Vizuál

KÉP-regény: Halálvágta

2024.08.30. 14:55
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról mesél, miért kellett fejvesztve elmenekülnie az Eiffel-toronyból több mint harminc évvel ezelőtt. 

Mindig is nagyvárosmániás voltam. Teljesen mindegy, hogy melyik pontján voltam a Földnek. A világ metropoliszaiban koncentrálódik leginkább az a kulturális sokszínűség, ami a társadalmakat mozgatja, és engem mindig is ez érdekelt, akár fényképezőgéppel, akár nélküle.

Van azért néhány kivételes alkalom, amikor elkerülöm ezeket a városokat. Leginkább akkor, amikor valamilyen világeseménynek adnak otthont, mint teszem azt, olimpia, foci-vb, világkiállítás, akármi.

Ilyenkor ugyanis ezek a városok nem a saját arcukat mutatják, hanem egy műanyag kirakatvilágot,

amit inkább elkerülök és megvárom az esemény végét.

1992-ben úgy hozta a sors, hogy Párizsban töltöttem a nyárból két hónapot. Olimpia egyébként akkor is volt, csak nem ott, hanem Barcelonában, így aztán ez most teljesen lényegtelen. Ami lényeges, az az Eiffel-torony, ami már akkor is ott volt, és idén is a párizsi olimpia egyik vezető motívuma volt. A torony teljesen uralta az olimpia vizuális megjelenését, és most nem csak arra gondolok, hogy például a strandröplabda pálya az Eiffel-torony tövében volt, vagy hogy a maratonisták vagy a kerékpárosok a torony mentén vágtáztak, hanem arra is, hogy minden átadott olimpiai érembe beleolvasztottak egy kis darab vasat az Eiffel-torony egyik régi lépcsőjéből. Hát, erről a régi lépcsőről jutott eszembe az egész történet, amihez szerencsére még a képet is megtaláltam.

Ez a ’92-es párizsi nyár nem volt unalmasnak nevezhető, főleg azért, mert erőteljes pénztelenség kísérte végig az egészet, és mivel az ember nem szeret kimaradni semmi jóból, bankszámla híján is megpróbál improvizálni. Esetünkben egy csajozós történetbe keveredtem egy német lánnyal, akivel egy jazzklubban ismerkedtem meg, és miután pofátlanul randira hívtam, ő pofátlanul közölte, hogy akkor találkozzunk másnap este hatkor az Eiffel-torony első emeletén található büfében.

Elsőre blöffnek tűnt, de az ember hülye, és abból indultam ki, hogy legrosszabb esetben csinálok néhány fényképet a városról.

Nem volt könnyű összehozni az egészet, mert egyrészt ugye jegyet kellett venni, ami sosem volt olcsó, másrészt akkor különböző idősávokban engedték fel az embereket, és meg kellett oldani, hogy hatra felérjek az étterembe. A végén ez összejött, de körülbelül húsz frank maradt a zsebemben, amiből talán két sört lehetett venni. A lány egyébként ott volt, és kiderült róla, hogy a toronyban lévő ajándékboltban dolgozott, hatkor végzett és átült a büfébe borozni. Ez már erősen problémás volt a nálam lévő, vagy inkább nem lévő összeg kapcsán, és hát, én nem is kértem semmit.

Eiffel-torony92Paris-145325.jpg

Eiffel-torony, 1992, Párizs (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Próbáltam rábeszélni a csajt, hogy lépjünk le innen, mert egy ásványvíz annyiba került, amennyiből Magyarországon palackozóüzemet lehetne venni, de ő elmondta, hogy ritkán van itt lehetősége iszogatni, úgyhogy maradjunk. Amikor a harmadik pohár savignon blanc után a második tortát kérte az amúgy kedves pincértől, már éreztem, hogy itt nagy gáz lesz, de hogy a történet kerek legyen, egy kolléganője is csatlakozott hozzánk, aki vermutot kért és hozzá egy bagelt. Nagyjából itt állt össze a kép, hogy engem, a magyar turistát itt csúnyán hülyére vesznek, és valahogy ki kell menekülni ebből a csapdahelyzetből.

Nem tudom emlékeztek-e a Halálvágta című James Bond-filmre, aminek az egyik jelenetében Roger More a Grace Jones által megformált May Dayt üldözi az Eiffel-tornyon, de nem kapja el, mert a lány bázisugrást hajt végre egy siklóernyővel a toronyból. A film főcímdalát (A View to a Kill) elkövető Duran Duran zenekar tagjai is a torony lépcsőin forgatták a dalhoz tartozó videoklipet. Ez volt az első, ami eszembe jutott és az, hogy

én miért nem hoztam magammal ejtőernyőt?

Az viszont nyilvánvaló volt, hogy innen sürgősen le kell lépni. A lift felé vezető út esélytelen volt, így aztán maradt a lépcső. Úgy a harmadik lépcsőforduló környékén járhattam, amikor rájöttek, hogy itt ma én nem akarok fizetni, és rámküldték a biztonsági szolgálatot. Ha olimpiai szám lenne a lefutás az Eiffel-toronyból, akkor tuti elvinném az aranyérmet, sőt, az is lehet, hogy a világcsúcsot is én tartom. Lehet mondani, hogy a megoldás nem volt elegáns, de a sztori felvezetése sem. Lehet, hogy ez a két csaj versenyszerűen ezt csinálta, hogy hülye káeurópai srácok pénzén itta le magát az Eiffel-torony büféjében, mindenesetre akárhogy is volt, az Eiffel-toronyra soha többé nem merészkedtem fel, és ez így van a mai napig.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Eiffel-torony, 1992, Párizs (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.
Tánc

Gáláns jelmezfelajánlást kapott a Magyar Táncművészeti Egyetem a japán Atelier Yoshino Co. részéről

A Magyar Táncművészeti Egyetem campustúrát és fogadást tartott a Diplomáciai Testületek tagjai számára. Az esemény kiemelt programpontja volt az Atelier Yoshino Co. jelmezkészítő és -bérbeadó vállalat jelmezadományozási ceremóniája.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Norvég film nyerte a CineFest fődíját

Lilja Ingolfsdottir Szerethető című alkotása a Pressburger Imre-díj mellett további két elismerést is bezsebelt Miskolcon. A szemle gáláján életműdíjat vehetett át Kardos Sándor.
Vizuál hír

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál ajánló

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Vizuál ajánló

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.