Vizuál

KÉP-regény: Az ősélmény

2025.04.11. 13:20
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos... ezúttal azonban mégsem.

Rendhagyó ez a mai poszt, mert a gombhoz varrtam a kabátot. Igazándiból az egész blog arról szól, hogy egy fényképhez különböző és egyéb okokból szöveget írok. Vagy azért, mert érdekes a kép, vagy azért, mert érdekes a története, vagy olyan aktualitása lesz hirtelen, amilyen az expozíció pillanatában még nem volt. Most kivételesen megfordítottam az egészet és a szöveghez csináltam egy képet. Illetve majd fogok, hogyha leírtam ezt a történetet.

Néhány hónapja meghívtak vendégként egy színházi előadásra, ahol a képeimet kivetítették a színpadon egy vászonra, aztán különféle, fotográfiával és életúttal kapcsolatos kérdésekkel bombáztak, én meg, ugye, igyekeztem válaszolni. Tulajdonképpen a legelső kérdéssel volt csak gondom, ugyanis akkora hülyeségnek tűnt, hogy nemcsak hogy rá se tudtam mozdulni, de még értelmezni se nagyon sikerült:

Mi volt a fotózással kapcsolatos ősélményed?

Legszívesebben visszakérdeztem volna, hogy a micsodával kapcsolatos micsodám? De hát, a közönség ott ült és tágra zárt szemekkel várta a választ, úgyhogy kénytelen voltam imprózni valami hasonló hülyeséget, ami akár még meg is magyarázhatja a hülye kérdés relevanciáját. Ilyenkor az ember elkezd kutakodni az emlékeiben, és ha van rá ideje, akkor talán össze is tud rakni valami hasznos, tényszerű választ. De itt csípőből kellett visszalőni, úgyhogy egy gyerekkori emlék ugrott be hirtelen, mikor is apám, aki egyébként nagyon lelkes hobbifotós volt, elejtette a fényképezőgépét valahol a Visegrádi hegységben, ráadásul télen, a szakadó hóesésben. A gép végigpattogott néhány sziklán, majd jó húsz méter zuhanás után egy patakvájta szurdok alján kötött ki. Az volt a szerencse, hogy a hó erősen tompította a zuhanás erejét, meg persze az is, hogy a keletnémet gyártmányú Praktica super TL nevezetű csodamasinából nem spórolták ki a vasat, és kis túlzással egy szöget is be lehetett volna vele kalapálni a sziklába.

Emlékeim szerint az objektív elrepedt, de így is elég olcsón sikerült megúszni az egészet. A Praktica egyébként vagy huszonöt éve leállt a gyártással, úgyhogy ez itt nem a reklám helye, de a beszélgetés után erősen elgondolkodtam azon, hogy végül is miért jutott nekem ott, akkor pont ez az eszembe. Mondhatnám, hogy már gyerekként is érdekelt a fotográfia, és fixírsó volt a jelem az óvodában, de ez nem igaz. Engem maga a fényképezőgép varázsolt el, meg az objektívek, amiket lehetett rajta cserélgetni.

Még a szagára is emlékszem, ugyanis a fényképezőgépeknek meg a szuper nyolcas kameráknak egészen egyedi az illatuk.

Ez az egész persze teljesen el volt zárva előlem, mondhatni tabu volt, amihez nem szabadott nyúlni, és nekem így, mindennel együtt gyerekkoromban nagyon tetszett, imádtam.

Valószínűleg az tetszett benne a legjobban, hogy ez valami felnőtt dolog, valami olyan, mint egy játékautó, csak én nem játszhatok vele. Aztán egy csomó egyéb varázslat tartozott még hozzá, például a diakeretek, mert apám akkortájt leginkább színes diákat gyártott, amihez kellett egy vetítő, ami amúgy nekünk nem volt, ezért mindig kölcsönkértünk egyet, jellemzően anyám munkahelyéről, egy iskolából. Képzelhetitek, mennyire meghűlt bennem a vér, amikor a tabu maga legurult a hegyről.

De végül a gép megúszta, és amikor olyan tizennégy éves korom környékén apám először a kezembe adta, alig mertem megfogni. Pedig most már tudom, hogy egy nagy szutyok az egész. Már akkor is az volt, amikor új volt, annak ellenére, hogy Magyarországon mindenki ilyet használt, akit kicsit jobban érdekelt a fotózás, mint, mondjuk, Isaura felszabadítása. Aztán apám, isten nyugosztalja, még életében nekem adta a Prakticát. Ezzel csináltam az első fényképeimet, amik már nincsenek meg, vagy legalábbis nem tudom, hogy melyek voltak azok a képek, de a gép, az megvan még! Nem voltam biztos benne, hogy megannyi költözés és kaotikus élethelyzet után meglesz még ez a gép, úgyhogy kutatóexpedícióba kezdtem és sikerrel jártam.

Azóta különösen magas polcra helyeztem azt a hülye kérdést. Teljesen átértékelte a fotográfiához viszonyított múltamat.

Ma ezt az érzést már egyre kevesebben értik meg, mert mindenkinek ott figyel a zsebében egy digitális fényképezőgép, ráadásul éppen dübörög a Budapest FotóFesztivál, meg a költészet napja is ma van, úgyhogy most abszolút ihletett állapotban csinálok egy fényképet erről a régi fényképezőgépről azzal, amit most használok. Amúgy ez is varázslatos, de azt a gyermeki rácsodálkozást és azt az illatot már semmilyen technikai csoda nem fogja előhozni. Azt csak ez a masina hozta elő a régvolt énemnek, amit most fogok lefényképezni, kifejezetten ezen poszt mellé. És igen, ezt nyugodtan nevezhetjük akár ősélménynek. Miért is ne?

iudhewifehfiuhfewhuifhew-131842.jpg

Morpho első fényképezőgépe, a zuhanó Praktica (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Morpho első fényképezőgépe, a zuhanó Praktica (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Kapcsolódó

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.