Vizuál

KÉP-regény: Ballada a szerencsés fotográfusról

2020.09.11. 14:35
Ajánlom
A nyár végével folytatódik morpho, azaz Hegedűs Ákos sorozata, amelyben hétről hétre egy fotóját – és annak történetét – osztja meg a Fidelio olvasóival. Ezúttal Hobóról mutat egy olyan képet, amilyet csak nagyon ritkán látni!

Mindjárt az elején egy gyors kérdés. Milyen furcsaságot láttok ezen a képen? Amíg ezen agyaltok, elmesélem, hogy Hobót elég rég óta ismerem. Az egész úgy kezdődött, vagy 25 évvel ezelőtt, hogy egy újságíró kolléga interjút beszélt meg vele egy Batthyány téri vendéglátó ipari egységben, és én csináltam volna közben a fényképeket. Azért csak volna, mert az íróember kolléga végül nem jött el. Amíg vártuk, beszélgettünk, aztán mikor kiderült, hogy nem is jön, beszélgettünk tovább. Én söröztem, Hobo meg valami alkoholmenteset tolt befelé. Szigorúan. Az idő elrepült, aztán elvitt a Merlin színházba, (akkor még volt ilyen is) mert ott volt dolgom, a kocsiban meg beszélgettünk még tovább. Azóta jóban vagyunk, néha találkozunk, dumálunk, ilyesmi. Mikor 2008-ban meghalt az anyám, megkértem rá, hogy a temetésen mondjon el egy-két részletet a József Attila-estjéből. Azonnal igent mondott, pedig nem is ismerte az anyámat. Rendes dolog volt tőle, örökké hálás leszek érte. De ez itt most nem József Attila, hanem Villon. Merthogy volt neki Villon estje is, sőt!

Megtaláltam a korabeli ajánlót:

Az akasztottak balladája - Villon–Hobo

„Utolsó órák egy börtönben; nem a középkor idéződik meg, s nem is a halálközeli állapot, hanem hogy miért születünk és miért élünk, mi a boldogság s minek a számadás - dalban és képben életre keltve. Új Színház, 2003”

HoboVillon2003UjSzinhaz-131334.jpg

Hobo (Fotó/Forrás: morpho)

Szöveg volt hozzá, csak kép nem. Azért nem, mert Hobo gondolt egyet és megborotválkozott. Nem tudom, mi vitte rá akkor erre, valami olyasmit mondott, hogy unalmas volt már a szakáll, de az biztos, hogy utoljára a zenész pályafutása legelején csapatta huzamosabb ideig szakáll nélkül. Mindenesetre fura volt. Nekem legalább is. De az igazi gondot a vizuális kiszámíthatatlanság okozta. Ki szoktak rakni a színházak bejáratához fényképeket az aktuális darabból, és hülyén nézett volna ki, ha a néző egy teljesen másik emberrel találkozik a darabban, mint akit a képen látott. Úgyhogy Hobo felhívott és vázolván a problémát, megkért rá, hogy csináljak róla szakáll nélküli képeket a színházi ajánlóhoz.

- Ok, legyen, de akkor be kell öltöznöd és elő kéne adni néhány jelenetet a darabból!
- Ne viccelj kölyök, végigjátszom neked az egészet!

Na, itt vált érdekessé a dolog. Azért az milyen már, amikor egy darabot kizárólag neked játszanak végig egy budapesti színházban?! Tök egyedül ültem a nézőtéren, és Hobo végigjátszotta nekem a teljes Villon estet, az első szótól az utolsóig. Mit ne mondjak, baromira élveztem. Voltam már rengeteg fotóspróbán, amikor direkt a sajtónak játsszák végig a darabot, de ott egyrészt a kollégák is jelen vannak, másrészt a rendező rendszeresen belepiszkál az előadásba menet közben, ami sok mindent nyújt, de valódi színházi élményt aligha. Esetünkben erről szó sem volt. A teljes darab végigment, az eredeti díszlettel, jelmezzel és világítással, én meg olyan jól éreztem magam ebben a mázlista helyzetben, hogy simán elfelejtettem, hogy miért vagyok ott, és csak néztem a darabot az üres nézőtéren, nyakig Villonba merítkezve, hallgattam Faludy fordításait Hobo előadásában. Mire észbe kaptam, hogy fényképezni is kéne, majdnem lement az egész.

Mindenkinek javaslom, hogy egyszer próbálja ki, milyen az, amikor csak neki nyit ki a színház, amikor senki nem köhécsel bele a szabad szellem ragyogásába, amikor úgy jön ki a darab végén, hogy úgy emlékszik valamire örökké, hogy nem tudta megosztani senki mással, maximum elmesélheti valakinek, azt meg úgyse lehet.

A képek utóélete nem volt egy klasszikus sikertörténet, mert Hobo hamar visszanövesztette a szakállát. Ilyen a fotográfusok sorsa. Még szerencse, hogy legalább elő tudom keresni és meg tudom mutatni nektek. A darabot egyébként Vidnyánszky Attila rendezte.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

El Greco, Ország Lili és Weöres Sándor előtt is tiszteleg új kiállításán Keserü Ilona

Hommage – Tiszteletadás címmel nyílt kiállítás Keserü Ilona festőművész alkotásaiból a Műcsarnokban. A tárlat a művész számára fontos mesterek, pályatársak, barátok emléke előtt tiszteleg, miközben az életmű legfőbb motívumait is a látogatók elé tárja.
Vizuál hír

Ismét lehet jelentkezni az Esterházy Art Awardra

A kiállítással egybekötött díjátadó 2025. június 5-én lesz, a Ludwig Múzeumban. A pályázat kiírója az Esterházy Privatstiftung. Pályázni online úton, 2025. január 31-ig lehetséges.
Vizuál ajánló

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiégés

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két lesújtó tanulmány hatására egy fényképpel illusztrálja az emberiség élelmezési helyzetének aktuális állapotát. 
Vizuál kritika

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?