Vizuál

KÉP-regény: Egy nagyon funky nap

2023.03.03. 11:40
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt meséli el az olvasóknak, milyen nehézségek árán készített lemezborítót a Tax Free nevű formációnak.

Tulajdonképpen, ha jobban belegondolok, a Tax Free egész jó kis funky zenekar volt, némi jazz beütéssel. Nem tudom, hogy végül miért nem futottak be, de gyanítom azért, mert Magyarországon szerintem ezzel a stílussal nem lehet igazán befutni. Ezek az afroamerikai műfajok Magyarországon csak akkor működtek, ha szigorúan magyar nyelven adták elő és megpakolták egy adag káeurópaisággal amit nehéz definiálni, de így lehetett népszerű a Hobo Blues Band, Takáts Tamás vagy a Hungária.

Akik meg ragaszkodtak az eredeti, angol nyelvű blues-gospel-funky vagy R&B stílushoz, bármennyire is vérpezsdítő dalokat gyártottak, nemigen futottak be fényes magyar karriert. Aztán ezek a brigádok vagy feloszlottak, vagy stílust és nyelvet váltottak, vagy külföldön próbáltak karriert építeni több-kevesebb sikerrel. Mindenesetre

egyikük sem hagyott akkora lyukat maga után a magyar zenei életben, amit aztán azóta sem sikerült bestoppolni.

Pedig próbálkoztak vele számosan. Hosszú évekig lehetett aztán őket emlegetni mindenféle pálinkák és kézműves serek mellett a blues kocsmákban és piros plüssel bevont éjszakai bárokban. Na, pont ilyen volt a Tax Free nevű formáció, akiknek a későbbi sorsa számomra ismeretlen, de hogy 1997-ben csináltam nekik egy lemezborítót, az biztos. Ráadásul elég kalandos körülmények között zajlott a dolog, egy nap három helyszínen, ahol a tulajdonosok csoportos amnéziája vagy a szervezés körüli anomáliák miatt nem feltétlenül fogadták a borítófotózást kitörő örömmel, és – hát, mondjuk ki nyugodtan – hogy nehéz napom volt, na!

A koncepció az volt, hogy a kép technikailag úgy nézzen ki, mintha valamikor a húszas évek Amerikájában készült volna,

vagy valami ilyesmi. Ráadásul próbáltak a srácok nagyon autentikusak lenni, ezért egy billiárd club, egy kaszinó és egy elegáns amerikainak látszó pub volt a három helyszín, ami egyébként képileg passzolt volna a Gangster Funk című lemezhez, de azért egy ilyen képet nem lehet kutyafuttában összedobni. Pláne úgy, hogy közben győzködni kell a tulajt, hogy ugyan hagyjon már, legyen kedves, békén minket vagy húsz percig, amíg legyártok egy képet, amit ráadásul előzetes informálódás híján, a helyszínen kellett kitalálni.

Tax-Free-zenekar-1997_ok-113253.jpg

Tax Free zenekar (Fotó/Forrás: morpho/Hegedűs Ákos)

Mindezt persze az egyre fáradtabb és kedvetlenebb zenekar közre nem működése mellett, mert tulajdonképpen egyedül a dobos, a zenekarvezető srác, aki felkért az egészre, volt konstruktív közreműködő, miközben voltak a zenekarban vagy kilencen. A biliárdklub még csak-csak okés volt, mert oda még délelőtt, nyitás környékén mentünk, és még tök üres volt a hely, leszámítva két idiótát, akik már délelőtt tízkor tök részegek voltak és valamiért úgy gondolták, hogy a folyamatos ordibálás jót tesz majd a lelkivilágunknak. Egyébként, szó se róla, ez végül tényleg erősen meglátszott a képek hangulatán.

Aztán a kaszinóba már csak hosszas telefonálgatás után jutottunk be vagy fél órára, ami nyilván eleve okafogyott. Ráadásul tele volt a hely egy halom kínaival, akik valamiért imádják, ha fényképezik őket, és meg voltak róla győződve, hogy kifejezetten miattuk mentem oda. Így aztán mire kitaláltam a képet és beállítottam a társaságot, nagyjából ki is raktak minket. Na, majd este a pubban! Az majd jó lesz! De nem. Ott ütköztünk a leglátványosabb ellenállásba, és ugyan elismerték, hogy meg volt beszélve, de hát, mégiscsak nyolc ember, meg szivarszoba, meg hangszerek, meg mittudomén, azt azért már mégsem!

A hely már nem létezik, ezért talán leírhatom, hogy mikor a pubban tartózkodó „üzletemberek” megtudták, hogy Gangster Funk lesz a lemez címe, talán nem alaptalanul, de simán magukra vették az egészet. Én nem tudom, hogy mire gondoltak, de biztos, ami biztos, megittam vagy három sört a kontójukra, és némi fényképezkedés után simán leléptem a helyszínről.

A borító végül elkészült, a kaszinó nyert, a lemez megjelent, én meg elhatároztam, hogy soha többet nem csinálok lemezborítót senkinek. Sajnos ezt azóta sem sikerült betartani, pedig nem ártott volna.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Tax Free zenekar  (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

 

KÉP-regény: A hálózat csapdájában

Kapcsolódó

KÉP-regény: A hálózat csapdájában

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azon töpreng, mi keresnivalója van a mesterséges intelligenciának a művészetben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Könyv

All You Need Is Love – új könyv jelent meg a Beatlesről

A kötetben korábban nem publikált interjúkon keresztül ismerhetjük meg egyebek közt a banda feloszlásának okait is. Ötven évvel mozis bemutatása után májustól egy streaming szolgáltáson ismét látható lesz az együttesről készült Let It Be című dokumentumfilm.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A hazai színjátszás kiválóságaival készül Herendi Gábor új filmje

A Kincsem és a Valami Amerika rendezőjének legújabb, Futni mentem című romantikus komédiája november 28-tól látható a mozikban. A közvetlen állami támogatás nélkül készülő produkciót rövid videóban jelentette be Udvaros Dorottya, Ember Márk és Lovas Rozi.
Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Elek Judit filmrendező és forgatókönyvíró, Piros Ildikó színésznő, Gulyás Buda operatőr, Selmeczi György zeneszerző és Deimanik Tamásné Baba fénymegadó kiemelkedő pályáját méltatja idén a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjjal.
Vizuál hír

Tiszteletbeli Arany Pálmát kap Cannes-ban Hajao Mijazaki animációs filmstúdiója

A világ legrangosabb szemléjének tiszteletbeli elismerését első alkalommal ítélik oda kollektíven. A legendássá vált Ghibli Stúdió nevéhez 1985-ös megalakulása óta számos felejthetetlen animációs film fűződik.
Vizuál ajánló

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Vizuál ajánló

Hamarosan megnyílik az Esterházy Art Dating díjazottjainak kiállítása

Kádár Emese képzőművész és Sárai Vanda kurátor sikeres együttműködésének lenyomata a hamarosan nyíló NOT_FOUND című kiállítás, melynek középpontjában az a gondolat áll: miként befolyásolja a digitalizáció az elmúlásról alkotott képzeteinket.