Vizuál

KÉP-regény: „Sajnos zárva vagyunk”

2020.09.18. 16:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt idézi fel, milyen volt, amikor még lehetett koncertre járni meghitt klubokba és jazzkocsmákba.

Az amszterdami Bourbon Street egy igazán pöpec kis hely. Nevezhetjük blues kocsmának is, bár a zene van első helyen, a pia csak azért kell, mert egy ilyen hely, valahogy olyan üresnek tűnik sörcsap nélkül. Jellemzően este tíztől hajnali négyig, ötig van nyitva, és annyi ember van bent, hogy a cincérek csak a fejük fölé emelt tálcával tudnak közlekedni a zenére hullámzó tömegben. Néha az emberek nyakába öntik a jóféle holland sört, de ez igazán nem zavar senkit. Úgyis mindenki a színpadra figyel, ahol a legkülönbözőbb nemzetekből verbuválódott profi zenészek tolják a bluest egész éjszaka.

Ha valaki egyszer bemegy, nem nagyon van kedve kijönni.

Amikor ezt a képet csináltam, éppen Nikos Tsop gitáros tolta a blues muzsikát internacionális brigádjával. Egyébként ő sem holland, hanem görög, és az elmúlt években nem nagyon láttam olyan gitárost, aki ennyire megfogott volna a játékával. Nem akarok túlozni, de ha becsuktam a szemem, olyan volt az egész, mintha John Lee Hooker vagy BB King játszott volna a legendás New Orleans-i Bourbon Streeten.

Nikos egyébként több zenei projektet is futtat és meglehetősen nyitott minden jó muzsikára.

Na, ez a nyitottság már kevésbé mondható el az amszterdami Bourbon Street Music Clubról, az ugyanis zárva van. Nem tegnap zárt be, hanem valamikor áprilisban, és azóta is egy „Sorry we’re Closed” tábla figyel rajta. Még szerencse, hogy az arra sétálgató potenciális közönség szomorú arckifejezése nem látszik a maszk alatt. Egyelőre úgy tűnik, hogy zárva is marad. A helyi csatornahíradó szerint lehet, hogy októberben már kinyitnak az amszterdami koncerthelyszínek, de hiszem, ha látom. Szóval, nem tudom, hogy mikor fogok legközelebb ilyen képet csinálni, mert a jelenség nem holland specialitás.

Egész Európában, sőt, tulajdonképpen az egész világon megállt a zenei közélet.

Néhány országban korlátozottan kinyithat persze egy-két hely, de ennek nem sok értelmét látom.

NikosTsopAmsterdamBourbonStreet-154428.jpg

Nikos Tsop Amsterdam Bourbon Street (Fotó/Forrás: morpho)

Azt nyilván mindenki észrevette, hogy elmaradtak a nagy nyári fesztiválok, azt mindenki kiszúrta, hogy a világsztárok lemondták a nagy nemzetközi turnékat, de

azokról a klubokról, ahol bluest, jazzt vagy funkyt játszanak néhány száz vagy ezer fős közönségnek, valahogy megfeledkeztek az emberek.

Pedig ha összeadjuk a koncertre járókat, meglehetősen jelentős számot kapunk, egy halom embert, akiket hónapok óta megfosztanak a kulturális tápláléktól, miközben a színházak, a mozik vagy a komolyzenei helyszínek talpig maszkban és social distancingbe mártva azért látogathatóak. Arról már nem is beszélve, hogy aki zenélésre, koncertek hangosítására vagy szervezésére, netán fotózására tette fel az életét, most nyelheti az éhkoppot, vagy elmehet futárnak, arra momentán igencsak nagy a kereslet. Nem mintha az élő zenére nem lenne az, de fellépési lehetőség nélkül minden zenész félkarú óriás. Egyébként lassan csinálnék én is néhány vadi új képet, mondjuk Amszterdamban, a Bourbon Streeten. Most már úgy jól esne…

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.
Vizuál

Elhunyt Ragályi Elemér, Kossuth-díjas operatőr

A 83 esztendős filmes szakember halálának hírét a család közölte a Telexszel.
Jazz/World

Török kori csaták népi dallamokkal – Eredics Benjamin tánczenéjét mutatják be a Bartók Tavaszon

A Müpa 2020-as Zeneműpályázatán az egyik győztes darab Eredics Benjamin Végvárak, vitézek című alkotása volt. A mű most koncertszerű előadásban hangzik el a Bartók Tavaszon.
Könyv

23 kortárs író dolgozik Budapest nagyregényén

A projektben részt vevő művészek már kiválasztották a lakosság által beküldött történeteket legjobbjait, és hozzá is láttak a fejezetek megírásához. A könyvet novemberben vehetjük kézbe.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen nézhető filmekkel tiszteleg Ragályi Elemér emléke előtt a FILMIO

Április 2-a estig ingyenesen nézhetünk meg a Nemzeti Filmintézet (NFI) streaming platformján három filmet, amelyet a március 30-án elhunyt operatőr fényképezett.
Vizuál beszámoló

Szelíd mondatok, megsemmisítő ítéletek

Nádas Péter gondolataiba nyerhetünk betekintést Kárpáti György Mór dokumentumfilmjében, amely szemet gyönyörködtető módon tárja elénk az író gombosszegi házát és a környező természet élővilágát.
Vizuál ajánló

Sokáig titokban dolgozott pincéjében a cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek

Magyarország legnagyobb fotográfiai eseménye, a Budapest FotóFesztivál a kortárs cseh fotográfia rebellis alakja, Jan Saudek kiállításával nyitja meg rendezvénysorozatát a Műcsarnokban.
Vizuál magazin

KÉP-regény: E-vel kezdtem el

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Tankcsapda fotó kapcsán az E-klubbal kapcsolatos személyes élményeiről olvashatunk.
Vizuál ajánló

„Legalább még itt vagyunk” – az it's fine mozgalom kiállítása a Bunker Galériában + KÉPEK

A kiállítás alkotóinak célja, hogy közösséget teremtsenek azokkal, akik a kilátástalanság, a folyamatos rossz hírek és a világbizonytalanság korában úgy érzik, egyedül maradtak apátiájukkal.