Vizuál

KÉP-regény: Fotós cella

2019.06.21. 15:25
Ajánlom
A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, milyen volt fotózni Salman Rushdie-t, akire még érvényben volt a fatva.

Bizonyos Salman Rushdie, egy többszörösen díjnyertes, tehetséges, indiai származású brit író 1988-ban írt egy könyvet, ami Magyarországon csak 2004-ben jelent meg. Ez a könyv meglehetős felfordulást okozott világszerte, és bár nem vagyok a téma szakértője, de mire én a könyvet elolvastam, Rushdie már csak a legnagyobb titokban tartózkodhatott a Föld nevű bolygón. Az iszlám szerint Rushdie a Sátáni Versek című regényével megsértette Mohamed prófétát, és 1989-ben Khomeini ajatollah Irán akkori vallási vezetője fatvával kiközösítést hirdetett Rushdie ellen istenkáromlás miatt, mivel a regényéből azt szűrte le, hogy az író úr nem hisz többé az iszlám vallásban. Mint említettem, nem vagyok szakértő, sőt, ajatollah sem, ezért nem tudom megállapítani, hogy a dolog mennyire volt jogos vagy sem, és valahogy nem is igazán szeretnék állást foglalni a kérdésben, de azért a fél világ ezt megtette, és

a kilencvenes években hajtóvadászatot folytattak az író, a kiadója, könyveinek fordítói és a könyveket árusító boltok ellen.

Ha másra nem is, arra mindenesetre biztosan jó volt az egész, hogy aki még sosem hallotta a Salman Rushdie nevet és soha nem olvasott tőle semmit, az biztosan megvette a könyvet, hogy ugyan mégis mitől rágott így be Khomeini és az iszlám világ? Ha nagyon piacközpontú akarok lenni, akkor azt kell mondanom, hogy ez tulajdonképpen a gerillamarketing totális kimaxolása felsőfokon.

A történet azóta már lecsengőben van, hiszen Rushdie már 72 éves és még mindig remek egészségnek örvend, sőt, szerepelt a Bridget Jones naplója című filmben is és ma is rendszeresen vállal előadásokat. Illetve annyit pontosítanék, hogy manapság már vállal ilyeneket, ugyanis nem volt ez mindig így, sőt!

Magyarországon 1998-ban jelent meg Rushdie ’95-ben írt regénye: A mór utolsó sóhaja, és ennek kapcsán az író úr Budapestre utazott és adott néhány interjút, a legnagyobb titokban.

Igen, az egész város tudta, hogy Budapesten van, és mivel én is csinálhattam róla néhány fényképet, elég jó rálátásom volt arra, hogy miként ad interjút valaki, aki vallási hajtóvadászat alatt áll.

SalmanRushdieFidelio-142226.jpg

Salman Rushdie (Fotó/Forrás: morpho)

Érdekes volt.

Értem én, hogy a biztonság mindenek felett, meg hogy macerás az egész, de fényképeztem én már hivatalban lévő amerikai elnököt is, és ehhez képest az a biztonsági procedúra olyan volt, mint az esti körletellenőrzés egy cserkésztáborban. Itt viszont nem mondhatni, hogy elnagyolták az ellenőrzést, inkább talán túltolták egy icipicit.

Randi a Gellért szálló halljában. Egy kedves hölgy felhívja a figyelmet, hogy tényleg csak azt vigyük be az interjúra, amire feltétlenül szükségünk van. Na, nem mintha egyébként rendszeresen vittem volna magammal egy interjúra újrafutózott gázturbinát vagy, teszem azt, hiperhajtómű generátort, de mindenesetre úgy döntöttem, hogy a kalasnyikovot (ami mindig van nálam) inkább a hallban hagyom. Utána bevezettek az egyik folyosóra, ami kb úgy volt atombunkerré alakítva, mintha alienek szaladgálnának a szellőzőrendszerben.

Légmentesen lezárt cellaszerű szobába vezettek be, ahol egy angolul beszélő öltönyös forma elkérte a papírjaimat, majd elszedett tőlem mindent.

A telefonomat, a kulcsaimat, a pénzemet (azt vajon miért?) és persze a fényképezőgépemet – táskástul, objektívestül, ahogy volt.

Gondoltam, megemlítem, hogy én a fotós vagyok, és hát, a fotográfus gép nélkül félkarú óriás, de az öltönyös elköszönt és rámutatott a másik ajtóra. Azon egy másik ugyanolyan cellába jutottam, ahol egy fémkereső zsilip volt, mellette meg egy másik mogorva arc egy fémdetektorral. A bakancsom fémbetétje persze bejelzett, úgyhogy nekivetkőztem. Cipő, nadrág, dzseki, mind le. Közben azon gondolkoztam, hogy az azért vicces lesz, amikor ott fogok állni a király új ruhájában fényképezőgép nélkül Rushdie előtt és közben beszélgetünk az irodalomról… De szerencsére nem ez történt, mert miután darabokra szedtek, hagyták, hogy felöltözzek és kitessékeltek a kóterből egy harmadik cellába, ahol egy harmadik öltönyös elmondta, hogy húsz percünk van, továbbá visszaadta a fényképezőgépemet és jó munkát kívánt.

A fotóstáskát teljesen átpakolták, olyan dolgok akadtak a kezembe, amiről nem is tudtam, hogy benne volt. Na, végre megvagyunk, gondoltam naivan és beléptem egy hotelszobába. (Közben a sok bunker közt el is felejtettem, hogy ez tulajdonképpen egy szálloda.) A szobában összetalálkoztam GNL újságíró kollégával, aki egy másik folyosón jutott ugyanoda, bár őt nem szedték annyira szét, mint engem. Aztán volt ott még egy öltönyös-hallókészülékes forma, aki elkérte a fotóstáskámat és alaposan átnézte. Ezt érti valaki?? A biztonsági cellák után esetleg maradt nálam még egy kis TNT, vagy mi? Na,

ezt követően megjelent személyesen Salman Rushdie és interjúztunk vele húsz percet.

Közben a hallókészülékes végig a szobában volt – csak megnyugtatólag. Utána igazi élmény volt kimenni a szabad levegőre, bár előtte a biztonság kedvéért a hotel bárjában még megittunk egy vodkát. Valahogy jól esett az ott akkor…

Korábbi történetek itt.
További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Strucctojással alapított gyűjteményt a magyar világutazó

A keleti tárgyak magyar gyűjtői mind más céllal utaztak távoli tájakra, ahonnan eleinte saját kedvükre hoztak haza érdekességeket. Hopp Ferenc sem állt meg a tárgyaknál, villája kertjét is ritka növényekkel népesítette be.
Vizuál uránia

Újonnan felfedezett NASA-archívokkal jön az Apollo 11

Egyetlen alkalommal, eredeti nyelven vetíti az Uránia a Holdra szállás 50-ik évfordulója alkalmából készült új dokumentumfilmet. Az Apollo 11 expedíció küldetéséről szóló Todd Douglas Miller-film, a NASA filmarchívumának újonnan felfedezett filmjeiből és hanganyagából válogat.
Vizuál ajánló

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Vizuál Film

Az újjászületett Meseautóval jön a III. Budapesti Klasszikus Film Maraton

A film és a zene közös történetére fókuszáló fesztiválon magyar és európai filmarchívumok restaurált filmritkaságai láthatók, a némafilmes korszak női rendezőinek alkotásaitól kezdve, Dziga Vertov klasszikusán át a rendszerváltás filmjeiig.
Vizuál ajánló

Találmányok és felfedezések a Pesti Vigadóban

Tematikus séták szakértőkkel a Pesti Vigadóhoz kötődő technikai vívmányokról a XIX. századtól napjainkig – telefonos operaközvetítés, villanyvilágítás, Bleriot monoplán, Bogányi zongora.