Vizuál

KÉP-regény: Egy nagyon funky nap

2023.03.03. 11:40
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt meséli el az olvasóknak, milyen nehézségek árán készített lemezborítót a Tax Free nevű formációnak.

Tulajdonképpen, ha jobban belegondolok, a Tax Free egész jó kis funky zenekar volt, némi jazz beütéssel. Nem tudom, hogy végül miért nem futottak be, de gyanítom azért, mert Magyarországon szerintem ezzel a stílussal nem lehet igazán befutni. Ezek az afroamerikai műfajok Magyarországon csak akkor működtek, ha szigorúan magyar nyelven adták elő és megpakolták egy adag káeurópaisággal amit nehéz definiálni, de így lehetett népszerű a Hobo Blues Band, Takáts Tamás vagy a Hungária.

Akik meg ragaszkodtak az eredeti, angol nyelvű blues-gospel-funky vagy R&B stílushoz, bármennyire is vérpezsdítő dalokat gyártottak, nemigen futottak be fényes magyar karriert. Aztán ezek a brigádok vagy feloszlottak, vagy stílust és nyelvet váltottak, vagy külföldön próbáltak karriert építeni több-kevesebb sikerrel. Mindenesetre

egyikük sem hagyott akkora lyukat maga után a magyar zenei életben, amit aztán azóta sem sikerült bestoppolni.

Pedig próbálkoztak vele számosan. Hosszú évekig lehetett aztán őket emlegetni mindenféle pálinkák és kézműves serek mellett a blues kocsmákban és piros plüssel bevont éjszakai bárokban. Na, pont ilyen volt a Tax Free nevű formáció, akiknek a későbbi sorsa számomra ismeretlen, de hogy 1997-ben csináltam nekik egy lemezborítót, az biztos. Ráadásul elég kalandos körülmények között zajlott a dolog, egy nap három helyszínen, ahol a tulajdonosok csoportos amnéziája vagy a szervezés körüli anomáliák miatt nem feltétlenül fogadták a borítófotózást kitörő örömmel, és – hát, mondjuk ki nyugodtan – hogy nehéz napom volt, na!

A koncepció az volt, hogy a kép technikailag úgy nézzen ki, mintha valamikor a húszas évek Amerikájában készült volna,

vagy valami ilyesmi. Ráadásul próbáltak a srácok nagyon autentikusak lenni, ezért egy billiárd club, egy kaszinó és egy elegáns amerikainak látszó pub volt a három helyszín, ami egyébként képileg passzolt volna a Gangster Funk című lemezhez, de azért egy ilyen képet nem lehet kutyafuttában összedobni. Pláne úgy, hogy közben győzködni kell a tulajt, hogy ugyan hagyjon már, legyen kedves, békén minket vagy húsz percig, amíg legyártok egy képet, amit ráadásul előzetes informálódás híján, a helyszínen kellett kitalálni.

Tax-Free-zenekar-1997_ok-113253.jpg

Tax Free zenekar (Fotó/Forrás: morpho/Hegedűs Ákos)

Mindezt persze az egyre fáradtabb és kedvetlenebb zenekar közre nem működése mellett, mert tulajdonképpen egyedül a dobos, a zenekarvezető srác, aki felkért az egészre, volt konstruktív közreműködő, miközben voltak a zenekarban vagy kilencen. A biliárdklub még csak-csak okés volt, mert oda még délelőtt, nyitás környékén mentünk, és még tök üres volt a hely, leszámítva két idiótát, akik már délelőtt tízkor tök részegek voltak és valamiért úgy gondolták, hogy a folyamatos ordibálás jót tesz majd a lelkivilágunknak. Egyébként, szó se róla, ez végül tényleg erősen meglátszott a képek hangulatán.

Aztán a kaszinóba már csak hosszas telefonálgatás után jutottunk be vagy fél órára, ami nyilván eleve okafogyott. Ráadásul tele volt a hely egy halom kínaival, akik valamiért imádják, ha fényképezik őket, és meg voltak róla győződve, hogy kifejezetten miattuk mentem oda. Így aztán mire kitaláltam a képet és beállítottam a társaságot, nagyjából ki is raktak minket. Na, majd este a pubban! Az majd jó lesz! De nem. Ott ütköztünk a leglátványosabb ellenállásba, és ugyan elismerték, hogy meg volt beszélve, de hát, mégiscsak nyolc ember, meg szivarszoba, meg hangszerek, meg mittudomén, azt azért már mégsem!

A hely már nem létezik, ezért talán leírhatom, hogy mikor a pubban tartózkodó „üzletemberek” megtudták, hogy Gangster Funk lesz a lemez címe, talán nem alaptalanul, de simán magukra vették az egészet. Én nem tudom, hogy mire gondoltak, de biztos, ami biztos, megittam vagy három sört a kontójukra, és némi fényképezkedés után simán leléptem a helyszínről.

A borító végül elkészült, a kaszinó nyert, a lemez megjelent, én meg elhatároztam, hogy soha többet nem csinálok lemezborítót senkinek. Sajnos ezt azóta sem sikerült betartani, pedig nem ártott volna.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Tax Free zenekar  (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

 

KÉP-regény: A hálózat csapdájában

Kapcsolódó

KÉP-regény: A hálózat csapdájában

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azon töpreng, mi keresnivalója van a mesterséges intelligenciának a művészetben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Farsangi programokkal vár szombaton a Néprajzi Múzeum

A Néprajzi Múzeum önfeledt szórakozásra biztat, február 22-én családoknak, valamennyi generációnak számos programot kínál, hogy jobban megismerhessük az év legfergetegesebb időszakának, a farsangnak hagyományait.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült Leni Riefenstahlról, Budapestre látogat az alkotás világhírű producere

Február 27-én kerül a hazai mozikba a Riefenstahl című dokumentumfilm. A premiert követően, március 1-jén Budapestre látogat Sandra Maischberger világhírű újságíró, műsorvezető, a film producere, aki közönségtalálkozón vesz részt a Művész moziban.
Vizuál ajánló

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál hír

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.
Vizuál beszámoló

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.