Vizuál

KÉP-regény: A tisztelt nagyérdemű

2024.10.18. 14:40
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, koncertélményei során milyen látogatótípusokat figyelt meg a közönségben. 

Amikor az ember koncertfotózásra adja a fejét, bizonyos dolgokat nem lát előre. Tapasztalat híján nyilván nem tudhattam én sem, hogy ha fényképezek egy koncerten, még ha csak az első három dalt is, tulajdonképpen a stáb részévé válok, és bár közel kerülök a sztárokhoz, de közben a klasszikus koncertlátogató szerepköréről le kell mondanom.

Ez az egész úgy megy, hogy a fotósoknak jóval a kezdés előtt be kell csekkolniuk, és halál unalmas órákat kell végigvárakozni a halál unalmas, ingerszegény backstage-ben, amíg az előadó a színpadra lép. Aztán, ha letelt a fotózásra engedélyezett idő, akkor az emberke eldöntheti, hogy lelép, vagy ott marad a koncerten. Ha maradni akar, le kell adni a fényképezőgépet, amit amúgy sosem értettem, hiszen a nézőtérről nem lehet olyan képeket csinálni, mint a zenekari árokból vagy a színpad közeléből, ráadásul a közönség is kitakarja az egészet, de a hülyeség ellen nem harcolunk, úgyhogy gép lead, aztán lehet visszaszivárogni a nézőtérre. Az már külön logisztikai feladat, hogy a tök sötét nézőtéren találd meg azt, aki esetlegesen elkísért téged, de ez másodlagos. Az viszont nem, hogy a színpadi showelemek úgy vannak kitalálva, hogy csak bizonyos távolságból működjenek, így aztán egy koncert vizuális részének az első harmadából gyakorlatilag nem látok semmit.

Ráadásul a végén, amikor már mindenki elindul hazafelé, nekem még a gépet is vissza kell szereznem.

Ezt most nem a panaszkodás végett írtam le, csak felvázoltam a különbséget a fotós és a szórakozni vágyó koncertlátogató között, aki csak simán vesz egy jegyet, kilátogat egy stadionba a barátjával, megiszik pár sört a repohárból és végignézi a showt az elejétől a végéig. Közben persze képeket és videókat csinál a mobiljával a közösségi médiának, amik egyébként pocsékul sikerülnek, és sosem fogja őket visszanézni, de jó ideje már ez a trend, szóval, ezt valamiért csinálni kell, és kész.

Most már én is inkább a sörözős, küzdőteres, mezei koncertlátogatói vonalat erősítem, így volt időm megfigyelni a körülöttem álló közönség tagjainak specifikus látogatóitípusait. Van három kedvenc típusom, akik egyébként az előadó stílusától teljesen függetlenül működnek, és tulajdonképpen

csak azért sajnálom, hogy nem vihetek a nézőtérre fényképezőgépet, mert ebből egy egész jó kis szocioriportot lehetne összehozni.

PuskasArena2022-143719.jpg

Puskás Aréna, 2022 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morPhoto)

Aki csak úgy fogja magát és kimegy csápolni a kedvenc zenekarára, arra külön nem térnék ki, mert nincs benne semmi érdekes. Van viszont a klasszik sznob, aki csak azért megy ki egy koncertre, mert az előadó éppen nagyon cool, és a barátnői/barátai is kimennek, ezért meg van győződve róla, hogy neki is valami dolga van egy olyan közegben, ahol teljesen idegenül és esetlenül mozog, és hihetetlen módon zavarja, hogy a rendszeresen koncertre járók elé állnak, ne adj’ Isten, ugrálnak vagy énekelnek mellette. Azt hiszi, hogy az Operettszínházban van, ezért úgy is öltözik fel, és amikor nyakon öntik sörrel, akkor magából kikelve próbálja megkeresni és felelősségre vonni a „tettest”, akit persze nem talál meg, ezért a barátaival osztja meg felpaprikázva a közönség „bunkóságát”.

Közben nem veszi észre, hogy leginkább ő mérgezi meg a körülötte állók koncertélményét,

és az előadásból persze nem is lát túl sokat.

Van aztán az ajándékjeggyel érkező típus, aki nem is tudja pontosan, hogy ki van a színpadon, de ha már kapott jegyet ingyen, nyilván eljön, mert csak. Ennek felfokozott változata volt az évente megrendezett budapesti Kapcsolat koncert, ami mindenkinek ingyen kínálta egy világsztár koncertjét – tálcán, díszdobozban. Mert a jegynek azért van egy szelektáló hatása, hogy csak az fizet egy halom pénzt egy koncertért, akit tényleg érdekel a dolog. Az elég kemény volt, amikor egy ingyenes Sting-koncerten két hölgy, akik szemmel láthatóan az Év nagymamája című műsor selejtezőjéből érkeztek, mellettem beszélték meg a tojásos lecsó legköltséghatékonyabb receptjeit, miközben a színpadról szólt az Every Breath You Take.

Harmadik nagy kedvencem az alkalmi rajongó, aki a koncert estéjére próbál nagyon autentikusnak tűnni. Kizárólag aznap estére beöltözik az előadó jelmezébe és megpróbál úgy viselkedni, mint a hardcore rajongók, de ezt olyan bénán csinálja, hogy már messziről látszik, hogy egyéjszakás kalanddal van dolgunk. Amikor a Guns N’ Roses 92-ben pályája csúcsán fellépett Budapesten, az összes harminc évnél fiatalabb férfi városszerte piros kockás szoknyában rohangált. De voltam olyan Alice Cooper-koncerten, ahol a teljes küzdőtér fekete csillagot festett a szeme köré, miközben kizártnak tartom, hogy ennyi Alice Cooper-rajongó valaha is lett volna Magyarországon.

Egyébként én nagyon jól szoktam szórakozni, mert mindez nem magyar sajátosság,

Frankfurttól Woodstockig, Koppenhágától Fokvárosig volt szerencsém ezeket a tipikumokat megfigyelni és némi belső mosollyal kezelni.

Ilyenkor persze azért eszembe jut a nyolcvanas, kilencvenes évek koncertjeinek világa, a talpig kiszegecselt ősmetálosokkal meg a Sziget fesztivál lejmista punkjaival, de akkor Magyarországra még kevésbé jártak világsztárok, és különben is mindenki azt csinál, amit akar, azt hallgat meg, amit akar, és olyan ruhát vesz fel, ami neki tetszik. Az emberek szerencsére különbözőek, bár napjainkra két dolog mindenkinek stabilan beépült a koncertélményébe. Igen, kitaláltátok! Az okostelefon és a repohár. Bár ez innentől kezdve már nem kulturális, hanem sokkal inkább pszichológiai kérdés.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Puskás Aréna, 2022 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nyílt hétvégével ünnepli százötvenedik születésnapját a Zeneakadémia

November 8–9-én ingyenes programkavalkád várja az érdeklődőket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületében rendezett nyílt hétvégén, az intézmény a 150. évfordulóját pedig november 14-én nagyzenekari esttel, másnap Liszt-maratonnal ünnepli.
Színház

Nagy Viktor: „Az ország legjobb vidéki színházát kell újra felépíteni”

Hivatalosan szeptember végén nevezték ki a kaposvári színház vezetőjének Nagy Viktor színművészt. Az igazgató a legendás Babarczy-éra alatt, pályakezdőként került a Csikybe – a teátrumhoz fűződő múltjáról és jövőbeli terveiről kérdeztük. Interjú.
Klasszikus

Sztárénekesek és világhírű kórus csatlakoznak a Fesztiválzenekar karácsonyi koncertjéhez

A következő hónapokra is számos koncertkülönlegességet tartogat az együttes, csúcspontként pedig december 26-án Bach Karácsonyi oratóriumát adják elő, parádés szereposztással.
Könyv

Különleges francia irodalmi díjjal ismerték el Nádas Pétert

A Prix Médicis nevű rangos elismerés hírhedten szigorú zsűrije egy kifejezetten a magyar szerzőt és művét elismerő, ebből az alkalomból létrehozott különdíjjal jutalmazta a Világló részletek francia nyelvű kiadását.
Klasszikus

Alina Ibragimova hegedűművész koncertje szépíti meg az adventi várakozást

A Fesztivál Akadémia Budapest tizedik, jubileumi évében különleges, ünnepi koncerttel örvendezteti meg a közönséget december 13-án a Zeneakadémia Nagytermében. Az est vendége a varázslatos hegedűművész, Alina Ibragimova.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Varázslat Szentendrén: Magyarországra érkezik a világhírű Harry Potter-kiállítás

A vilghírű Harry Potter: A Kiállítás következő állomása Magyarországon, Budapest mellett, Szentendrén lesz. A varázslatos tárlatnak a Green Event Hall ad otthont, a kapuk pedig 2026. február 6-án nyílnak meg látogatók előtt.
Vizuál hír

Kilenc napig Budapest volt a mozi fővárosa – díjátadóval zárult a II. BIFF

November 2-án adták át a II. Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál elismeréseit: mások mellett Myriem Akheddiou, Oliver Laxe és Simón Mesa Soto is díjat nyert. A szervezők egy filmcímet már be is jelentettek a 2026-os szemle programjából.
Vizuál kritika

Mit ér a PR-maszlag, ha az emberrablók űrlénynek néznek? – Bugonia kritika

Jórgosz Lánthimosz új filmjében a konteóhívők legszebb álmait váltja valóra két férfi, amikor elrabolják a helyi multicég vezérigazgatóját, mert úgy hiszik, egy idegen civilizáció küldte ide. De vajon ki a hős és ki a gonosz ebben a történetben? Bugonia kritika. 
Vizuál ajánló

Menni vagy maradni? – a Szerencsés Dániellel folytatódik a Filmrendezők klubja

November 10-én 19 órától a Művész Mozi Bunuel termében láthatja a közönség Sándor Pál 1983-as klasszikusát, a Szerencsés Dánielt. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál interjú

Az igazság fénye a vásznon – portréfilm készült Koltai Jánosról

Az idén kilencvenéves színművész, festőművész, rendező, díszlettervező, Koltai János igazi reneszánsz ember. A polihisztorról Nagybaczoni Nagy Kati Még egy nyár címmel forgatott filmet, ennek kapcsán kérdeztük a rendezőt.