Vizuál

KÉP-regény: Legyetek jók, ha tudtok!

2024.03.01. 13:20
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy megrázó élményéről számol be, amit húszéves korában, egy javítóintézeti fotózáson élt át.

Több mint harminc évvel ezelőtt, húszéves koromban voltam fényképezni Budapesten, a Szőlő utcai javítóintézetben. Ezt 1993-ban hivatalosan úgy hívták, hogy Szociális és Családügyi Minisztérium 1. számú Fiúnevelő Intézete. Nem vagyok se gyerekpszichológus, se nevelőtanár, sem pedig bűnügyi szakértő. Én mindössze egy mezei fotográfus vagyok, aki igyekszik nyitott szemmel járni, és az élet minél több szegmensébe bekukkantani.

Csaknem egy teljes napot töltöttem el az oda bezárt srácok között, és sokkal mélyebb nyomokat hagyott bennem az egész, mint egy tényleges börtön.

A kilencvenes években számos magyarországi fegyintézetet végiglátogattam a kamerámmal, és egyik sem hozott elő belőlem annyi kérdést, mint ez a javítóintézeti látogatás. Ezt nyilván zsenge életkorom is magyarázta, hiszen csak néhány évvel voltam idősebb a legtöbb bentlakónál, és sokkal jobban tudtam azonosulni a problémáikkal. Legalábbis akkor így éreztem. Eleve szörnyű lehet gyerekként bezárva lenni, rácsok és szigorú rendszabályok között élni.

A fiúkkal beszélgetve előkerültek mindenféle drasztikus, erőszakos módszerek, a fenyítés általuk megélt fokozataiból kibontakozó szörnyű élmények. Az ember első gondolata persze az volt, hogy ez tényleg borzasztó, de hát ezek a gyerekek miért kerültek oda? Nyilván elkövettek valami olyasmit, amit nem kellett volna, amit a társadalom már nem tud tolerálni, és nyilván nem is kell. Az mindenesetre beszédes, hogy ezek a gyerekek kivétel nélkül rossz anyagi és szociális helyzetben lévő családokból származtak, vagy az állami gondozásból kerültek át a nevelőintézetbe.

A képen szereplő kisfiúval találkozni volt a legrémisztőbb élmény. A nevére sajnos már nem emlékszem, de sokat beszélgettem vele, és

hogy pontosan mitől, az nem derült ki, de ami biztos, hogy ez a gyerek félt.

Tűpontosan megmutatja ezt ez a sokatmondó kép, pedig látszólag semmi extra nem történik rajta, csak kikérdezik tőle a házi feladatot. Ez a kisfiú minden egyes szóra összerezzent, és még tőlem is félt, pedig tudta, hogy én nem egy nevelő vagy egy sorstárs vagyok, hanem egy kívülálló, aki csak elbeszélgetett vele, és fényképeket csinált. Kezébe adtam a fényképezőgépet, és elmagyaráztam neki, hogy melyik gomb mire jó, és persze azt is, hogy tilos kinyitni a hátfalat, mert a benne lévő film fényt kap, és mehet az egész a kukába.

Budapestijavitointezet1993-131420.jpg

Budapesti javítóintézet bentlakója, 1993-ban (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Szemmel láthatóan élvezte ezt a szokatlan helyzetet, és közben elmesélte, hogy a barátaival autókat törtek fel, ezért került be ide. Amíg a folyosón beszélgettünk, egyre többen gyűltek körénk, és egy idő után már egy egész gyerekcsapat mesélt egymás szavába vágva az általuk elkövetett bűncselekményekről és intézetis élményeikről. Nehéz ilyen helyzetben a jó oldalra állni. Tudom jól, hogy nem törünk fel autókat, és azt is, hogy ez nem tolerálható, de vajon ez az intézet mennyire éri el a célját? Vajon tényleg megjavítja-e ezeket a srácokat? Vajon elég-e az, hogy ők jók akarnak lenni, vagy ezután egész életükben börtönről börtönre fognak járni, és soha nem lesznek képesek beilleszkedni a társadalmi mainstreambe? Már ha akarnak, persze. Ezen biztos, hogy nem segít, ha nevelés gyanánt elcsattan néhány pofon, vagy csak simán lelki terrorban kell eltölteniük hosszú hónapokat. És ez még nagyon messze van a tényleges zaklatástól vagy gyerekbántalmazástól.

Mire megérkeztünk a délutánba, rájöttem, hogy ezek a gyerkőcök sokkal felszabadultabbak, mint egy átlagos napon, és ennek egyetlen oka az volt, hogy én akkor ott voltam. Már el akartam köszönni, mert lejárt az engedélyem, de a srácok marasztaltak.

Előkerültek mindenféle hangszerek, gitároztak, kannán doboltak, táncoltak, és egy egész kis zenés mulatság állt össze ott, a folyosón.

Nyilván nem először játszottak együtt, de akkor egy pár percre igazi gyereknek érezték magukat. Mintha tényleg meg akarnának javulni, mintha valóban jobbak akarnának lenni. Volt benne a részemről némi álmodozás, nem mondom, de amíg kicsekkoltam a rácsok között, és kiléptem az utcára, végig az járt a fejemben, hogy mögöttem visszaáll az eredeti állapot, és visszatér a félelem. 

Jó lenne tudni, vajon mi lett a sorsa ennek a kissrácnak. Most olyan negyvenéves körül lehet. Vajon sikerült neki túlélni a gyerekkorát, vagy végül felemésztette őt a félelem?

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Budapesti javítóintézet bentlakója, 1993-ban (Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Fókuszban a nyílt gyakorlatok – bemutatta éves programtervét a Ludwig Múzeum

A kortárs művészet megértéséhez fontos, hogy láthatóvá váljanak az alkotásokat létrehozó helyzetek és kapcsolatok. A Ludwig Múzeum 2025-ös kiállításain bemutatott gyakorlatok túllépnek a hagyományos kereteken, összekapcsolják a művészetet a társadalommal, és új kifejezési formákat, közösségi élményeket teremtenek.
Vizuál kritika

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Vizuál hír

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Vizuál hír

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.
Vizuál hír

Új előzetest kapott a Dargay-féle Csongor és Tünde

A nyolcvankét perces animáció premierje április 17-én lesz. Vörösmarty Mihály klasszikusának alakjait többek között Czető Roland, Eke Angéla, Szabó Győző, Lamboni Anna és Menszátor Magdolna szólaltatják meg.