Vizuál

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

2023.03.31. 14:00
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.

Feladhatnám rejtvénynek, hogy vajon hol készült ez a kép, de valószínűleg csak néhány feketeöves punk-rock rajongó ismerné fel a színpad deszkáinak görbületéből, hogy a kép az egykori E-klubban készült. Egyébként én is csak azért voltam ilyen jól informált, mert rá volt írva a negatívtasakra a helyszín és a dátum. (Hogy mi az a negatívtasak, abba most nem mennék bele, akit nagyon érdekel, nézzen utána!)

A felvétel egyébként 1994-ben készült a Tankcsapda koncertjén, és annyi minden eszembe jutott róla, hogy még végiggondolni is nehéz. Az már önmagában megdöbbentő, hogy a Tankcsapda milyen régóta aktívan velünk van. Mondjuk, mostanában nemigen lépnének fel egy ilyen kis helyen. Nem tudom, mennyien fértek be oda, de inkább néhány százas nagyságrendet tippelnék. Ráadásul az E-klubnak már a második otthona volt ez a helyszín: az egykori Jurta Színház épülete a Népligetben.

Eredetileg ugyanis az egész történet 1968-ból indult, mikoris megnyílt az ország, sőt, Kelet-Közép-Európa első egyetemi klubja a Budapesti Műszaki Egyetem „E” épületében.

A hetvenes években az Illés, a Bergendy vagy az Omega is rendszeresen fellépett a klubban, úgyhogy ez E-Klub kifejezés gyökeresen mást jelent két teljes generációnak. Talán annyi közös azért van a két klubban, hogy mindkettő egy „lázadós” korszakban működött, és mindkettőtől óvták gyermekeiket az aktuális korban aktuális intenzitással aggódó szülők.

Tankcsapda-E-klub-1994_ok-135808.jpg

Tankcsapda koncert az E-klubban, 1994 (Fotó/Forrás: morpho/Hegedűs Ákos)

Az E klub csak 1991-ben költözött át a rendszerváltás egyik ikonikus politikai rendezvényhelyszínére a Jurta Színházba. Az egyetemi korszakról nincsenek személyes élményeim, akkor én még leginkább legóztam, de a népligeti beköltözést követő korszaktól az E-klub jóval többször megtalált, mint én azt szerettem volna.

1988 és 1994 között élte virágkorát a budapesti underground punk-rock klubélet, ami leginkább a Fekete Lyuk - Tilos az Á - E-Klub aranyháromszögben koncentrálódott.

Nagyjából a rendszerváltás időszakának kezdetétől fogva jelent meg egy csomó zenekar, amelyik korábban nem tudott, vagy nem mert a felszínre kerülni. Mivel ez körülbelül egybeesett az én fotográfiai ténykedésem kezdetével, elég evidensnek tűnt, hogy fényképezőgépet is vigyek a hétvégi bulikba, akkor még csak nem is sejtve, hogy közben tulajdonképpen a magyar kultúrtörténet egy meghatározó epizódját dokumentálom.

Aztán pár év alatt kiderült, hogy ezek a helyszínek csak kényszermegoldások voltak, és valójában alkalmatlanok valódi zenei produkciók lebonyolítására. Nem véletlen, hogy a háromból már egyik sem létezik. Számomra a legnagyobb problémát az okozta, hogy egyik helyen sem volt zenekari árok, ami a közönséget a színpadtól szétválasztotta volna, ahová be lehetett volna menni fényképezni. Így aztán az emberke vagy felkéredzkedett a színpadra, mint ennél a képnél, vagy mehetett fotózni a közönség közé, ami azért okozott némi diszkomfort érzést.

Próbálja mindenki elképzelni, milyen képalkotási lehetőségei vannak egy fotósnak, miközben körülötte mindenfelé egy embertömeg együtt pulzálva ugrál és csápol.

A legnagyobb kihívás volt ilyenkor filmet cserélni… Akárhova is álltam, sehol nem volt jó, mint ahogy útban voltak a zenekari roadok is. Tulajdonképpen mindenki útban volt ott mindenkinek.

A koncertezésre alkalmatlan koncerthelyszínekkel egyébként is tele volt Budapest a kilencvenes években. Vagy az akusztika volt csapnivaló, vagy logisztikailag volt használhatatlan, vagy egyszerűen csak tök másra tervezték az épületet. Ráadásul valamilyen rejtélyes okból hébe-hóba külföldi sztárzenekarok is fellépegettek az E-Klubban. Próbáltam ott fotózni az Iron Maident, a Chumbawambát, vagy a Therapy? zenekart is – több-kevesebb sikerrel.

A Therapy? egyébként is problémás társaság volt. Egyrészt tök sötétben nyomták le a koncert elejét, azt se láttam, hogy a színpad hol van. Aztán meg képtelen voltam megértetni a kulturális rovat vezetőjével, hogy a zenekar nevének végére nem azért írtam kérdőjelet, mert nem vagyok biztos benne, hogy ki van a képen, hanem azért mert gyárilag így írják a nevüket, mert csak. Szerintem azóta sem érti, pedig nem is kell. Én sem értem, hogy miért kezdtem el koncerteket fotózni a kilencvenes években, és valószínűleg nem is kell.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Tankcsapda koncert az E-klubban, 1994 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

 

KÉP-regény: A magányos biciklista

Kapcsolódó

KÉP-regény: A magányos biciklista

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos, aki ezúttal arról gondolkodott el, vajon mennyi időnk maradt elkerülni a klímakatasztrófát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

El Greco, Ország Lili és Weöres Sándor előtt is tiszteleg új kiállításán Keserü Ilona

Hommage – Tiszteletadás címmel nyílt kiállítás Keserü Ilona festőművész alkotásaiból a Műcsarnokban. A tárlat a művész számára fontos mesterek, pályatársak, barátok emléke előtt tiszteleg, miközben az életmű legfőbb motívumait is a látogatók elé tárja.
Vizuál hír

Ismét lehet jelentkezni az Esterházy Art Awardra

A kiállítással egybekötött díjátadó 2025. június 5-én lesz, a Ludwig Múzeumban. A pályázat kiírója az Esterházy Privatstiftung. Pályázni online úton, 2025. január 31-ig lehetséges.
Vizuál ajánló

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiégés

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két lesújtó tanulmány hatására egy fényképpel illusztrálja az emberiség élelmezési helyzetének aktuális állapotát. 
Vizuál kritika

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?