Vizuál

KÉP-regény: Egyensúlyban az élesség

2023.02.17. 12:40
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt meséli el az olvasóknak, miképpen sikerült – némileg a véletlennek köszönhetően – lencsevégre kapnia Scatmant még 1996-ban.

Ötletem sincs, hogy vajon hányan emlékezhetnek még erre a kalapos figurára, aki 52 évesen 1994-ben egy Scatman (Ski-Ba-Bop-Ba-Dop-Bop) című dallal meghódította a világot. Az összes rádióból éjjel-nappal ő folyt, aztán egy évvel később megjelent a Scatman’s World című lemez, ami tovább tetézte a scattelés és a dance összefonódásából kialakult zenei őrületet és a tinilányok iránta érzett töretlen rajongását.

Én mondjuk, sosem értettem igazán e mindent elsöprő lelkesedés okát, de kénytelen vagyok tudomásul venni, hogy néha felbukkan egy Lambada, egy Gangnam style vagy egy Despacito, ami valamiért egy rövid időre minden fontos zenei áramlatot zárójelbe tesz.

Legalábbis néhány röpke hónapra, amíg végül zenei utánpótlás híján megunják és elfelejtik.

Ez Scatman John, született John Paul Larkin esetében azért volt nagyon furcsa, mert ő eredetileg tehetséges dzsessz zenésznek, konkrétabban zongoristának indult Kaliforniában, mielőtt Berlinbe átruccanva belekezdett a scattelésbe és betört a rádiós mainstreambe. Van rá egy magyarázat, ami lehet, hogy csak utángyártott, eldobható műanyag gagyi, de akár lehet igaz is.

Scatman-John-Hungexpo-1996_ok-124259.jpg

Scatman John (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morphoto)

E szerint

Larkin erősen dadogós kisfiú volt, és mivel nehezen énekelt, végül a scattelésban találta meg azt az önkifejezési formát, amivel leküzdötte a dadogását.

Ő erről azt nyilatkozta, hogy „A zene számomra eszköz, melynek segítségével a legnagyobb problémámat a legnagyobb előnyömmé változtattam.”

A kérdés, ami bennem felvetődik ezzel kapcsolatban, hogy ha ez így van, akkor miért kellett ezzel 52 évet várni? Ezt már sajnos sosem tudjuk meg, mert Scatman John 1999 decemberében elhalálozott, így mindössze öt év jutott neki a világhírből. Nekem viszont volt szerencsém őt élőben látni, és szerencsére a koncerten zongorázott is klasszikus jazz darabokat, így aztán egész elviselhető kis estét hozott össze 1996-ban a Hungexpo F pavilonjában. Hogy miért pont ott, azt már akkor sem értettem, mert azért ez semmilyen szempontból sem jó helyszín, ráadásul a koncert rengeteget csúszott, sőt, nem csak az, hanem pár korsó sör is, amihez aztán – hogy, hogy nem – némi vodka is betársult.

Mire végre felgyúltak a színpad fényei, és Scatman előkerült, joggal hihettem, hogy én vagyok a leggyengébb láncszem a csarnokban dolgozó emberkék közül, de hamar tudatosult, hogy

a művészúr is viszonylag gyenge lábakon áll, ráadásul zokniban, cipő nélkül.

Na, most ha mindezt figyelembe vesszük, akkor mindkettőnk részéről bravúros volt a képen látható mozdulat. Részéről azért, mert nem esett el, részemről pedig azért, mert meg tudtam nyomni a gombot, miközben Scatman az egyensúlyát én pedig az élességet kerestem.

Szokták volt kérdezni még a fotográfia digitális korszaka előtt, az analóg évszázadban, hogy lehet-e tudni egy sport- vagy koncertfotóról a gomb megnyomásának pillanatában, hogy mi lesz majd a képen, ha lehívtuk a filmet? Jellemzően nemleges volt a válasz, de

nagyon ritkán előfordult, néhány esetben, hogy pont az került a negatívra, amit az expozíció pillanatában odaképzeltünk.

Na, ez egy ilyen kép volt. Az sörök ellenére sem felejtettem el a pillanatot, és másnap délelőtt a laborban ezt a kockát kerestem a filmen.

A fennen látható eredmény azóta már jó néhány múzeumot megjárt, sőt,

a zenész managementje is rendelt belőle egy kópiát.

Ilyenkor szoktam elgondolkodni azon, hogy milyen vékony jég van a véletlen és a profizmus között.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

 Fejléckép: Scatman John Hungexpo 1996 (Fotó / forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

 KÉP-regény: Az ördög torka

Kapcsolódó

 KÉP-regény: Az ördög torka

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a japán turistákkal kezdi.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Vizuál hír

Novemberben érkezik Jórgosz Lánthimosz új filmje, a főszereplő ismét Emma Stone

A görög rendező Bugonia című rendezése egy 2003-as dél-koreak sci-fi vígjáték sajátos feldolgozása lesz. Emma Stone mellett Jesse Plemons és Alicia Silverstone is újra együtt dolgozott Lánthimosszal. 
Vizuál magazin

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Vizuál ajánló

Björk, ahogy még sosem láttad – izgalmas koncertfilm érkezik a mozikba

Május 16-án országosan a kiválasztott mozikban, eredeti nyelven lesz látható a Björk: Cornucopia című koncertdoku, amely a dalszerző-énekes öt éven át tartó turnéját tárja a közönség elé látványos formában.
Vizuál ajánló

Aranyláz Magyarországon – egy napra visszatér a mozikba Chaplin százéves klasszikusa

Június 26án, az Aranyláz premierjének századik évfordulóján digitálisan feljavított, 4K-s változatban láthatja a nagyközönség Charlie Chaplin 1925-ös remekművét, az Aranylázat.