Vizuál

KÉP-regény: Nick Cave, a teátrális

2021.05.21. 15:55
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Nick Cave koncertjéről mesélt.

1997. június 11-12.: Nick Cave az Erkel Színházban, két nap alatt két buli. Interjú nincs. Ez, mondjuk, tőle nem volt meglepő. Nem nagyon szokott interjúkat adni. Meglehetősen zárkózott egyéniség, aki igazán csak a színpadon nyílik meg. Mintha nem is ugyanazt az embert látnám a színpadon és az öltözőben. Azért gondoltam, odamegyek egy kicsit hamarabb, hátha szét lehet nézni a kulisszák mögött. Az Erkel Színházban elég jól ismertem a járást, mert sokszor voltam ott fotóspróbákon. A szervezés enyhén szólva is döcögött, nem igazán tudtak mit kezdeni a színház adta lehetőségekkel. Egy koncertszervező cég hozzászokott bizonyos keretekhez, amelyek minden helyszínen visszaköszönnek: zenekari árok, kordon, biztonsági zóna a színpad mögött, biztonsági személyzet; a fotósok nem mozoghatnak szabadon, és a sztárokat hermetikusan elzárják mindenkitől. Na, most itt ebből szinte semmit nem lehetett megoldani.

Simán bejutottam az öltözőkhöz, és Nick Cave meg ott sétálgatott a folyosón.

Sőt, fotózni is hagyta magát. Az elég mókás volt. Lefotózhatlak? Persze! Ja, hogy ez így megy? Miért, nem? Hát, úgy tűnik, mégis, illetve csak addig, amíg ki nem szúrt az egyik biztonsági ember, aki azonmód felnyomott a szervezőknél, akik rögtön ki akartak dobni az épületből. Aztán megkérdeztem, hogy amúgy mi olyat csináltam, ami meg volt tiltva. Ami nem tilos, azt szabad nem? A reakció mindössze annyi volt, hogy ez igaz, de máskor ez nem így szokott lenni. Ja, hogy máskor? Aha. Végül belátták, hogy most meg most van, úgyhogy maradhattam. Pedig a második felvonás még hátra volt.

Cave 1997-es világkörüli turnéján kifejezetten színháztermekben lépett fel, ami erősen megkötötte a rendezők kezét. Manapság már nem lenne gond, mert elvinnék a Müpába, de akkortájt nekem se jutott volna jobb eszembe az Erkel Színháznál. Egy operához, ahol a közönség jellemzően egy helyben ül, teljesen alkalmas az épület, de azért nem egy kifejezett koncerthelyszín. Nem is működött egyébként, a közönség jelentős része a színpad elé vándorolt, mert képtelen volt a helyén maradni.

NickCave-160201.jpg

Nick Cave (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Ez a fickó, hihetetlen szuggesztív egyéniség. Bob Dylan után lassan megkaphatná az irodalmi Nobel-díjat. Azóta többször fotóztam már, és minden bulin teljesen elvarázsolta a közönséget. Napjaink egyik legegyénibb tehetségű költője, írója, az És meglátá a szamár az úrnak angyalát című Biblia-parafrázis alkotója, a Berlin fölött az ég egyik főszereplője füstölgő cigivel a kezében jött ki a színpadra. Még szerencse, hogy a rendezők nem szóltak rá.

Közben előkerült egy újabb tátongó lyuk a szervezés hajóján. Elfelejtették megmondani, hogy mennyit lehet fényképezni, és ha igen, akkor miért nem? A telefonban említették, hogy két dal után valószínűleg le kell lépni, de a helyszínen erről már nem volt szó.

Mintha meglepetésként érte volna őket, hogy ez egy színház, ahol nincs kordon, és a biztonsági emberek nem tudják úgy kordában tartani a fotósokat, ahogy máskor szokták.

Én azért a harmadik dalnál is bent maradtam. Tuti, ami tuti. Dobjanak ki, ha tudnak. Aztán valaki elkezdett matatni a cipőfűzőm környékén az árok körül. Csak hát az ember fotózás közben ezt nem nagyon veszi észre… Sőt. Kifejezetten zavarólag hat. A zene meg hangos volt, úgyhogy csak a dal végén hallottam meg az artikulálatlan üvöltést, mert, mint kiderült, a Stranger Than Kindness című dal alatt végig egy kíber ujjain álltam, aki a színpad alól próbált minket a lábunknál fogva kilökdösni a nézőtérről. Azért ezt kicsit jobban le lehetett volna zsírozni előtte, mondjuk, egy előzetes helyszínbejárással, ami lehet, hogy megtörtént, de a fotósokról teljesen megfeledkeztek. Pedig ez sem volt mindig így, volt olyan is, hogy a túlcsordult biztonságiak még koncert előtt jól meg is vertek, csak ezt sajnos nem tudom KÉP-regénynek megírni, mert kép végül nem készült hozzá…

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Nick Cave (fotó: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Az új Róma: New York – ősszel forgatja új filmjét Francis Ford Coppola

Adam Driver, Forest Whitaker, Nathalie Emmanuel, Jon Voight és Laurence Fishburne játssza Francis Ford Coppola Megalopolis című, ősztől forgó filmjének főszerepeit. A 83 éves alkotó Róma sorsát láttatja a modern világ emblémájává vált New Yorkban.
Vizuál hír

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A klímakrízis madarai

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról mesél, jó-e vagy rossz kócsagot látni a Balatonnál.
Vizuál ajánló

Magyarok a láthatáron – Michael von Graffenried fotókiállítása a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

Michael von Graffenried svájci fotós bejárta egész Magyarországot, hogy lencsevégre kapja a magyarság esszenciáját. Nagyméretű panorámafotói a 42. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Városháza Park szabadtéri kiállításán láthatóak.
Vizuál hír

Beszéljünk a filmekről! – Filmes kalauz az oktatásban

Hónapról-hónapra bővül a Nemzeti Filmintézet oktatási projektje. Már 460 magyar filmről érhető el izgalmas tartalom ingyenesen, online az Alapfilmek platformon, és 100 film nézhető az oktatási intézményekben. A cél, hogy a magyar filmek beépüljenek a közismereti tantárgyakba.