Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

2024.09.13. 13:15
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 

1998. március 19-én, reggel nyolckor csörgött a telefonom. Mivel olyan hajnali öt óra magasságában keveredtem be az ágyba, és másnap nem dolgoztam, nem mondhatni, hogy fel voltam dobva a hívástól. Kitapogattam a kezemmel az ágy alatt a telefont és simán kinyomtam, miközben azon gondolkoztam, hogy le kéne halkítani vagy kikapcsolni, de erre az adott pillanatban képtelen voltam.

A hívás viszont rögtön megismétlődött, és hiába nyomtam ki újra, aztán újra, a negyedik csörgés után megadtam magam, félálomban rátettem a telefont a fülemre és egy „igen, tessék”-et ásítottam bele, hogy a túloldalon is érezzék, ez a pillanat most nem igazán alkalmas a beszélgetésre. „Kitűnő!” – dörmögte bele a vonal túloldalán egy jól ismert hang, de eltelt néhány másodperc, amíg rájöttem, hogy Szebeni András fotográfus hívott fel ilyen lelkesen reggel nyolckor, bár fogalmam sem volt, hogy mit is akart tulajdonképpen. „Izé, szia András, hogy micsoda?” – kérdeztem hulla álmosan.

Sztankay! Kitűnő!

– ismételte meg újra, de még mindig csak halványan kezdett valami derengeni az egészről.

Sztankay Istvánt valóban fotóztam pár nappal korábban, és le is adtam a képeket a Kurír című napilap szerkesztőjének, de aztán egyáltalán nem követtem tovább a sztori sorsát és fogalmam sem volt róla, hogy mikor és milyen formában fognak ezek megjelenni. Szebeninek volt egy heti rendszerességgel megjelenő rovata a Kurírban Kép és Írás címmel, ahol interjút készítettek egy ismert figurával, aztán egy egész oldalon jelent meg az anyag sok képpel. Mint kiderült, ez pont aznapra esett, amikor a Sztankay-interjú is megjelent, szintén egy teljes oldalon, és három képemet is berakták az anyagba, sőt, egyet kiraktak a címlapra is. András reggel elment kávézni és megvette az újságot, aztán annyira lelkes volt, hogy úgy érezte, azonnal biztosítania kell engem a Sztankay-képek nagyszerűségéről. Ráadásul egyáltalán nem vette figyelembe aktuális állapotomat, és elkezdett kikérdezni a technikai részletekről. A világításról, az optikáról, az expozíciós időről meg a helyszínről.

Sztankay980318Pagoda-131039.jpg

Sztankay István 1998. 03. 18., Pagoda (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Belémhasított a felismerés, hogy én itt vert helyzetben vagyok, Szebenit nem akartam lerázni, és amúgy sem sikerült volna, úgyhogy megpróbáltam életet lehelni magamba és felidézni az interjú részleteit. A beszélgetés egyébként a Magyar Rádió büféjében, a Pagodában zajlott. Az 1949-ben épült, csupaüveg falakból álló Pagoda a 20. századi magyar építészet ikonikus alkotása, mind stílusában, mind jelentőségében egy kordokumentum volt. Azért írom ezt múlt időben, mert a napokban elkezdődött a Magyar Rádió egykori épületeinek bontása, és az egész épületkomplexum a Pázmány Péter Katolikus Egyetem campusfejlesztésének áldozatává válik. De 98-ban még a helyén volt, és ott, a Pagoda üvegfalai között ültünk le beszélgetni Sztankay Istvánnal. Korábban sosem találkoztam vele személyesen, színházban sem láttam, annál inkább filmeken, sorozatokban és vicces jelenetekben, meg persze hallottam a rádiókabaréban, ezért

úgy éreztem, hogy ezer éve ismerjük egymást.

Arra emlékszem, hogy nagyon közvetlen volt, és már az elején leszögezte, hogy ő csak a szép emlékeket őrzi meg hosszútávon, a negatív dolgokat igyekszik minél gyorsabban elengedni. Pontosan tudta, hogy hova kell ülnie ahhoz, hogy az üvegfalon keresztül betóduló fény úgy világítsa meg az arcát, hogy az fotográfiai szempontból abszolút ideális legyen, és pont úgy gesztikulált, mintha én ott sem lennék.

Elsőre azt mondanám, hogy vérprofi volt, de másodikra inkább azt, hogy figyelmes.

Volt dolgom néhány színésszel, akik azzal a nyilvánvaló szándékkal álltak bele az interjúba, hogy borsot törjenek a fotós orra alá, de Sztankay nem ilyen volt. Nagyon könnyű volt őt fényképezni, és talán ezért nem is tűnt fel igazán, hogy a képek mennyire jól sikerültek. Szebeni Andrásnak viszont annál inkább, és ezért érezte úgy, hogy fel kell engem kelteni reggel nyolckor.

Egyébként másnaposság ide, kialvatlanság oda, végülis jól esett Szebeni dicsérete. Két évvel korábban jelent meg Arctérképek című könyve hatvanhat közéleti szereplőről készült kiváló portréval, és azért valljuk be, hogy nem akárkitől jött ez a pozitív kritika az akkori, huszonhat éves énemnek. Szebeni Tanár úr már négy éve nincs velünk, még szerencse, hogy a képei itt maradtak. Ami pedig Sztankay Istvánt illeti, ő szinte napra pontosan tíz éve, 2014. szeptember 12-én hagyott itt minket, de gyanítom, hogy ragyogó filmszerepeiből visszaköszönő derűs egyénisége még sok generációt szórakoztatni fog.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Sztankay István 1998. 03. 18., Pagoda (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Kékbe álmodott patchwork – a foltvarrás és kékfestés találkozása a Néprajzi Múzeumban

Megnyílt a Néprajzi Múzeum Foltvarrás kékben című kiállítása, amely a kékfestő pályázat díjazott alkotásai mellett a magyar foltvarrás hagyományát és közösségi kultúráját is bemutatja.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Vegyünk limlomot!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi lomtalanításról készült felvétele kapcsán azon töprengett el, vajon hogyan válnak bizonyos tárgyak értékes ajándékból utcára való szemétté. 
Vizuál ajánló

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,
Vizuál kritika

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Vizuál ajánló

Díjnyertes filmekkel jön a 19. Román Filmnapok

November 14. és 16. között három napon át a kortárs román filmművészet legfrissebb és legsikeresebb alkotásai lesznek láthatók a Corvin moziban. A vetítések után közönségtalálkozókat is tartanak.