Vizuál

KÉP-regény: A teremőrök támadása

2023.10.27. 13:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a múzeumi teremőrökön elmélkedik, és elmesél egy kissé zavarba ejtő esetet, ami a barcelonai Picasso Múzeumban esett meg vele.

A teremőröket bírom egyébként. Van bennük valami pedellusjelleg, vagy inkább talán ilyen az igazi múzeumpedagógia. Na, nem az a variáns, amelyik az iskolai tananyaghoz kapcsolódik, hanem a javító, nevelő, picit fegyelmező típusú, amelyik a sarokba állít, ha nem maradunk csöndben az órán.

Félik is a teremőröket a múzeumlátogatók rendesen.

Pontosan tisztában vannak vele, hogy abban a bizonyos teremben, abban a pillanatban ki a góré, és kitől várható erőteljes szemöldök-összehúzás, ha a kelleténél öt centivel közelebbről nézzük a Picassót. Az mindegy, hogy minket, teszem azt, az ecsetkezelés vagy a grafitceruza mozgásának amplitúdója is érdekel! A szabály, az szabály. Ami persze múzeumonként más és más, de valahogy mégis mindenki azt gondolja, hogy ugyanaz. 

Egyébként sosem értettem, hogy miért megy valaki teremőrnek. Gyanítom, hogy nem ez a világ legjobban fizető munkája, még ha cserébe csak üldögélni kell, de azt szigorúan. Ennél azért sokkal bonyolultabb a dolog. Lehet valaki teremőr egy olyan kiállításon, ahol nagyjából jelentéktelen műtárgyak között ücsörög az ember egész nap, és annyira nem jár arra senki, és

annyira nem történik semmi, hogy közben kívülről megtanulja a kiállítási katalógust a mottótól a nyomda felelős vezetőjének nevéig. 

A másik variáns, amikor valaki egy neves múzeum neves tárlatán kíváncsi műkedvelők és izgága, sznob turisták százainak gyűrűjében próbálja fenntartani a rendet, és fegyelmezetten igyekszik nem kiesni a szerepéből. Ez nem mindig sikerül, de mostanság olyan dolgok történnek a kiállításokon, hogy teremőr legyen a talpán, aki tágra zárt szemekkel végig bírja nézni, amint klímaaktivisták hozzáragasztják magukat egy Botticellihez, vagy paradicsomlevessel öntenek le egy Van Goghot, hogy aztán ellentmondást nem tűrően felolvassák dörgedelmes proklamációjukat.

Na, nem mintha nem értenék egyet a klímaaktivistákkal, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy a figyelemfelkeltéshez a világ képzőművészeinek remekműveit kéne felhasználni.

Gyanítom, hogy vannak egyéb, talán még hatásosabb módjai a méregzöld erődemonstrációnak, mint ilyen durván belegázolni szegény teremőrök komfortzónájába. Amibe egyébként nekem is sikerült már, pedig egyáltalán nem akartam hozzáragasztani magam semmihez sem. 

Ez a kép Barcelonában készült a Picasso Múzeumban, és a mester 1917-ben készült, A kibelezett ló című képét ábrázolja egy meglehetősen enervált teremőr társaságában. Ez a forma már annyira unja Picassót, hogy inkább a telefonja társaságát keresi. Vagy valaki másét a telefonon keresztül, de ez amúgy tökmindegy.

PicassoMuzeumBarcelona-132658.jpg

A barcelonai Picasso Múzeum A kibelezett ló című képpel és egy enervált teremőrrel (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A lényeg az, hogy én fényképeztem a múzeumban, ami nem volt tilos egyébként, és egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy teremőrök egy kisebb csoportja eredt utánam, sőt, a csapat egy idő után egész falkává duzzadt, kizárva ezzel a „káprázik a szemem, mert keveset aludtam” lehetőségét. A harmadik terem környékén

világossá vált, hogy a barcelonai Picasso Múzeum összes teremőre elhagyta őrhelyét, és a nyomomban van,

miközben én szerintem nem csináltam semmit, csak a képeket nézegettem. Aztán a biztonságiak is csatlakoztak hozzájuk, és itt már nagyon kíváncsi voltam, hogy vajon mi fog most történni, míg végül körbevettek és oda mertek jönni hozzám. (Hogy korábban miért nem, az szintén érthetetlen.) 

Voltak némi nyelvi nehézségeink, de végül az derült ki, hogy az egyik teremőr lány kollégája úgy látta, hogy a hölgyet túl közelről fényképeztem le, ami már-már személyiségi jogi és/vagy zaklatási kérdéseket vet fel, és egyébként is csak a képeket lehet fényképezni, a teremőröket meg nem. A képek amúgy a neten is fent vannak, és így nehéz visszaadni a kiállítás hangulatát, meg nehéz ezt úgy megoldani, hogy a múzeumban tartózkodók ne keveredjenek rá a képre, de

felajánlottam nekik, hogy nézzék végig a memóriakártyán lévő fájlokat, mondják meg, hogy melyikkel van probléma, én meg azt letörlöm,

és mindenki megnyugodhat. Aztán valahogy nem éltek ezzel a lehetőséggel, sőt a végén még bocsánatot is kértek a zaklatásért, mondván, hogy lehet, hogy nem is én csináltam azt a képet, hanem valaki más. Meg különben is. Hát ilyen az, amikor valaki a hömpölygő tömegben látta, hogy valaki valamit látott. 

A történetet azóta sem értem, de utólag visszagondolva elég vicces, ahogy egy falkányi teremőr a Benny Hill Show mintájára lohol a nyomomban a barcelonai Picasso Múzeumban, én meg hosszú percekig próbálom megfejteni az összehangoltnak semmiképpen sem nevezhető támadás okát. Pedig az adott pillanatban tök kellemetlen volt az egész. Azóta viszont még jobban kedvelem a teremőröket. De tényleg!

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép:A barcelonai Picasso Múzeum A kibelezett ló című képpel és egy enervált teremőrrel (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Tánc

A szerelem a központi témája a Duna Művészegyüttes legújabb bemutatójának

A Szerelemkert című produkció válogatást nyújt neves koreográfusok rég nem látott műveiből, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. A bemutató október 3-án lesz látható a Nemzeti Táncszínházban.
Klasszikus

Belga zene áll az idei Európai Hidak fesztivál fókuszában

A szeptember 16. és 22. között, a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar által közösen megrendezett Európai Hidak programsorozat Budapest és Brüsszel között épít kulturális átjárót.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

MMA-díjazottak munkáiból nyílt kiállítás a Pesti Vigadóban

Augusztus 31-én nyílt meg és szeptember végéig látogatható a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozat díjazottjainak munkáiból összeállított tárlat.
Vizuál ajánló

Elképzelt valóságok – a P.S.E.U.D.O. alkotócsapat kiállítása a Kispont galériában

Az A Fehér Vera, Budavári Csaba és Hegedűs Ákos/morpho fotóit Magyary Ágnes és Weiner Sennyey Tibor szövegeivel kiegészítő tárlat megnyitóját szeptember 13-án tartják a Kispont galériában.
Vizuál ajánló

Valóság a zárt szemhéjak mögött – a látható világon túlra vezet minket a Light Art Museum új kiállítása

2025 júliusáig látogatható a budapesti múzeum legújabb, Phantom Vision – Az érzékelés mélyáramlatai című kiállítása, amely arra tesz kísérletet, hogy újrafogalmazza a valóság érzékelésére vonatkozó kérdéseinket.
Vizuál hír

Costa-Gavras nyitja meg a Budapesti Klasszikus Film Maratont

A görög-francia rendezőlegenda a főváros legnagyobb filmfesztiváljának díszvendégeként személyesen mutatja be a Zenedoboz című Arany Medve-díjas filmjét a Maraton megnyitóján szeptember 17-én. A fesztiválra érkező Wim Wenders üzent a budapesti közönségnek.
Vizuál hír

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.