Vizuál

KÉP-regény: Ballada a szerencsés fotográfusról

2020.09.11. 14:35
Ajánlom
A nyár végével folytatódik morpho, azaz Hegedűs Ákos sorozata, amelyben hétről hétre egy fotóját – és annak történetét – osztja meg a Fidelio olvasóival. Ezúttal Hobóról mutat egy olyan képet, amilyet csak nagyon ritkán látni!

Mindjárt az elején egy gyors kérdés. Milyen furcsaságot láttok ezen a képen? Amíg ezen agyaltok, elmesélem, hogy Hobót elég rég óta ismerem. Az egész úgy kezdődött, vagy 25 évvel ezelőtt, hogy egy újságíró kolléga interjút beszélt meg vele egy Batthyány téri vendéglátó ipari egységben, és én csináltam volna közben a fényképeket. Azért csak volna, mert az íróember kolléga végül nem jött el. Amíg vártuk, beszélgettünk, aztán mikor kiderült, hogy nem is jön, beszélgettünk tovább. Én söröztem, Hobo meg valami alkoholmenteset tolt befelé. Szigorúan. Az idő elrepült, aztán elvitt a Merlin színházba, (akkor még volt ilyen is) mert ott volt dolgom, a kocsiban meg beszélgettünk még tovább. Azóta jóban vagyunk, néha találkozunk, dumálunk, ilyesmi. Mikor 2008-ban meghalt az anyám, megkértem rá, hogy a temetésen mondjon el egy-két részletet a József Attila-estjéből. Azonnal igent mondott, pedig nem is ismerte az anyámat. Rendes dolog volt tőle, örökké hálás leszek érte. De ez itt most nem József Attila, hanem Villon. Merthogy volt neki Villon estje is, sőt!

Megtaláltam a korabeli ajánlót:

Az akasztottak balladája - Villon–Hobo

„Utolsó órák egy börtönben; nem a középkor idéződik meg, s nem is a halálközeli állapot, hanem hogy miért születünk és miért élünk, mi a boldogság s minek a számadás - dalban és képben életre keltve. Új Színház, 2003”

HoboVillon2003UjSzinhaz-131334.jpg

Hobo (Fotó/Forrás: morpho)

Szöveg volt hozzá, csak kép nem. Azért nem, mert Hobo gondolt egyet és megborotválkozott. Nem tudom, mi vitte rá akkor erre, valami olyasmit mondott, hogy unalmas volt már a szakáll, de az biztos, hogy utoljára a zenész pályafutása legelején csapatta huzamosabb ideig szakáll nélkül. Mindenesetre fura volt. Nekem legalább is. De az igazi gondot a vizuális kiszámíthatatlanság okozta. Ki szoktak rakni a színházak bejáratához fényképeket az aktuális darabból, és hülyén nézett volna ki, ha a néző egy teljesen másik emberrel találkozik a darabban, mint akit a képen látott. Úgyhogy Hobo felhívott és vázolván a problémát, megkért rá, hogy csináljak róla szakáll nélküli képeket a színházi ajánlóhoz.

- Ok, legyen, de akkor be kell öltöznöd és elő kéne adni néhány jelenetet a darabból!
- Ne viccelj kölyök, végigjátszom neked az egészet!

Na, itt vált érdekessé a dolog. Azért az milyen már, amikor egy darabot kizárólag neked játszanak végig egy budapesti színházban?! Tök egyedül ültem a nézőtéren, és Hobo végigjátszotta nekem a teljes Villon estet, az első szótól az utolsóig. Mit ne mondjak, baromira élveztem. Voltam már rengeteg fotóspróbán, amikor direkt a sajtónak játsszák végig a darabot, de ott egyrészt a kollégák is jelen vannak, másrészt a rendező rendszeresen belepiszkál az előadásba menet közben, ami sok mindent nyújt, de valódi színházi élményt aligha. Esetünkben erről szó sem volt. A teljes darab végigment, az eredeti díszlettel, jelmezzel és világítással, én meg olyan jól éreztem magam ebben a mázlista helyzetben, hogy simán elfelejtettem, hogy miért vagyok ott, és csak néztem a darabot az üres nézőtéren, nyakig Villonba merítkezve, hallgattam Faludy fordításait Hobo előadásában. Mire észbe kaptam, hogy fényképezni is kéne, majdnem lement az egész.

Mindenkinek javaslom, hogy egyszer próbálja ki, milyen az, amikor csak neki nyit ki a színház, amikor senki nem köhécsel bele a szabad szellem ragyogásába, amikor úgy jön ki a darab végén, hogy úgy emlékszik valamire örökké, hogy nem tudta megosztani senki mással, maximum elmesélheti valakinek, azt meg úgyse lehet.

A képek utóélete nem volt egy klasszikus sikertörténet, mert Hobo hamar visszanövesztette a szakállát. Ilyen a fotográfusok sorsa. Még szerencse, hogy legalább elő tudom keresni és meg tudom mutatni nektek. A darabot egyébként Vidnyánszky Attila rendezte.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Színház

Almodóvar musicallal nyit a Mézesvölgyi Nyár

2021. július 3. és augusztus 29. között már ötödik alkalommal várja nézőit Pest megye legnagyobb nyári szabadtéri színházi fesztiválja, a Mézesvölgyi Nyár.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Perczel Anna, építész, városvédő

2021. június 13-án elhunyt Perczel Anna az Óvás! Egyesület alapítója, Belső-Erzsébetváros épített és kulturális örökségének védelmezője, a pesti zsidónegyed lelkiismerete - adta hírül facebook oldalán az Óvás! Egyesület.
Vizuál gyász

Június 22-én vesznek végső búcsút Jankovics Marcelltől

Június 22-én, kedden 14 óra 30 perckor a Farkasréti temetőben vesznek végső búcsút Jankovics Marcelltől - adta hírül a Magyar Művészeti Akadémia (MMA).
Vizuál interjú

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Vizuál hír

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Favella, fakanál, fatányér…

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Rocinha favellában megélt tapasztalatairól mesélt.