Vizuál

KÉP-regény: A teremtés bukása

2025.04.17. 15:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt a kérdést teszi fel, emlékszik-e még valaki Ray Wilsonra? Egyúttal azt is megválaszolja, miért érthető, ha a kérdésre a válasz: nem. 

Kezdeném egy lényegre törő kérdéssel: tudja-e valaki így kapásból, hogy ki van ezen a képen? Esetleg némi töprengés vagy hosszas elgondolkozás után? Na, ugye! Egy zenész barátommal beleszaladtam a minap egy érdekes vitába. Először csak rocktörténetinek tűnt a sztori keretezése, de később kiderült, hogy ez simán lehetetett volna az a bizonyos 15. kérdés negyvenmillió forintért.

A beszélgetés lényege az volt, hogy ki, mikor és meddig volt a Genesis brit progresszív rockzenekar énekese. Nyilvánvalóan a Peter Gabriel-Phil Collins viszonylatban gondolkodtunk mindketten, és rendkívül büszke voltam magamra, hogy én tudtam, Gabriel 1975-ben vált ki a brigádból, aztán hosszas keresgélés és meghallgatás után a zenekar úgy döntött, hogy nem vesznek be új tagot, hanem Phil Collinst léptetik elő a dobok mögül a szólóénekesi pozícióba.

A gond csak az, hogy itt nem ért véget a sztori, és végül mindketten lukra futottunk.

Ráadásul az a végtelenül kínos az egészben, hogy én voltam egyszer egy Genesis koncerten, 1998-ban, ahol sem Peter Gabriel, sem Phil Collins nem volt a színpadon. Ez nyilván csak úgy lehetséges, hogy valaki más énekelt, és bizony ez nem egy beugró ember volt, hanem a zenekar 1997-ben megjelent, Calling All Stations című lemezén is éneklő Ray Wilson. Hogy ki az a Ray Wilson? A vicc az, hogy én sem emlékeztem rá, pedig még fényképeztem is. Itt meg is nézheti magának mindenki, aki akarja, hogy milyen volt 1998-ban. Egyébként nagyon máshogy manapság sem néz ki, csak most már véletlenül sem fényképezném le, de erről persze nem ő tehet.

RayWilsonGenesisBudapest1998-145952.jpg

Ray Wilson-Genesis, Budapest, 1998 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A Genesis sztori röviden annyi, hogy Phil Collins 1996-ban különféle egészségügyi problémákból kifolyólag kilépett a zenekarból, de a két bennrekedt alapító tag, a gitáros Mike Rutherford és a billentyűs Tony Banks, nem igazán akarta még befejezni a dolgot, úgyhogy új énekes után néztek. Végül is egyszer már bejött a dolog a zenekar történetében, miért ne lehetne megcsinálni ugyanazt másodszor is? Hallották egy lemezen Ray Wilsont énekelni, és úgy gondolták, megtalálták a tökéletes megoldást, majd immár Ray Wilsonnal kiegészülve felvették a Calling All Stations című albumot, rajta a Congo című dallal, amely a legjobb tíz közé kúszott az európai slágerlistákon, és zeneileg teljesen rendben is volt az egész. A skót énekes képességei amúgy valóban lenyűgözőek voltak, úgyhogy 1997 telén el is indult a lemez népszerűsítő turnéja.

Fura dolog ez, de Phil Collins nélkül a korábban százezres stadionokat megtöltő Genesis senkit nem érdekelt.

Olyannyira senkit, hogy a turné amerikai szakaszát csont nélkül le is mondták, és a szaksajtó a Genesis (teremtés) bukásáról kezdett cikkezni. Az a helyzet, hogy Ray Wilsonnal a zenekar élőben tényleg nem működött, és erről az énekes tehetett a legkevésbé. Az ő hangja már-már bántóan tökéletes volt, de úgy tűnik, nem elég, ha valami vérprofi, ha közben lelketlen és unalmas. Pedig a lemez jó volt, a Banks-Rutherford duó nyilván nem felejtett el zenélni, a show-elemek is a helyükön voltak, de az egész egyben olyan volt, amire azt szokták mondani, hogy nem rossz, nem rossz, de a jó, az nem ilyen.

Elgondolkodtató, hogy mitől működik valami és mitől nem. Gyanítom, a megszokás komoly szerepet játszik az egészben, amit eleve nehéz feltörni, meg ott van még az a bizonyos X-faktor, amit senki nem tud pontosan megfogalmazni. Az, hogy anno a Gabriel-Collins váltás bejött a Genesisnek, a két énekes hasonló hangjának is köszönhető volt, de azért ott is éveknek kellett eltelnie, amíg a rajongók ezt a cserét elfogadták. De mondok mást!

Kedvenc példám az AC/DC, akik talán a legnagyobb tapasztalattal rendelkeznek az énekesváltások terén. Kevesen tudják, de az AC/DC első énekese egy Dave Evans nevű fickó volt, aki pont annyira maradt meg a rajongóknak, mint Ray Wilson. Aztán 1974-től jött Bon Scott, aki eredetileg sofőrként dolgozott a zenekarnak, míg ki nem derült, hogy a színpadon sokkal hasznosabb munkát végez, és egészen a világhírig repítette a zenekart. Mikor Scott 1980 februárjában elhalálozott, úgy tűnt, hogy az AC/DC szintén kimúlik, de nem így történt, mert beszállt a buliba egy bizonyos Brian Johnson, akivel sikerült visszakapaszkodni a slágerlisták és a világ tetejére. Végül 2016-ban, amikor Johnsonnak hallásproblémái miatt le kellett állnia a koncertezéssel, a zenekar nem kísérletezett már egy új figura felépítésével, hanem a Rock or bust turné hátralévő részére leszerződtette Axl Rose-t, a Guns N’ Roses frontemberét.

Végül is egy világsztárral nem igazán lehet megbukni, és az ötlet igencsak bejött.

Magyar példaként a Republic jutott eszembe, akik Cipő halála után először Sipos F. Tamással próbálkoztak, majd a basszusgitáros Boros Csaba állt a mikrofon mögé. Ez a formáció ma is működik, de pont az a hiányérzetem van velük kapcsolatban, mint amikor 1998-ban Ray Wilsonnal hallottam fellépni a Genesist. Akik aztán egyébként egy reunion keretében 2006-tól újra Phil Collinssal kezdtek turnézni, és érdekes módon a százezres közönség is rögtön visszatért a stadionokba.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Ray Wilson-Genesis, Budapest, 1998 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Klasszikus

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Vizuál ajánló

A zöld sárkány gyermekeivel folytatódik a Filmrendezők klubja

Május 26-án Miklauzic Bence 2011-es filmjét láthatja a közönség a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete sorozatában. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál hír

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Vizuál hír

Novemberben érkezik Jórgosz Lánthimosz új filmje, a főszereplő ismét Emma Stone

A görög rendező Bugonia című rendezése egy 2003-as dél-koreak sci-fi vígjáték sajátos feldolgozása lesz. Emma Stone mellett Jesse Plemons és Alicia Silverstone is újra együtt dolgozott Lánthimosszal. 
Vizuál magazin

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról.