Vizuál

KÉP-regény: Csónakokról dióhéjban

2025.03.28. 15:10
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a balatoni csónakázás aranykoráról, dicső múltjáról, a ladikok utánozhatatlan varázsáról, gyerekkorának nyarairól ír.

Nagyot változott a világ. Ez a kép 2003-ban készült a Balatonon, valahol Fonyód magasságában, és azon gondolkodtam el, hogy a klasszikus balatoni evezős csónakok gyakorlatilag eltűntek a tó mindkét partjáról. A klasszikus dióhéj ladik, ami kifejezetten a Balatonra lett kitalálva, meg már annál is régebben hullámsírba veszett. Már a nyolcvanas években tele volt a tó mindenféle, csónaknak nem is igazán nevezhető vízi szörnyekkel, amely jelentéscsoport alatt különböző dunai, tiszai vagy egyéb folyami, kiszuperált, egykor még motorral rendelkező, sufnituningolt ladiktestek átbalatonizálását kell érteni. Pedig a klasszikus balatoni csónakázásnak sokkal komolyabb történelmi múltja van annál,

mintsem hogy a csúszdás vízibiciklik, meg a supok pár évtized alatt kicsinálják.

A klasszikussá vált „balatoni dióhéjról” először az 1800-as évek végén Herman Ottó tesz említést, amiből többek között azt is megtudhatjuk, hogy már száz évvel korábban is hasonló csónakokat használtak a tavon. Aztán a huszadik század elején a magyar arisztokrácia elkezdett villákat építeni a Balatonparton, és hát, az ifjú nemes hölgyeket illett elvinni csónakázni, mert különben ugrott a zord atya házassági ajánlata.

Később beindult a belföldi turizmus, és mivel az ötvenes években, ha valaki kiszorult egy dunaparti csónakházból, a Balatonnál töltötte a szabadságát, ami jelentősen megnövelte a tavon rendszeresített csónakok számát.

Talán ez volt a balatoni csónakázás aranykora.

A füredi hajógyár nem is bírta a strapát, ezért minden tóparti asztalos csónakgyártásba kezdett. Ezt onnan tudom, hogy a nagyapám is asztalos volt a Balatonnál, és vagy tíz évig csónakokat meg vitorlásokat gyártott, én meg gyerekként, ha lehetett, a műhelye környékén ólálkodtam. És bár neki ez egyáltalán nem tetszett, én komoly információkra tettem szert a klasszikus balatoni dióhéj ladik megépítéséről.

Fonyodliget2003-150123.jpg

Fonyódliget, 2003 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Egyébként ez tényleg a Balatonra lett kitalálva, mert a tó hullámai és a víz kelet-nyugati áramlása annyira egyedi, hogy bármilyen más csónak csak a problémákat generálta, amit gyerekként utáltam: zörögtek, lomhák voltak, beáztak, felborultak, hamar elkorhadtak, meg minden egyéb, amit el lehet képzelni. Közben a dióhéj csónakokba idővel fenékdeszka került, amely megakadályozta a bordázott palánkok kitaposását. Így a ladikot jóval vékonyabbra gyalult palánkokból gyártották, amitől a csónak súlya jelentősen csökkent.

Ha valaki birtokolt egy ilyen csónakot, akkor hatalmas problémahalmazt vett a vállára, mert ha nem rendelkezett valamilyen partmenti kiemelési lehetőséggel, akkor a vízen kellett a járművet parkoltatni, ami a hirtelen, akár éjszaka is kialakuló balatoni viharok miatt meglehetősen leszűkítette a tárolási opciókat. Vagy a nádba lehetett beállni vele, (már, ha volt) vagy lehetett bérelni egy helyet valamelyik kikötőben, (drága volt) vagy pedig a Balatonba befolyó mintegy száz darab, néhány méter széles csatornába lehetett beállni, ami a vihartól megvédte ugyan a csónakot, de a tolvajoktól már nem. Ezért nagyon komoly láncrendszereket és heggesztett acélbilincseket vetettek be a helyi horgászok, hogy ne kelljen a baromi nehéz evezőket meg a horgonyokat minden nap lecipelni a szőlőhegyről. Aztán vagy működött a védelem, vagy nem.

Egyszer, még a nyolcvanas években egy hatalmas vihar alkotóelemeire szedte egy azóta már nem létező minisztérium kikötött csónakflottáját.

Hiába volt egy öbölben lehorgonyozva vagy száz csónak, akkora hullámok voltak, hogy simán kitolták az öbölből a nyílt vízre a ladikokat, azok meg vagy helyben megteltek vízzel, vagy szálltak a szelek szárnyán a Balaton minden irányába. Egyikük a lellei móló mellett ért partot, és mivel tizenévesen odajártunk horgászni, rögtön láttuk, hogy ez a csónak nem tartozik senkihez, ezt valahonnan elsodorta a víz. Biztos, ami biztos, behúztuk a nádasba, és mikor másnap értesültünk a vihar különös húzásáról, elhatároztuk, hogy ezt a csónakot, ha senki sem keresi, mostantól horgászati célokra elszocializáljuk.

Eltelt a nyár, és már rég senki sem foglalkozott a viharban eltűnt csónakokkal, úgyhogy szeptemberben partra tettük, átfestettük és kisorsoltuk, hogy ki mikor fogja használni. Ez eddig meseszerű, de a folytatás is az, ugyanis miután egy befolyó csatornát jelöltünk ki éjszakai szállásként, a csónakot simán ellopták. Szörnyű, hogy milyen emberek voltak a nyolcvanas években a Balaton körül! Simán lopkodták a csónakokat.

Hallatlan!

Azóta tényleg nagyot változott a világ. Először elkezdték műanyagból gyártani a dióhéj csónakokat, aztán jöttek a ladikszörnyek meg vízibiciklik, a szörfösök, akikből később suposok lettek. Nyilván semmi közöm hozzá, de aki a Balatonon töltötte a gyerekkorát, az sosem fogja megérteni, hogy mi a jó abban, ha valaki a tűző napon egy deszkán állva evezget. Viszont a képen lévő ladik minden értelemben elsüllyedt. Hát, ez jutott eszembe erről a képről, így dióhéjban.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Fonyódliget, 2003 (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert: „Ezt ma Magyarországon eléggé pontosan lehet érteni”

Az idei évadban a negyedik előadását rendezi: Varsányi Anna A szent című darabját állítja színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. Az ősbemutatót május 2-án tartják. Alföldi Róberttel az abszurd helyzetekről, az inspiráló műhelymunkáról és a jó szerepekről is beszélgettünk.
Klasszikus

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.
Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Fliegauf Bence új filmjében egy démon áll bosszút a törvény felett állókon

Fliegauf Bence minden filmtámogatási rendszertől teljesen függetlenül, évek óta dolgozik legújabb filmjén, a jelenleg utómunkálatoknál tartó Jimmy Jaguáron. Az alkotótól merőben szokatlan misztikus bűnügyi történet ősztől látható a mozikban.
Vizuál hír

Az építészi tudásra alapozó tehetség – 13 magyar sikertörténetet Velencei Építészeti Biennálén

A május 10-től látogatható a 19. Velencei Építészeti Biennále, amelynek idei főtémája az intelligencia. A Magyar Pavilon olyan építészként végzett alkotók munkásságát mutatja be, akik az építészeti tudásukat szakmán kívül kamatoztatják és sikereket értek el.
Vizuál hír

Cannes-ban, Európa legígéretesebb producerei közt mutatkozhat be Sümeghy Claudia

A Magasságok és mélységek, illetve a Véletlenül írtam egy könyvet című filmet is jegyző Sümeghy Claudiát mutatja be a European Film Promotion (EFP) a Producers on the Move elnevezésű programján.
Vizuál hír

Világsztár japán építészek mutatták be az Új Nemzeti Galériát az Oszakai Világkiállításon

A Városligetben felépítendő Új Nemzeti Galéria épületének tervezői, a Pritzker-díjas japán építésziroda, a SANAA alapítói mutatták be az új múzeumi épület terveit április 28-án a 2025-ös Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjában.
Vizuál ajánló

Szabadság, sebesség, átalakulás – az autózás és a fotográfia összefonódását mutatja be a Mai Manó új kiállítása

Az autók világát állítja középpontba az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című fotókiállítás. Az április 23-án a Magyar Fotográfusok Ház – Mai Manó Házban megnyílt tárlaton számos világhírű művész képe szerepel.