Vizuál

KÉP-regény: Beállás

2019.10.25. 15:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogyan ültette fel újságíró kollégáját egy zenész, miközben neki remek fotói készültek.

A múlt héten arról értekeztem, hogy simán kirakták a fotósokat a Page&Plant sajtótájékoztatóról, ami azért erősen visszaveti a képalkotói tevékenységet. Ha valaki azt gondolná, hogy az újságírók sokkal jobb helyzetben vannak hozzám képest, akkor súlyosan téved! Most ugyanis a múlt heti szitu inverzét igyekszem vázolni, konkrétan azt, amikor egy sztár az újságírót szívatja, a fotóst viszont engedi dolgozni.

Valami ilyesmi történt 1995. március 7-én, amikor is Miles Davis egykori dobosát, Al Fostert üldöztük GNL kollégával, de végül „csak” a fotó jött össze, az interjú nem.

Mondjuk, egyik opció sem jó igazán, mert az újságcikk a szöveggel meg a képpel együtt lesz újságcikk. Ha valamelyik nincs meg a kettő közül, az legalábbis hiányos, mondhatni, igénytelen végeredményhez vezet, azt meg utálom.

A menedzsmenttől azt az infót kaptuk, hogy a koncert előtt órákkal megtartott hangpróbán ott lesz Foster is, és akkor majd lehet vele interjúzni, meg fényképezkedni. Oda is értünk időben az azóta megboldogult Petőfi Csarnokba, és Al Foster is ott volt a dobok mögött, ami legalábbis elég pozitív végkifejlettel kecsegtetett. Na, itt kezdődött el a szívatás, amit azóta sem raktam össze teljesen. Ezek a hangpróbák úgy szoktak kinézni, már ha a sztár egyáltalán jelen van, hogy a behangolt cuccal elbabrál öt-tíz percig, esetleg belekezd néhány dalfoszlányba, aztán interjút ad, elmegy sörözni vagy akárhová, hiszen csak órák múlva kell visszamennie a koncertre.

AlFoster-145519.jpg

Al Foster (Fotó/Forrás: morpho)

Közölték, hogy várjuk meg, amíg abbahagyja, utána lesz interjú, de én a sound check közben fotózhatok nyugodtan. Ez azért már fél siker, nem? Valamilyen kevésbé megmagyarázható okból Foster legalább egy órán keresztül püfölte a bőröket, komplett darabokat végigdobolt, és egyáltalán nem úgy tűnt, mint aki valaha is abba akarná hagyni. Sőt! Mivel egészen közelről fényképeztem, egy idő után az tűnt fel, hogy ez a pasi egyszerűen élvezi a hangpróbát! Ilyet se láttam még! Ilyenkor a zenészek jellemzően másnaposak, enerváltak, és alig várják, hogy túlessenek az egészen, már ha egyáltalán elmennek, és nem a háttéremberek lövik be a cuccot.

Lehet, hogy ennek a formának ez a munkamódszere, esetleg azt hitte, hogy ez már a koncert, vagy csak simán imád dobolni, de annyira benne volt az egészben, hogy mikor látta, hogy fotózom, elkezdett nekem bohóckodni a dobverőkkel.

Feldobálta őket a levegőbe, vigyorgott, amikor a fejére estek, és közben arra gondoltam, hogy ha ilyen közvetlen ez az ember, akkor milyen jó kis interjút fog adni.

Én nagyjából meg is voltam már, de Foster csak tolta tovább rendületlenül. A sajtóterelgető lány azt javasolta, hogy igyunk valamit a büfében, és majd szól, ha a művész úr abbahagyja, meg úgyis meghalljuk, ha megszűnik a püfölés. Hát, ennek szellemében akkor sör-vodka kombó és erőteljes merengés a szép jövőről. Kb egy fél óra múlva benéztünk a terembe, hogy mégis mi újság, de legnagyobb meglepetésünkre a dobok mögött már egy fiatal srác ült, Foster sehol.

Halvány érdeklődésünkre, hogy akkor most megcsinálhatnánk-e az interjút, az a válasz érkezett, hogy a művész úr elfáradt, és visszament a hotelbe.

Puff! De miért nem szóltak, amikor abbahagyta? Hát, izé, ők sem vették észre, mikor lelépett. Igen, ez biztos így volt.

Na de ilyen könnyen nem adtuk fel, irány a hotel! Nem igazán egyszerű kommunikáció után sikerült megértetnünk az egyébként magyarul beszélő recepcióssal, hogy legyen már oly drága felszólni a művész úrnak, mert elfelejtett interjút adni. Végül magával Fosterrel is sikerült beszélni telefonon, aki közölte, hogy fáradt, most nem fogad senkit, és különben is, miért nem mentünk el a beállásra? Hát, ez itt ennyi! Nekem voltak tök jó képeim, amik kiválóan passzoltak a semmihez.

Foster hülyét csinált belőlünk.

Hogy szándékosan-e vagy csak így jött ki, azt nem tudom, viszont ezt követően megfogadtuk a művész úr szavait, és a legközelebbi vendéglátó ipari egység felé vettük az irányt, nehogy lemaradjunk a beállásról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Régi magyar némafilmek zenei aláfestéséhez hirdettek pályázatot

Némafilmhez filmzenét! címmel indít pályázatot a Művészetek Völgye és a Nemzeti Filmintézet. A jelentkezési határidő: 2021. március 31. éjfél.
Vizuál hír

A-kategóriás filmfesztiválon debütál a magyar elsőfilmes drámája

Az 51. Goai Nemzetközi Filmfesztiválon mutatják be Krasznahorkai Balázs Hasadék című filmjét. Az elsőfilmesek versenyében szereplő alkotás India után 2021 tavaszán Magyarországon is látható lesz a Budapest Film forgalmazásában.
Vizuál hír

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Vizuál galéria

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Vizuál filmzene

Megjelent Mundruczó Kornél filmjének eredeti filmzenéje

Neves hollywoodi komponista írt zenét a Pieces of a Woman című filmhez, de nem csak eredeti filmzene, hanem Sigur Rós és Duke Ellington is szerepel Mundruczó első angol nyelven forgatott mozijában.