Vizuál

KÉP-regény: Csendes rejtőzködős

2024.05.10. 15:10
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a dívák popkulturális szerepéről elmélkedett, és ennek kapcsán felelevenítette azt a sztorit, amikor végre sikerült lefotóznia Suzanne Vegát.. éppen akkor, amikor már el is ment az egésztől a kedve.

Van az a tipikusan női zenészkarakter, amikor az előadó hölgy egy szál gitárral kiáll a publikum elé, és hát, nem mondhatni, hogy túlhangszerelt popdalokat ad elő. Aztán van egy másik, amikor az előadó hölgy igazi popdívaként jelenik meg a színpadon, és hatalmas zenekar és gigantikus showműsor kiséri minden mozdulatát. Az ismertségi faktor szempontjából mindenképpen az utóbbi karakter a sikeresebb, de hosszútávú zenei értékteremtés szempontjából talán inkább a csendesen elgitározgató, dúdolgató hölgyekre tenném a voksomat.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a popikon hölgyek, mint Cher, Madonna vagy Taylor Swift zenei közízlésre gyakorolt hatása ne lenne fontos, csak rengeteg olyan dalt is publikálnak, ami lehet, hogy rádióbarát és feljut az összes toplistára, de pont olyan gyorsan el is felejti mindenki, mert pár hét múlva kell az új, a még jobb, a még funkysabb, a még groove-osabb nóta, ami egyébként filmzenének is jó, és amíg a film hasít, addig a slágerlista sem állhat le. Nyilván ezeket a projekteket a showbiznisz tolja maga előtt, már szinte önjáró módon, és ha az egyik előadó valamiért betegszabira megy, akkor azonnal találnak helyette egy újat, aki pillanatok alatt beáll a frontvonalba, és szó szerint él-hal a fellépési lehetőségért.

Eléggé embert próbáló meló ez amúgy. Janis Joplin vagy Amy Winehouse is a huszonhetesek klubjában kötött ki, ezért

ha valaki hirtelen visszavonul, vagy évekre elhallgat, elég megértő tudok lenni.

Nyilván nem akar ahhoz a klubhoz csatlakozni. Ezzel szemben vannak a Joan Baez, Tracy Chapman típusú, rejtőzködő énekesnők, akik általában nem a polgárpukkasztó színpadi megjelenésükkel vagy a drogbalhéikkal szoktak felkerülni bulvárportálok lapjaira, hanem azzal, hogy álcivilben mindegyikük polgárjogi aktivista és/vagy pacifista, aki elkötelezetten kiáll az emberi jogokért és – manapság – a Metoo-mozgalom egyik intenzív élharcosa. Aztán hogy ki melyik énekesnő karrierjét tartja többre, az már egy másik történet, ezzel én nem is foglalkoznék.

Inkább maradnék Suzanne Vegánál, akire tíz évig vadásztam, amíg sikerült lefényképeznem. Rá leginkább a Tom’s Dinner című dal miatt emlékezhetnek, bár zenei repertoárja azért ennél jóval tartalmasabb. Mikorra vele találkoztam, akkora már minden, stadionokat megmozgató, aktuális popdívával volt szerencsém fotográfiailag összefutni, és korántsem voltak velük negatív tapasztalataim.

Amit összeirkálnak a bulvársajtóban ezekről a csajokról, az maximum hamis általánosításokat eredményez,

valós, tényszerű tartalma egyáltalán nincs, és akármilyen meglepő, a csendes-ülős, gitározós előadónők sokkal több problémát okoztak fotográfusi pályafutásom során.

SuzanneVega2000Sziget-150921.jpg

Suzanne Vega, 2000, Sziget (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Suzanne Vega, például, 1990-ben járt először Magyarországon. A Körcsarnokban megrendezett koncertre, valahogy, a végén csak fele annyi fotósbelépőt osztottak ki, mint eredetileg beharangozták. Ma már tudom, mit kellett volna csinálnom, de akkor még nagyon zöldfülű voltam, és még azt gondoltam, ez mindig így megy. Aztán hét évvel később a művésznő a Vörösmarty művelődési házban lépett fel, amit akkortájt leginkább Fekete Yuknak hívtak. Azt sem értem, hogy mégis miként került ő oda erre a helyre, miközben tudtommal Suzanne Vega sosem volt a punkmozgalom élharcosa, ráadásul az ő előadásmódja nem is igazán mozgatja meg az említett szórakozóhely közönségét. Hogy mégis kinek jutott ez eszébe, az számomra sosem derült ki, mivelhogy nem voltam jelen a koncerten. A szervezőkkel folyamatosan tartottam a telefonkapcsolatot, de végül úgy alakult, hogy a művésznő az MTI-n kívül nem akart más fotóst maga előtt látni.

Az az igazság, hogy amikor Suzanne Vega 2000-ben a Szigeten lépett fel,

akkor már pontosan tudtam, hogy ezt most nem tudja megúszni,

viszont már el is ment a kedvem az egésztől. Tulajdonképpen csak azért fényképeztem le, hogy ne lehessen azzal vádolni, hogy csak dumálok, és amikor itt a lehetőség, akkor durcásan megfutamodom. Azóta viszont nem kerestem a művésznő társaságát. Az már csak hab a tortán, hogy a Szigeten se nagyon akarták, hogy normális képeket lehessen róla csinálni, és ha nem készülök állvánnyal és teleobjektívvel, akkor lehet, hogy ez a kép sem készül el.

Annyit még hozzátennék, hogy Suzanne Vega összesen hétszer volt már Magyarországon, és sosem fordult elő, hogy kétszer lépett volna fel ugyanazon a helyen. Gyanítom, hogy eddig mindegyikkel volt valami probléma…   

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Suzanne Vega, 2000, Sziget (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Grandiózus összművészeti eseménnyel indul a tavasz – jön az Essentia Artis

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. Az esemény négyszáz kortárs művész közreműködésével, négy tematikus nappal, finisszázzsal, több mint két és fél hónapon át várja az érdeklődőket.
Vizuál hír

Farsangi programokkal vár szombaton a Néprajzi Múzeum

A Néprajzi Múzeum önfeledt szórakozásra biztat, február 22-én családoknak, valamennyi generációnak számos programot kínál, hogy jobban megismerhessük az év legfergetegesebb időszakának, a farsangnak hagyományait.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült Leni Riefenstahlról, Budapestre látogat az alkotás világhírű producere

Február 27-én kerül a hazai mozikba a Riefenstahl című dokumentumfilm. A premiert követően, március 1-jén Budapestre látogat Sandra Maischberger világhírű újságíró, műsorvezető, a film producere, aki közönségtalálkozón vesz részt a Művész moziban.
Vizuál ajánló

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál hír

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.