Vizuál

KÉP-regény: Képzőművészek

2020.12.11. 13:55
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Michelangelo és Bansky közötti hasonlóságokon elmélkedik.

Tegnap olvasom, hogy Banksy, korunk talán legnagyobb hatású képzőművésze, új képpel jelentkezett Bristolban. A Banksy jelenségről már több posztot is írtam, és azt gondoltam, hogy nem találok új vetületet a dologban, de tévedtem. Banksyben a mondani valón túl az a zseniális, hogy a képei köztereken láthatók, bárki megnézheti őket bármikor. Sőt, egy-egy alkotása jelentősen megdobja a környékbeli hotelek és kocsmák forgalmát. Oké, tudom, hogy ez jelenleg nem aktuális, de alapesetben így szokott lenni, ezzel a mostani helyzettel pedig semmiképpen sem terveznék hosszútávra.

Ami viszont erről az egészről eszembe jutott, az a XVI. század legnagyobb hatású képzőművésze, bizonyos Michelangelo Buonarroti. Talán meglephet valakit, hogy párhuzamot vonok kettejük között, de Michelangelo ötletei, látványvilága és őrült élete pontosan elég volt ahhoz, hogy ő legyen Itália kedvence Firenzétől Rómáig, a Mediciektől a római pápákig. Az mindenesetre kétségkívül különbség köztük, hogy Michelangelo jellemzően belső terekbe tervezte szobrait és festményeit. Már az ezerötszázas években is sokkal nehezebb volt egy mezei halandónak megtekinteni a szobrait, mint manapság egy Banksy festményt, de a legviccesebb az, hogy ez túl sokat azóta sem változott.

Michelangelo szobrait gyakorlatilag kizárólag pénzért lehet megnézni.

Főleg olasz templomok élnek egy igencsak élelmes trükkös megoldással: Olaszországban a templomok természetesen ingyenesen látogathatók, ezzel nincs is semmi gond, csak azok a fránya szobrok meg a fény viszonyrendszere van ügyesen szabályozva. A szobrok – főleg a híresebbek– tök sötétben figyelnek a templom mélyén. Megfigyeltem, hogy direkt úgy van az árnyékolás megoldva, hogy ha bejutna némi természetes fény, akkor is megakadályozzák.

Na, de akkor hogy csináltam ezt a képet, ami egyébként Michelangelo egyik leghíresebb szobra, a Mózes, amely a római San Pietro in Vincoli templomban tekinthető meg, sőt nemrég új világítást kapott? Na, itt van a trükk! A világítás ugyanis nem megy állandóan. De a villanykapcsoló két-három euróért működik, és ezért nagyjából egy percre világítja meg a szobrot, aztán lekapcsol. Szóval,

hogyha az ember rendesen meg szeretné nézni, vagy ne adj isten, le szeretné fényképezni, akkor elég mélyen a zsebébe kell nyúlnia, vagy meg kell várnia egy német turistacsoportot.

Azt gondolom, hogy korrektebb lenne inkább belépőt szedni, mint így trükközni.

Jut eszembe, Michelangelo életének egyik főműve a Sixtus kápolna mennyezetfreskója, ami ugyebár egy templomban van, tehát ingyenes, csakhogy előtte kötelező bemenni a Vatikáni Múzeumba és a könyvtárba, ami meg ugye, egy múzeum, tehát nem ingyenes. A kápolnába más út pedig nem vezet.

Na, ehhez képest Banksy, nem hogy pénzt nem kér a turistáktól,

de még a nevét sem árulja el. Aztán ki tudja, hogy lesz ez az egész kb. ötszáz év múlva.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Michelangelo: Mózes (fotó: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Vizuál

„Nála nincs fölösleges mondat” – Pályatársai köszöntik Mészáros Mártát

Szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját Mészáros Márta filmrendező, akit ez alkalomból pályatársai, barátai, tisztelői köszöntenek a Fidelióban.
Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Kincsekkel bővül a Picasso Múzeum

Pablo Picasso lánya a képzőművész kilenc alkotását Franciaországnak adományozta, amelyek 2022-ben kerülnek kiállításra a párizsi Picasso Múzeum nemzeti gyűjteményében - jelentette be Roselyne Bachelot kulturális miniszter. 
Vizuál ajánló

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.
Vizuál interjú

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Vizuál díj

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Vizuál hír

Jancsó Miklós előtt tiszteleg a Freeszfe Egyesület

Az Őszi Fesztivál keretében Freeszemle címmel összművészeti programsorozattal készül a Freeszfe Egyesület szeptember 27. és október 1. között, melynek középpontjában a száz éve született Jancsó Miklós szellemi öröksége áll.