Nagyot változott a világ. Ez a kép 2003-ban készült a Balatonon, valahol Fonyód magasságában, és azon gondolkodtam el, hogy a klasszikus balatoni evezős csónakok gyakorlatilag eltűntek a tó mindkét partjáról. A klasszikus dióhéj ladik, ami kifejezetten a Balatonra lett kitalálva, meg már annál is régebben hullámsírba veszett. Már a nyolcvanas években tele volt a tó mindenféle, csónaknak nem is igazán nevezhető vízi szörnyekkel, amely jelentéscsoport alatt különböző dunai, tiszai vagy egyéb folyami, kiszuperált, egykor még motorral rendelkező, sufnituningolt ladiktestek átbalatonizálását kell érteni. Pedig a klasszikus balatoni csónakázásnak sokkal komolyabb történelmi múltja van annál,
mintsem hogy a csúszdás vízibiciklik, meg a supok pár évtized alatt kicsinálják.
A klasszikussá vált „balatoni dióhéjról” először az 1800-as évek végén Herman Ottó tesz említést, amiből többek között azt is megtudhatjuk, hogy már száz évvel korábban is hasonló csónakokat használtak a tavon. Aztán a huszadik század elején a magyar arisztokrácia elkezdett villákat építeni a Balatonparton, és hát, az ifjú nemes hölgyeket illett elvinni csónakázni, mert különben ugrott a zord atya házassági ajánlata.
Később beindult a belföldi turizmus, és mivel az ötvenes években, ha valaki kiszorult egy dunaparti csónakházból, a Balatonnál töltötte a szabadságát, ami jelentősen megnövelte a tavon rendszeresített csónakok számát.
Talán ez volt a balatoni csónakázás aranykora.
A füredi hajógyár nem is bírta a strapát, ezért minden tóparti asztalos csónakgyártásba kezdett. Ezt onnan tudom, hogy a nagyapám is asztalos volt a Balatonnál, és vagy tíz évig csónakokat meg vitorlásokat gyártott, én meg gyerekként, ha lehetett, a műhelye környékén ólálkodtam. És bár neki ez egyáltalán nem tetszett, én komoly információkra tettem szert a klasszikus balatoni dióhéj ladik megépítéséről.
Egyébként ez tényleg a Balatonra lett kitalálva, mert a tó hullámai és a víz kelet-nyugati áramlása annyira egyedi, hogy bármilyen más csónak csak a problémákat generálta, amit gyerekként utáltam: zörögtek, lomhák voltak, beáztak, felborultak, hamar elkorhadtak, meg minden egyéb, amit el lehet képzelni. Közben a dióhéj csónakokba idővel fenékdeszka került, amely megakadályozta a bordázott palánkok kitaposását. Így a ladikot jóval vékonyabbra gyalult palánkokból gyártották, amitől a csónak súlya jelentősen csökkent.
Ha valaki birtokolt egy ilyen csónakot, akkor hatalmas problémahalmazt vett a vállára, mert ha nem rendelkezett valamilyen partmenti kiemelési lehetőséggel, akkor a vízen kellett a járművet parkoltatni, ami a hirtelen, akár éjszaka is kialakuló balatoni viharok miatt meglehetősen leszűkítette a tárolási opciókat. Vagy a nádba lehetett beállni vele, (már, ha volt) vagy lehetett bérelni egy helyet valamelyik kikötőben, (drága volt) vagy pedig a Balatonba befolyó mintegy száz darab, néhány méter széles csatornába lehetett beállni, ami a vihartól megvédte ugyan a csónakot, de a tolvajoktól már nem. Ezért nagyon komoly láncrendszereket és heggesztett acélbilincseket vetettek be a helyi horgászok, hogy ne kelljen a baromi nehéz evezőket meg a horgonyokat minden nap lecipelni a szőlőhegyről. Aztán vagy működött a védelem, vagy nem.
Egyszer, még a nyolcvanas években egy hatalmas vihar alkotóelemeire szedte egy azóta már nem létező minisztérium kikötött csónakflottáját.
Hiába volt egy öbölben lehorgonyozva vagy száz csónak, akkora hullámok voltak, hogy simán kitolták az öbölből a nyílt vízre a ladikokat, azok meg vagy helyben megteltek vízzel, vagy szálltak a szelek szárnyán a Balaton minden irányába. Egyikük a lellei móló mellett ért partot, és mivel tizenévesen odajártunk horgászni, rögtön láttuk, hogy ez a csónak nem tartozik senkihez, ezt valahonnan elsodorta a víz. Biztos, ami biztos, behúztuk a nádasba, és mikor másnap értesültünk a vihar különös húzásáról, elhatároztuk, hogy ezt a csónakot, ha senki sem keresi, mostantól horgászati célokra elszocializáljuk.
Eltelt a nyár, és már rég senki sem foglalkozott a viharban eltűnt csónakokkal, úgyhogy szeptemberben partra tettük, átfestettük és kisorsoltuk, hogy ki mikor fogja használni. Ez eddig meseszerű, de a folytatás is az, ugyanis miután egy befolyó csatornát jelöltünk ki éjszakai szállásként, a csónakot simán ellopták. Szörnyű, hogy milyen emberek voltak a nyolcvanas években a Balaton körül! Simán lopkodták a csónakokat.
Hallatlan!
Azóta tényleg nagyot változott a világ. Először elkezdték műanyagból gyártani a dióhéj csónakokat, aztán jöttek a ladikszörnyek meg vízibiciklik, a szörfösök, akikből később suposok lettek. Nyilván semmi közöm hozzá, de aki a Balatonon töltötte a gyerekkorát, az sosem fogja megérteni, hogy mi a jó abban, ha valaki a tűző napon egy deszkán állva evezget. Viszont a képen lévő ladik minden értelemben elsüllyedt. Hát, ez jutott eszembe erről a képről, így dióhéjban.
További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»
Fejléckép: Fonyódliget, 2003 (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / morphoto)