Vizuál

KÉP-regény: Jancsó 100

2021.09.24. 14:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Jancsó Miklósról készített felvételeiről mesélt.

Szerintem minden magyar fotósnak van egy Jancsó-képe. Legalább is azoknak, akik nem 2014. január 31. után tértek erre a rögös pixelekkel telepakolt útra. Most nem a rendezővel kapcsolatos benyomásokra gondolok, hanem egy materiálisan vagy digitálisan megjeleníthető fényképre. Ezek nagy része nem is azért született, mert kimondottan Jancsót akartunk fényképezni, hanem azért mert belebotlottunk a rendezőbe úton-útfélen.

Jancsó Miklós olyan figura volt, akibe bárhol bele lehetett botlani.

Élete utolsó évtizedében, mikor már nyolcvan körül mozgott, akkor is úgy érezte vele kapcsolatban az egyszeri fotográfus, hogy nemcsak mindenhol ott van, de néha mintha nem is egy lenne belőle. Tök komolyan!

Aznap, mikor ez a kép készült, háromszor is találkoztunk, pedig egyiknél sem tudtam, hogy ő is ott lesz. Ez a kép az első alkalomkor készült, valamikor délelőtt. 1996-ot írtunk.

Jancso-Miklos-96-125712.jpg

Jancsó Miklós 1996-ban

A Főváros akkori kulturális vezetése gondolt egy hirtelent és befogadó teátrummá alakította át a Thália Színházat. A társulat egy tiltakozással egybekötött sajtótájékoztatót tartott egy budai étterem kertjében, ahol szolidaritásból Jancsó Miklós is megjelent. Az égvilágon nem csinált semmit, nem beszélt senkivel, csak rágyújtott a pipájára és a sajtómunkásokkal együtt végighallgatta a szomorú színészeket. De valahogy mégis csak növelte jelenlétével az esemény súlyát. Nem tudom megmagyarázni, hogy miért, és talán nem is kell. Lehet az is, hogy csak miattam jött el, hogy megcsinálhassam róla ezt a fényképet.

Aztán pár órával később beugrottam egy budai bevásárlóközpontba. Az egyik könyvesboltban már messziről kiszúrtam Jancsót. Szórakoztató volt, ahogy előadta magát az eladó hölgyek gyűrűjében. Nyoma sem volt a délelőtti visszafogottságnak. Mulattatott, hogy a rengeteg arca közül egy napon láttam kettőt, amiből aztán három lett. Késő este mentem fotózni az Almássy térre, ahol egy szerb figura Cseh Tamás dalokat énekelt szerbül. Most a produkció értékelésétől eltekintenék, de Jancsó Miklóstól nem tudok, mert ott is jelen volt. Itt azért már meghökkentem. Rám nézett, és csak annyit mondott: Megint? Fülig ért a szám. Úgy látszik, megint. Aztán persze még sokszor, de egy napon háromszor, random helyszíneken, egy közel kétmilliós városban?!

Később másoktól is hallottam, hogy hasonló történt már velük is, mert Jancsó tényleg mindig és mindenhol ott van. Ezért is lehet, hogy mindenkinek van egy Jancsó-képe.

Persze mindenkinek másmilyen Jancsó-képe van. Mindenkinek más korszakában, más időben, más helyszínen mondott valamit ez a különleges személyiséghez tartozó arc.

Nekem a kilencvenes évek Jancsója jutott, amikor nem forgatott állandóan, ezért is ért rá elmenni mindenhová. Szerintem szerencsém volt. Az évtized végén kevesebb ideje lett, mert nekilátott a Kapa-Pepe hexológiának. Pár hete megkerestek a Budapesti Őszi Fesztivál szervezői, mert képet kerestek a fesztivál plakátjára, és ez a kép is felmerült. Aztán végül egy másik fotós másik képét választották, amivel nincsen semmi baj, nagy ám a merítés, sőt, igazolja a kezdeti alapvetést, miszerint minden fotósnak van egy Jancsó-képe.

 

Jancsó Miklós 2021. szeptember 27-én lenne száz éves.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

KÉP-regény: Teljes Dráma!

Kapcsolódó

KÉP-regény: Teljes Dráma!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten egy régi Vígsátorbeli találkozásról reflektál.

KÉP-regény: John Cleese Repülő Cirkusza

KÉP-regény: John Cleese Repülő Cirkusza

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, miért kellett visszafognia magát, amikor találkozott John Cleese-zel.

KÉP-regény: Gondolatok a könyvtárban

KÉP-regény: Gondolatok a könyvtárban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, mit jelent egy fotósnak a kihalt város, illetve mennyire kihaltak valójában az utcák.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Minden idők legátfogóbb Deim-tárlata nyílik a Virág Judit Galériában – KÉPEK

A Virág Judit Galéria fogadja be és bővíti ki a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum Deim Pál: Csendek című életműkiállítását, amelyet február 3. és március 17. között ingyen tekinthet meg a közönség.
Vizuál ajánló

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.
Vizuál ajánló

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál ajánló

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között
Vizuál hír

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.