Vizuál

KÉP-regény: „Sajnos zárva vagyunk”

2020.09.18. 16:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt idézi fel, milyen volt, amikor még lehetett koncertre járni meghitt klubokba és jazzkocsmákba.

Az amszterdami Bourbon Street egy igazán pöpec kis hely. Nevezhetjük blues kocsmának is, bár a zene van első helyen, a pia csak azért kell, mert egy ilyen hely, valahogy olyan üresnek tűnik sörcsap nélkül. Jellemzően este tíztől hajnali négyig, ötig van nyitva, és annyi ember van bent, hogy a cincérek csak a fejük fölé emelt tálcával tudnak közlekedni a zenére hullámzó tömegben. Néha az emberek nyakába öntik a jóféle holland sört, de ez igazán nem zavar senkit. Úgyis mindenki a színpadra figyel, ahol a legkülönbözőbb nemzetekből verbuválódott profi zenészek tolják a bluest egész éjszaka.

Ha valaki egyszer bemegy, nem nagyon van kedve kijönni.

Amikor ezt a képet csináltam, éppen Nikos Tsop gitáros tolta a blues muzsikát internacionális brigádjával. Egyébként ő sem holland, hanem görög, és az elmúlt években nem nagyon láttam olyan gitárost, aki ennyire megfogott volna a játékával. Nem akarok túlozni, de ha becsuktam a szemem, olyan volt az egész, mintha John Lee Hooker vagy BB King játszott volna a legendás New Orleans-i Bourbon Streeten.

Nikos egyébként több zenei projektet is futtat és meglehetősen nyitott minden jó muzsikára.

Na, ez a nyitottság már kevésbé mondható el az amszterdami Bourbon Street Music Clubról, az ugyanis zárva van. Nem tegnap zárt be, hanem valamikor áprilisban, és azóta is egy „Sorry we’re Closed” tábla figyel rajta. Még szerencse, hogy az arra sétálgató potenciális közönség szomorú arckifejezése nem látszik a maszk alatt. Egyelőre úgy tűnik, hogy zárva is marad. A helyi csatornahíradó szerint lehet, hogy októberben már kinyitnak az amszterdami koncerthelyszínek, de hiszem, ha látom. Szóval, nem tudom, hogy mikor fogok legközelebb ilyen képet csinálni, mert a jelenség nem holland specialitás.

Egész Európában, sőt, tulajdonképpen az egész világon megállt a zenei közélet.

Néhány országban korlátozottan kinyithat persze egy-két hely, de ennek nem sok értelmét látom.

NikosTsopAmsterdamBourbonStreet-154428.jpg

Nikos Tsop Amsterdam Bourbon Street (Fotó/Forrás: morpho)

Azt nyilván mindenki észrevette, hogy elmaradtak a nagy nyári fesztiválok, azt mindenki kiszúrta, hogy a világsztárok lemondták a nagy nemzetközi turnékat, de

azokról a klubokról, ahol bluest, jazzt vagy funkyt játszanak néhány száz vagy ezer fős közönségnek, valahogy megfeledkeztek az emberek.

Pedig ha összeadjuk a koncertre járókat, meglehetősen jelentős számot kapunk, egy halom embert, akiket hónapok óta megfosztanak a kulturális tápláléktól, miközben a színházak, a mozik vagy a komolyzenei helyszínek talpig maszkban és social distancingbe mártva azért látogathatóak. Arról már nem is beszélve, hogy aki zenélésre, koncertek hangosítására vagy szervezésére, netán fotózására tette fel az életét, most nyelheti az éhkoppot, vagy elmehet futárnak, arra momentán igencsak nagy a kereslet. Nem mintha az élő zenére nem lenne az, de fellépési lehetőség nélkül minden zenész félkarú óriás. Egyébként lassan csinálnék én is néhány vadi új képet, mondjuk Amszterdamban, a Bourbon Streeten. Most már úgy jól esne…

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiviszem a lovam

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Spencer Davisszel való találkozását idézi fel.
Vizuál galéria

Táj csíkokra és kockákra törve

A mintegy száztíz Scully-művet bemutató kiállításon a monumentális festmények mellett szerepelnek papírmunkák, illetve megjelenik egy-egy plasztika és fotómű is. A művek értelmezését – a falakon és a tárlókban – a művész saját írásai, feljegyzései és vázlatai segítik.
Vizuál hír

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Vizuál 1956

Graffitivel emlékeznek az 1956-os forradalomra Londonban

Fat Heat magyar graffiti művész mintegy hatvanöt négyzetméteres falfestményével emlékeznek az 1956-os forradalomra Londonban.