Vizuál

KÉP-regény: Csendes rejtőzködős

2024.05.10. 15:10
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a dívák popkulturális szerepéről elmélkedett, és ennek kapcsán felelevenítette azt a sztorit, amikor végre sikerült lefotóznia Suzanne Vegát.. éppen akkor, amikor már el is ment az egésztől a kedve.

Van az a tipikusan női zenészkarakter, amikor az előadó hölgy egy szál gitárral kiáll a publikum elé, és hát, nem mondhatni, hogy túlhangszerelt popdalokat ad elő. Aztán van egy másik, amikor az előadó hölgy igazi popdívaként jelenik meg a színpadon, és hatalmas zenekar és gigantikus showműsor kiséri minden mozdulatát. Az ismertségi faktor szempontjából mindenképpen az utóbbi karakter a sikeresebb, de hosszútávú zenei értékteremtés szempontjából talán inkább a csendesen elgitározgató, dúdolgató hölgyekre tenném a voksomat.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a popikon hölgyek, mint Cher, Madonna vagy Taylor Swift zenei közízlésre gyakorolt hatása ne lenne fontos, csak rengeteg olyan dalt is publikálnak, ami lehet, hogy rádióbarát és feljut az összes toplistára, de pont olyan gyorsan el is felejti mindenki, mert pár hét múlva kell az új, a még jobb, a még funkysabb, a még groove-osabb nóta, ami egyébként filmzenének is jó, és amíg a film hasít, addig a slágerlista sem állhat le. Nyilván ezeket a projekteket a showbiznisz tolja maga előtt, már szinte önjáró módon, és ha az egyik előadó valamiért betegszabira megy, akkor azonnal találnak helyette egy újat, aki pillanatok alatt beáll a frontvonalba, és szó szerint él-hal a fellépési lehetőségért.

Eléggé embert próbáló meló ez amúgy. Janis Joplin vagy Amy Winehouse is a huszonhetesek klubjában kötött ki, ezért

ha valaki hirtelen visszavonul, vagy évekre elhallgat, elég megértő tudok lenni.

Nyilván nem akar ahhoz a klubhoz csatlakozni. Ezzel szemben vannak a Joan Baez, Tracy Chapman típusú, rejtőzködő énekesnők, akik általában nem a polgárpukkasztó színpadi megjelenésükkel vagy a drogbalhéikkal szoktak felkerülni bulvárportálok lapjaira, hanem azzal, hogy álcivilben mindegyikük polgárjogi aktivista és/vagy pacifista, aki elkötelezetten kiáll az emberi jogokért és – manapság – a Metoo-mozgalom egyik intenzív élharcosa. Aztán hogy ki melyik énekesnő karrierjét tartja többre, az már egy másik történet, ezzel én nem is foglalkoznék.

Inkább maradnék Suzanne Vegánál, akire tíz évig vadásztam, amíg sikerült lefényképeznem. Rá leginkább a Tom’s Dinner című dal miatt emlékezhetnek, bár zenei repertoárja azért ennél jóval tartalmasabb. Mikorra vele találkoztam, akkora már minden, stadionokat megmozgató, aktuális popdívával volt szerencsém fotográfiailag összefutni, és korántsem voltak velük negatív tapasztalataim.

Amit összeirkálnak a bulvársajtóban ezekről a csajokról, az maximum hamis általánosításokat eredményez,

valós, tényszerű tartalma egyáltalán nincs, és akármilyen meglepő, a csendes-ülős, gitározós előadónők sokkal több problémát okoztak fotográfusi pályafutásom során.

SuzanneVega2000Sziget-150921.jpg

Suzanne Vega, 2000, Sziget (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Suzanne Vega, például, 1990-ben járt először Magyarországon. A Körcsarnokban megrendezett koncertre, valahogy, a végén csak fele annyi fotósbelépőt osztottak ki, mint eredetileg beharangozták. Ma már tudom, mit kellett volna csinálnom, de akkor még nagyon zöldfülű voltam, és még azt gondoltam, ez mindig így megy. Aztán hét évvel később a művésznő a Vörösmarty művelődési házban lépett fel, amit akkortájt leginkább Fekete Yuknak hívtak. Azt sem értem, hogy mégis miként került ő oda erre a helyre, miközben tudtommal Suzanne Vega sosem volt a punkmozgalom élharcosa, ráadásul az ő előadásmódja nem is igazán mozgatja meg az említett szórakozóhely közönségét. Hogy mégis kinek jutott ez eszébe, az számomra sosem derült ki, mivelhogy nem voltam jelen a koncerten. A szervezőkkel folyamatosan tartottam a telefonkapcsolatot, de végül úgy alakult, hogy a művésznő az MTI-n kívül nem akart más fotóst maga előtt látni.

Az az igazság, hogy amikor Suzanne Vega 2000-ben a Szigeten lépett fel,

akkor már pontosan tudtam, hogy ezt most nem tudja megúszni,

viszont már el is ment a kedvem az egésztől. Tulajdonképpen csak azért fényképeztem le, hogy ne lehessen azzal vádolni, hogy csak dumálok, és amikor itt a lehetőség, akkor durcásan megfutamodom. Azóta viszont nem kerestem a művésznő társaságát. Az már csak hab a tortán, hogy a Szigeten se nagyon akarták, hogy normális képeket lehessen róla csinálni, és ha nem készülök állvánnyal és teleobjektívvel, akkor lehet, hogy ez a kép sem készül el.

Annyit még hozzátennék, hogy Suzanne Vega összesen hétszer volt már Magyarországon, és sosem fordult elő, hogy kétszer lépett volna fel ugyanazon a helyen. Gyanítom, hogy eddig mindegyikkel volt valami probléma…   

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Suzanne Vega, 2000, Sziget (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Klasszikus

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.
Klasszikus

Faültetéssel ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját Kobayashi Ken-Ichiro

Egy japán cseresznyefát ültetett el a MÁV Szimfonikus Zenekar székházának kertjében nemzetközi karrierje ötvenedik évfordulója alkalmából a világhírű karmester, Kobayashi Ken-Ichiro.
Klasszikus

Bach-estre készül Ránki Dezső és az Anima Musicae

A sűrű májusi koncertszezon igazi különlegességet tartogat még a hónap végére is: a Klukon Edit, Ránki Dezső és Ránki Fülöp által megálmodott Csönd-zsák koncertek 14. hangversenyén J. S. Bach négy zongoraversenye csendül fel az Anima Musicae Kamarazenekarral közösen.
Jazz/World

Ha uralod a csöndet, a tiéd lehet – beszélgetés João Camarero brazil gitárművésszel

João Camarero rendkívül kellemes beszélgetőpartner és hihetetlenül kifinomult játékú előadóművész, akiből a világ legtermészetesebb módján árad a zene. A brazil gitárművésszel a budapesti fellépését megelőző napon beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A Molnár Judit Lilla–Török Krisztián alkotta páros nyerte az idei Esterházy Art Dating pályázatot

Idén tavasszal tíz kurátor és húsz képzőművész ismerkedett egymással az Esterházy Art Dating során. A párosok végül bemutatták terveiket a kuratórium előtt, akik a Molnár Judit Lilla–Török Krisztián alkotta páros kiállításkoncepcióját találták a legkiemelkedőbbnek.
Vizuál ajánló

Trópusi depresszió – Kudász Gábor Arion fotókiállítása Szentendrén

Befejezetlen épületek, soha meg nem nyitott vasútvonalak, növényzet által benőtt romok, különös pózokban megfagyott emberek és csoportok. Kudász Gábor Arion vietnámi utazásának fotóanyagából nyílt kiállítás a szentendrei Vajda Múzeum PhotoLab kiállítóterében.
Vizuál magazin

Miért kellett saját példaképe elől az asztal alá rejtőznie Lars von Triernek?

Soha ne találkozz a hőseiddel, tartja a régi mondás. Úgy látszik, van, aki komolyan is gondolja ezt: a dán filmművészet egyik legnagyobb alakja ugyanis szó szerint elbújt, hogy elkerülje a találkozást – az amerikai filmművészet szintén egyik legnagyobb alakjával.
Vizuál hír

Enyedi Ildikó megkezdte új filmje, a Csendes barát forgatását

A németországi helyszínek felvétele után május 28-án Magyarországon folytatódik Enyedi Ildikó legújabb filmjének forgatása. A most készülő, szerzői alkotás érzelmes utazás az időn keresztül, némi humorral fűszerezve.
Vizuál hír

Csütörtöktől vasárnap estig több ifjúsági film ingyen nézhető a FILMIO-n gyereknap alkalmából

A magyar filmek streaming platformja május utolsó hétvégéjén ingyenesen elérhetővé tesz olyan közönségkedvenc, kiváló minőségben felújított magyar filmklasszikusokat, mint a Keménykalap és krumpliorr vagy a Szeleburdi vakáció.