Vizuál

KÉP-regény: „Sajnos zárva vagyunk”

2020.09.18. 16:05
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt idézi fel, milyen volt, amikor még lehetett koncertre járni meghitt klubokba és jazzkocsmákba.

Az amszterdami Bourbon Street egy igazán pöpec kis hely. Nevezhetjük blues kocsmának is, bár a zene van első helyen, a pia csak azért kell, mert egy ilyen hely, valahogy olyan üresnek tűnik sörcsap nélkül. Jellemzően este tíztől hajnali négyig, ötig van nyitva, és annyi ember van bent, hogy a cincérek csak a fejük fölé emelt tálcával tudnak közlekedni a zenére hullámzó tömegben. Néha az emberek nyakába öntik a jóféle holland sört, de ez igazán nem zavar senkit. Úgyis mindenki a színpadra figyel, ahol a legkülönbözőbb nemzetekből verbuválódott profi zenészek tolják a bluest egész éjszaka.

Ha valaki egyszer bemegy, nem nagyon van kedve kijönni.

Amikor ezt a képet csináltam, éppen Nikos Tsop gitáros tolta a blues muzsikát internacionális brigádjával. Egyébként ő sem holland, hanem görög, és az elmúlt években nem nagyon láttam olyan gitárost, aki ennyire megfogott volna a játékával. Nem akarok túlozni, de ha becsuktam a szemem, olyan volt az egész, mintha John Lee Hooker vagy BB King játszott volna a legendás New Orleans-i Bourbon Streeten.

Nikos egyébként több zenei projektet is futtat és meglehetősen nyitott minden jó muzsikára.

Na, ez a nyitottság már kevésbé mondható el az amszterdami Bourbon Street Music Clubról, az ugyanis zárva van. Nem tegnap zárt be, hanem valamikor áprilisban, és azóta is egy „Sorry we’re Closed” tábla figyel rajta. Még szerencse, hogy az arra sétálgató potenciális közönség szomorú arckifejezése nem látszik a maszk alatt. Egyelőre úgy tűnik, hogy zárva is marad. A helyi csatornahíradó szerint lehet, hogy októberben már kinyitnak az amszterdami koncerthelyszínek, de hiszem, ha látom. Szóval, nem tudom, hogy mikor fogok legközelebb ilyen képet csinálni, mert a jelenség nem holland specialitás.

Egész Európában, sőt, tulajdonképpen az egész világon megállt a zenei közélet.

Néhány országban korlátozottan kinyithat persze egy-két hely, de ennek nem sok értelmét látom.

NikosTsopAmsterdamBourbonStreet-154428.jpg

Nikos Tsop Amsterdam Bourbon Street (Fotó/Forrás: morpho)

Azt nyilván mindenki észrevette, hogy elmaradtak a nagy nyári fesztiválok, azt mindenki kiszúrta, hogy a világsztárok lemondták a nagy nemzetközi turnékat, de

azokról a klubokról, ahol bluest, jazzt vagy funkyt játszanak néhány száz vagy ezer fős közönségnek, valahogy megfeledkeztek az emberek.

Pedig ha összeadjuk a koncertre járókat, meglehetősen jelentős számot kapunk, egy halom embert, akiket hónapok óta megfosztanak a kulturális tápláléktól, miközben a színházak, a mozik vagy a komolyzenei helyszínek talpig maszkban és social distancingbe mártva azért látogathatóak. Arról már nem is beszélve, hogy aki zenélésre, koncertek hangosítására vagy szervezésére, netán fotózására tette fel az életét, most nyelheti az éhkoppot, vagy elmehet futárnak, arra momentán igencsak nagy a kereslet. Nem mintha az élő zenére nem lenne az, de fellépési lehetőség nélkül minden zenész félkarú óriás. Egyébként lassan csinálnék én is néhány vadi új képet, mondjuk Amszterdamban, a Bourbon Streeten. Most már úgy jól esne…

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Könyv

Kovácsné Koreny Ágnes a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár új főigazgatója

Az új főigazgató Könyvtár az élő, élhető, okos és fenntartható Budapestért című szakmai programja a könyvtár hagyományos értékeinek megőrzését, ugyanakkor a könyvtári működés és szolgáltatások megújítását célozza.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Legyetek jók, ha tudtok!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy megrázó élményéről számol be, amit húszéves korában, egy javítóintézeti fotózáson élt át.
Vizuál ajánló

Zac Efron pankrátorként tér vissza a mozikba

Márciustól látható a mozikban a Vaskarom című életrajzi dráma, amely az amerikai pankráció leghíresebb családjának történetét mutatja be. Az A24 égisze alatt készült alkotás operatőre Erdély Mátyás volt.
Vizuál kritika

Denis Villeneuve már a tökéletességet ostromolja – megnéztük a Dűne második részét

Az első fejezethez hasonlóan a Dűne: Második rész ugyancsak összművészeti remekmű lett, amelyben a szórakoztatás és a művészi koncepció varázslatos összhangba került. Denis Villeneue nagyeposza egy valódi audiovizuális orgia, amely minden alkotóelemében a tökéletességre törekszik.
Vizuál hír

Ingyenes művészettörténet kurzust indít a Képzőművészeti Egyetem középiskolásoknak

A tanfolyam márciusban indul, és május végéig folyamatosan be lehet kapcsolódni. A fiataloknak csupán regisztrálniuk szükséges a részvételhez.