Vizuál

KÉP-regény: Pálma az Operaházban

2020.11.06. 13:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a brazil esőerdő közepére kalauzolja az olvasókat.

Bárkinél is érdeklődtem eddig, a képen látható épület hollétét illetően, még soha senki sem tudott elrugaszkodni a Párizs-Bécs-Szentpétervár tengelytől. Pedig nagyon el kéne! Olyannyira, hogy ezt a képet nem is Európában, sőt, még csak nem is a Föld északi felén, hanem az Amazonas vidékén, a brazil esőerdő kellős közepén, Manausban csináltam. Hogy mit keres egy reneszánsz stílusú operaház a dzsungel kellős közepén, meg hogy mennyire tölti be a funkcióját, azt nem most fogom megfejteni, de a jelenség legalábbis meghökkentő.

Az mindenesetre biztos, hogy

Manausba nem kimondottan operaelőadások miatt figyel be az ember.

Nekem ez a város először a híres magyar író és utazó, Molnár Gábor brazíliai vadásztörténeteiből volt meg – mint Amazónia kapuja. Nagyjából itt ért véget a klasszikus értelemben vett civilizáció, és itt kezdődött ”Jaguárország,” az indiánok és a vadon birodalma. Azóta némileg változott a helyzet, mert már az indiánok is okostelefonokon nézik a mérgezett nyilakról szóló Natgeo dokufilmet, Manaus pedig a 2014-es foci vb egyik helyszíne volt. Végülis, ha egyszer Operaház van a dzsungelben, akkor egy focistadion sem hiányozhat. Manapság ez a minimum.

Javaslom, hogy ha az ember már kijött az esőerdőből, túl van a Rio Negro-i kenutúrán, legyűrte a kajmánokat és megküzdött az anakondával, akkor inkább az Operaházat nézze meg! Sokkal szürreálisabb, mint egy stadion. Én egyébként semmit sem tudtam a létezéséről. Egyszerűen csak annyi történt, hogy maradt egy eltölteni való fél napom Manausban, és beszálltam egy taxiba, mondván a sofőrnek, ugyan adjon valami tippet, mit lehet látni ebben a városban. Elég hülyén nézett rám, gyanítom nem nagyon szoktak tőle ilyeneket kérdezni. Nem is nagyon jutott eszébe semmi. Aztán egyszer csak kibökte:

az operaházat látta már?

A mit? Elsőre azt hittem, poén. Milyen operaház? Itt? Minek? De a forma kötötte az ebet, én pedig megadtam magam.

Először átvergődtünk egy szeméttelepen, ahol a gyerekek dögkeselyűkkel játszottak. Aztán keresztülhajtottunk egy nonstop gördeszka bajnokságon, amelyen hevenyészett számításaim szerint Dél-Amerika összes deszkása és BMX-ese részt vett. Aztán jöttek a kokaindílerek, akik a taxit körbevéve meglepően olcsón kínálták a cuccot. Végül egy galambokkal színültig telt téren kellett még átgurulni, és tényleg egy klasszicista stílusban épült operaház elé érkeztem. Jé! Az ezért egy pöttyet elgondolkodtatott, hogy ha mondjuk, úgy érzem, egyszerűen nem élhetek tovább Tosca nélkül, és ezen az útvonalon kéne végigmennem szmokingban, pláne előadás után visszafelé, akkor az vajon nem lenne-e erős visszatartó erő ahhoz, hogy mégis inkább eltekintsek a levéláriától. De a lenyűgöző épület varázsa gyorsan elnyomta ezt a hülye gondolatot.

OperahazManausBrazilia-132636.jpg

Az operaház Manausban (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Azóta utánanéztem a Teatro Amazonas történetének, és kiderült, hogy

minden a gumival kezdődött:

a 19. században robbant be a nyersgumi mint alapanyag a világpiacra, az ára pedig rohamosan emelkedni kezdett. Brazíliában meg is jelentek az első kaucsukfa ültetvények, melyeket újabbak követtek. Hamarosan annyi bevétele volt Manaus városának, hogy nagyjából bármilyen építkezést tudtak volna finanszírozni. Hogy ebből miért pont egy operaház lett a dzsungel közepén, arra nem jöttem rá, mindenesetre 1881-ben megbízták Celestial Sacardim olasz építészt, hogy ugyan már dobjon össze egy reneszánsz stílusú operaházat. Laza tizenöt év alatt beépítettek ide elzászi tetőcserepet, carrarai márványt, muranói üveget és angol acélfalakat. Sőt, a XV. Lajos stílusában készült bútorokhoz a faanyagot részben Párizsból, részben a szemközti őserdőből hozatták.

És ha már opera, legyen kövér!

A mennyezetet és a falakat az olasz Domenico de Angelis neoreneszánsz festőművész dobta össze,

akit gyanítom elég komoly összegekért lehetett csak importálni a Vatikánból. A motívumok, mondjuk, erősen eltérnek a Villa Borghese-ben megszokottól: pálmafák, papagájok, jaguár, tapír, ilyesmi.  Az operaházat végül 1896 december 31-én avatták fel, alig 12 évvel később, mint a Budapesten átadott, hasonló funkciójú épületet. Később a kaucsuk ára bezuhant, a manausi operaház pedig a kilencvenes évekig várta, hogy újra eredeti fényében tündököljön.

Mikor ott jártam, a negyven fokos déli hőségben, az operaház éppen zárva volt, de némi készpénz hatására a portás beengedett fotózni, sőt, hellyel-közzel a villanyt is felkapcsolta nekem. Azt is megtudtam, hogy az ezredforduló óta egyre több nemzetközi művész fordul meg az épületben, és állítólag a zenekaron belül már könnyebb elboldogulni az orosz nyelvvel, mint a portugállal. Azóta is töröm a fejem, hogy miként, mivégre is történhetett meg ez az egész. Nagyjából ahhoz tudnám hasonlítani, mintha a balatoni halászati bevételek megugrása és a gigantikus pénzmennyiség beáramlása arra ösztökélné a tóparti önkormányzatokat, hogy építsenek egy operaházat Siófokon, a freskókon halakkal, halászokkal, hajókkal… És onnan már minden csak a programszervezőkön múlik.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: az operaház Manausban (fotó: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Színház

100 éve született Foxi Maxi és Frédi magyar hangja, Csákányi László

1921. január 13-án született Csákányi László, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, aki a papi hivatást feladva vált a magyar színjátszás kiemelkedő alakjává.
Klasszikus

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Zenés színház

Operajátszás, rendkívüli időkben

Folytatódik az Opera Magazin sorozata, amelyben zenei szakembereket faggatunk arról, hogyan változnak az operajátszási szokások, és mivel lehet hatékonyan megszólítani a közönséget. Ezúttal két zenetörténész-kritikussal, Mácsai Jánossal és Mesterházi Mátéval ültek le beszélgetni.
Színház

Elhunyt Vass Gábor színész

Évtizedekig dolgozott színházban, a legtöbben viszont orgánumát ismerik: ő volt Sean Connery és Bruce Willis magyar hangja. Hatvannégy éves volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál filmzene

Megjelent Mundruczó Kornél filmjének eredeti filmzenéje

Neves hollywoodi komponista írt zenét a Pieces of a Woman című filmhez, de nem csak eredeti filmzene, hanem Sigur Rós és Duke Ellington is szerepel Mundruczó első angol nyelven forgatott mozijában.
Vizuál hír

A legígéretesebb európai színésztehetségek közé választották Stork Natasát

Stork Natasát Európa tíz ígéretes színésztehetsége között mutatja be a European Film Promotion (EFP) a nemzetközi filmszakmának február végén. A filmpromóciós szervezeteket tömörítő EFP által felkért szakmai zsűri a magyar színésznőt beválasztotta a „Shooting Stars” programba.
Vizuál rijksmuseum

Több mint 700 ezer művészeti alkotást tesz ingyen elérhetővé a Rijksmuseum

Az amszterdami múzeum Vermeer, Rembrandt, Van Dyck és Van Gogh festményeinek kiállítójaként rendkívül népszerű a turisták körében. Az intézmény 709 ezer műalkotást online tett elérhetővé bárki számára.
Vizuál hír

Erős mezőnyben versenyez az Oscar-jelölésért Horvát Lili filmje

Megdöntve a 2017-es rekordot, idén 93 filmet neveztek az Oscarra a nemzetközi film kategóriában, de a női rendezők száma is kimagasló. Az alkotások közül többfordulós szavazással választja ki az amerikai filmakadémia azokat a produkciókat, melyek idén áprilisban esélyesek lehetnek a díjra.
Vizuál magazin

Utcára kerültek a Független Képzősök (clickbait!)

Az SZFE hónapok óta tartó harcára reflektálva a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói pályázatot hirdettek. A beérkezett munkákból létrejött kiállításnak a járványhelyzet következtében kirakatok adnak otthon. Képzős diákokkal a kirakatkiállítás szervezésének nehézségeiről, művészeti autonómiáról és a lázadás szükségességéről beszélgettünk.