesen tehetetlenül nézték az egyébként rendkívül szórakoztató műsort, aminek az vetett véget, hogy a zenekar belecsapott a Welcome to Paradise című dalba, a zene pedig elvonta a sárdobálók figyelmét.

BillieJoeArmstrongSzigetfesztival1998-150330.jpg

Billie Joe Armstrong az 1998-as Sziget fesztiválon (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Billie Joe Armstrong egyébként egy évvel később a Budapest Sportcsarnokban is fellépett, sőt, ’98-ban a Szigeten is, és volt szerencsém megállapítani, hogy tényleg egy nagy mókamesterrel állunk szemben, aki minden dal előtt, sőt, a dalok közben is folyamatosan nyomja a hülyeséget. Jegyzem meg halkan, hogy a punk kihalásáról csak annyit, hogy a Green Day a Dookie című lemez megjelenését követően tíz évvel újra világsikert aratott a 2004-ben megjelenő American Idiot című albummal, amiből több mint 15 millió példány kelt el világszerte. Most pedig, a londoni beugró után, kíváncsian várom a fejleményeket.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Billie Joe Armstrong az 1998-as Sziget fesztiválon (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

El Greco, Ország Lili és Weöres Sándor előtt is tiszteleg új kiállításán Keserü Ilona

Hommage – Tiszteletadás címmel nyílt kiállítás Keserü Ilona festőművész alkotásaiból a Műcsarnokban. A tárlat a művész számára fontos mesterek, pályatársak, barátok emléke előtt tiszteleg, miközben az életmű legfőbb motívumait is a látogatók elé tárja.
Vizuál hír

Ismét lehet jelentkezni az Esterházy Art Awardra

A kiállítással egybekötött díjátadó 2025. június 5-én lesz, a Ludwig Múzeumban. A pályázat kiírója az Esterházy Privatstiftung. Pályázni online úton, 2025. január 31-ig lehetséges.
Vizuál ajánló

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiégés

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két lesújtó tanulmány hatására egy fényképpel illusztrálja az emberiség élelmezési helyzetének aktuális állapotát. 
Vizuál kritika

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?