Vizuál

KÉP-regény: Szelfinvázió

2020.04.03. 18:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, miért kéne letennünk a telefonunkat, és a fényképezés helyett a pillanatnak átadni magunkat.

Mielőtt bárki elkezdené olvasni ezt a cikket, csukja be a szemét, és képzelje azt, hogy nincs karanténba zárva, és minden úgy zajlik, ahogy vírusmentes időkben szokott!

Gondolatok a szelfizésről és az hétmilliárd fotográfus planétájáról

Nem az a fő probléma ezzel, hogy én nem értem. Vagyok még így egy halom dologgal, aztán mégsem érdekel kb. senkit. Itten az a fő probléma, hogy akárkit kérdeztem meg erről, már aki ezt versenyszerűen műveli, még senki sem tudott konkrét választ adni arra a kérdésre, hogy: Miért is csinálod ezt te tulajdonképpen?

Még a leglogikusabb talán az volt, hogy hát azért, mert más is ezt csinálja. Na, igen. Az hagyján, hogy egyszer felült valaki a hülyeséghullámra, aztán úgy maradt, de hogy közben magával rántotta az egész világot, az azért kemény. A Naprendszer harmadik bolygója a hétmilliárd fotográfus planétájává alakult, és megállíthatatlanul hasít tovább a permanens képrögzítés univerzumában! De szép is ez, Istenem! Most lehet visítani, hogy savanyú a szőlő, meg miért is fáj ez nekem tulajdonképpen?

PekingTiltottvaros-182936.jpg

Peking, Tiltott Város (Fotó/Forrás: morpho)

Dehogy nekem fáj! A Föld sikít már lassan felfelé, hogy emberek, mi végre?! Mire jó ez az egész? Vegyük konkrétan ezt a képet! Ez a kép Pekingben készült, a Tiltott Városban. Azért készült el, hogy megmutassam ezt a társadalmi jelenséget azoknak, akik szerepelnek a képen. Vagyis nagyjából az egész emberiségnek. A Föld hét és fél milliárd lakójából mindenkinek van telefonja, tehát mindenki zsebében van egy fényképezőgép, az Antarktisztól Grönlandig, Ausztráliától Patagóniáig. Oké, a gyerekek egy részének még nincs, de nekik majd lesz. Ennek az embertömegnek egyre nagyobb része utazik. (Ez momentán megtorpant egy kissé, de vélhetően nem marad így mindig, sőt!) Namármost

valamilyen belső késztetésből az utazó emberek azt gondolják, hogy mindent le kell fényképezniük, ami szembe jön.

A minden alatt értsd azt, hogy MINDENT! Aztán ezt a képet jobb esetben el kell küldeni valakinek, akit egyáltalán nem érdekli az egész, mert őt csak a saját készítésű képe érdekli, amit ő küld el annak, akit viszont ez nem fog érdekelni. Rosszabb esetben a képet soha a büdös életben nem látja senki! Az sem, aki csinálta, meg az sem, akinek a készítés pillanatában szánták. (Mindig szánják valakinek, ez nagyon fontos a pszichés háttér miatt.) Aztán a soha senki által meg nem nézett képet idővel kitörlik a pébe, hogy legyen hely annak a tök feleslegesen készülő képnek, amit majd a jövő héten törölnek ki.

Te is így csinálod, igaz? Ok, most nyilván vehemensen tiltakozik mindenki, de attól még statisztikák támasztják alá, hogy igazam van.

Leginkább azt nem értem, hogy az emberek miért nem megélni akarják inkább a világot?

Miért kell minden koncertet, minden látnivalót, minden reggeli tükörtojást lefényképezni? De most tényleg, miért??? Ma már minden koncerten azt látom, hogy állnak a formák a nézőtéren és ahelyett, hogy néznék és hallgatnák a zenét, fejük fölé emelt kézzel a telefonjukkal veszik fel a koncertet és közben nem a színpadot nézik, meg a fényeket, hanem az eszköz kijelzőjét. Miközben a koncertet úgyis lefényképezik majd profi fotósok, meg csinálnak belőle jó minőségű koncertfilmet, amit egy mobil eszközzel a tömegből még utánozni sem lehet. Mindezt csak azért, hogy a készítője később elmondhassa, hogy: „Na, ezt én csináltam!” És?? Ráadásul meg se mutatja senkinek! Biztos, hogy van ennek értelme?

Pár éve egy barátom megkért rá, hogy fényképezzem le az esküvőjét. Nagyon ritkán, kizárólag barátoknak csináltam csak ilyet. Többet nem fogok. Én nem értem, hogy miért nem jó a násznépnek, ha ott van egy profi fotós, a profi cuccával (akinél a jelenlévők, a saját eszközeikkel úgysem tudnak jobb képeket csinálni), aztán majd kapnak a képekből ajándékba. Ők meg rúgjanak be kedvükre. De nem! Mindenki fotózni akar! A nénike kommandó, az unokák, a tanúk, a tanúk barátai, a portás, a gondnok, sőt még az anyakönyvvezető is! Egyszerűen képtelen voltam megértetni egyes emberekkel, hogy a csoportkép, az azért csoportkép, mert mindenki rajta van és nyugodtan higgyék el nekem, hogy meg fogom majd jól csinálni! Végül is ezért tanultam ezt évekig. Nem, nem hitték el! Vagy egy tucatnyian kiváltak a társaságból, hogy saját kezűleg örökítsék meg azokat, akik a helyükön maradtak, plusz ifjú pár! Ez amúgy azért is jó volt, mert nekem meg folyton szétbarmolták a beállításaimat a nagy ugrabugrálással.

Közben rátelepült egy komplett iparág a szelfire.

Kedvencem a Szelfiebot!!! Zseniális! Csak hogy könnyebb legyen kereskedelmi mennyiségben legyártani a sok felesleges, értéktelen szart. A végén meg maradnak a szétbarmolt esküvők, tönkretett események és a soha senki által meg nem nézett képek. Ha valakit érdekel, hogy mit fényképeztek Pekingben ilyen vadul, ilyen sokan a mindenhez is értő turisták, annak elárulom, hogy… Á, tökmindegy mi az, a téma egyáltalán nem fontos! Szerintetek ők tudták? Ugyan már…

Így még nem láttad saját magad!

Kapcsolódó

Így még nem láttad saját magad!

Te, én, mi és ők - hétköznapi szituációkban, ismerős helyszíneken, legtöbbször arctalanul, mégis felismerhetően. Hegedűs Ákos koncertfotózás után fordult a társadalmi helyzetek felé, fotóalbum-trilógiájának harmadik része pedig bebizonyítja: egy aluljáróban sétáló ember is lehet képileg olyan érdekes, mint a U2 vagy Michael Jackson.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 
Vizuál

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Színház

Elmerülés az álhírek világában – A Velencei Biennálén díjazott társulat érkezik a Trafóba

A spanyol Agrupación Señor Serrano társulat, amely 2015-ben elnyerte a Velencei Biennálé Ezüst Oroszlán Díját, szeptember 29-én másodszor szerepel a Trafóban, ezúttal A hegy című produkcióval. Az előadásban egy műfajokon átívelő kísérlet részévé válik a néző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Tanuljunk meg angolul!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a napokban elhunyt világhírű rapperről, Coolióról emlékezett meg, akit egy interjú során kapott lencsevégre.
Vizuál ajánló

Díjnyertes szlovén filmek érkeznek a Toldiba

Valahol a Bridget Jones és a Trainspotting közt elhelyezkedő, különleges hangulatú történet, egy egzisztenciális thriller a fekete komédia elemeivel vegyítve, valamint egy váratlan találkozás az idősek otthonában. Három kortárs alkotást láthatunk október végén a Szlovén Filmnapokon.
Vizuál ajánló

Kiállítással, művészeti vásárral és divatbemutatóval vár az idén 40 éves FISE

Az iparművészet minden területét felölelő kiállítás nyílik október 6-án a B32 Galériában. A tárlaton 185 kiállító, csaknem kétszáz alkotása látható majd egészen október 20-ig. A kiállítás mellett iparművészeti vásárral, divatbemutatóval és két új FISE kiadvánnyal is készülnek.
Vizuál ajánló

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Vizuál magazin

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel.