Vizuál

KÉP-regény: Beállás

2019.10.25. 15:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogyan ültette fel újságíró kollégáját egy zenész, miközben neki remek fotói készültek.

A múlt héten arról értekeztem, hogy simán kirakták a fotósokat a Page&Plant sajtótájékoztatóról, ami azért erősen visszaveti a képalkotói tevékenységet. Ha valaki azt gondolná, hogy az újságírók sokkal jobb helyzetben vannak hozzám képest, akkor súlyosan téved! Most ugyanis a múlt heti szitu inverzét igyekszem vázolni, konkrétan azt, amikor egy sztár az újságírót szívatja, a fotóst viszont engedi dolgozni.

Valami ilyesmi történt 1995. március 7-én, amikor is Miles Davis egykori dobosát, Al Fostert üldöztük GNL kollégával, de végül „csak” a fotó jött össze, az interjú nem.

Mondjuk, egyik opció sem jó igazán, mert az újságcikk a szöveggel meg a képpel együtt lesz újságcikk. Ha valamelyik nincs meg a kettő közül, az legalábbis hiányos, mondhatni, igénytelen végeredményhez vezet, azt meg utálom.

A menedzsmenttől azt az infót kaptuk, hogy a koncert előtt órákkal megtartott hangpróbán ott lesz Foster is, és akkor majd lehet vele interjúzni, meg fényképezkedni. Oda is értünk időben az azóta megboldogult Petőfi Csarnokba, és Al Foster is ott volt a dobok mögött, ami legalábbis elég pozitív végkifejlettel kecsegtetett. Na, itt kezdődött el a szívatás, amit azóta sem raktam össze teljesen. Ezek a hangpróbák úgy szoktak kinézni, már ha a sztár egyáltalán jelen van, hogy a behangolt cuccal elbabrál öt-tíz percig, esetleg belekezd néhány dalfoszlányba, aztán interjút ad, elmegy sörözni vagy akárhová, hiszen csak órák múlva kell visszamennie a koncertre.

AlFoster-145519.jpg

Al Foster (Fotó/Forrás: morpho)

Közölték, hogy várjuk meg, amíg abbahagyja, utána lesz interjú, de én a sound check közben fotózhatok nyugodtan. Ez azért már fél siker, nem? Valamilyen kevésbé megmagyarázható okból Foster legalább egy órán keresztül püfölte a bőröket, komplett darabokat végigdobolt, és egyáltalán nem úgy tűnt, mint aki valaha is abba akarná hagyni. Sőt! Mivel egészen közelről fényképeztem, egy idő után az tűnt fel, hogy ez a pasi egyszerűen élvezi a hangpróbát! Ilyet se láttam még! Ilyenkor a zenészek jellemzően másnaposak, enerváltak, és alig várják, hogy túlessenek az egészen, már ha egyáltalán elmennek, és nem a háttéremberek lövik be a cuccot.

Lehet, hogy ennek a formának ez a munkamódszere, esetleg azt hitte, hogy ez már a koncert, vagy csak simán imád dobolni, de annyira benne volt az egészben, hogy mikor látta, hogy fotózom, elkezdett nekem bohóckodni a dobverőkkel.

Feldobálta őket a levegőbe, vigyorgott, amikor a fejére estek, és közben arra gondoltam, hogy ha ilyen közvetlen ez az ember, akkor milyen jó kis interjút fog adni.

Én nagyjából meg is voltam már, de Foster csak tolta tovább rendületlenül. A sajtóterelgető lány azt javasolta, hogy igyunk valamit a büfében, és majd szól, ha a művész úr abbahagyja, meg úgyis meghalljuk, ha megszűnik a püfölés. Hát, ennek szellemében akkor sör-vodka kombó és erőteljes merengés a szép jövőről. Kb egy fél óra múlva benéztünk a terembe, hogy mégis mi újság, de legnagyobb meglepetésünkre a dobok mögött már egy fiatal srác ült, Foster sehol.

Halvány érdeklődésünkre, hogy akkor most megcsinálhatnánk-e az interjút, az a válasz érkezett, hogy a művész úr elfáradt, és visszament a hotelbe.

Puff! De miért nem szóltak, amikor abbahagyta? Hát, izé, ők sem vették észre, mikor lelépett. Igen, ez biztos így volt.

Na de ilyen könnyen nem adtuk fel, irány a hotel! Nem igazán egyszerű kommunikáció után sikerült megértetnünk az egyébként magyarul beszélő recepcióssal, hogy legyen már oly drága felszólni a művész úrnak, mert elfelejtett interjút adni. Végül magával Fosterrel is sikerült beszélni telefonon, aki közölte, hogy fáradt, most nem fogad senkit, és különben is, miért nem mentünk el a beállásra? Hát, ez itt ennyi! Nekem voltak tök jó képeim, amik kiválóan passzoltak a semmihez.

Foster hülyét csinált belőlünk.

Hogy szándékosan-e vagy csak így jött ki, azt nem tudom, viszont ezt követően megfogadtuk a művész úr szavait, és a legközelebbi vendéglátó ipari egység felé vettük az irányt, nehogy lemaradjunk a beállásról.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fenntartható? - Az újrahasznosítás és a lassulás jegyében jön a Műtárgyak éjszakája

A fenntarthatóság lesz a kiemelt témája a VI. Műtárgyak éjszakájának, amely ötven budapesti és néhány vidéki helyszínen csaknem száz művészeti sétával, tárlatvezetéssel, szakmai előadással, műterem-látogatással és egyéb programmal invitálja a látogatókat május 26. és 28. között.
Vizuál hír

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.
Vizuál ajánló

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Vizuál Film

Ukrajna árnyékában - Ma kezdődik a 75. cannes-i fesztivál

Több mint 35 ezer szakmai résztvevő és mozirajongó részvételével kezdődő fesztivál hivatalos programjában 21 film versenyez az Arany Pálmáért. Az évfordulós seregszemlét három év után ismét a megszokott időpontban rendezik meg, és a koronavírus-járvány miatti korábbi óvintézkedések is megszűnnek.
Vizuál ajánló

A fény, a hang és a művészet labirintusa - Cinema Mystica a Margitszigeten

Magyarország első immerzív, digital art kiállítását május 13. és június 5. között rendezik meg a város legújabb kulturális helyszínén, a margitszigeti Kristály Színtérben. Az új médiumokat felvonultató tárlat egy érzékszervi utazás, mely 16 egyedi installáción vezet végig