Vizuál

KÉP-regény: Szelfinvázió

2020.04.03. 18:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, miért kéne letennünk a telefonunkat, és a fényképezés helyett a pillanatnak átadni magunkat.

Mielőtt bárki elkezdené olvasni ezt a cikket, csukja be a szemét, és képzelje azt, hogy nincs karanténba zárva, és minden úgy zajlik, ahogy vírusmentes időkben szokott!

Gondolatok a szelfizésről és az hétmilliárd fotográfus planétájáról

Nem az a fő probléma ezzel, hogy én nem értem. Vagyok még így egy halom dologgal, aztán mégsem érdekel kb. senkit. Itten az a fő probléma, hogy akárkit kérdeztem meg erről, már aki ezt versenyszerűen műveli, még senki sem tudott konkrét választ adni arra a kérdésre, hogy: Miért is csinálod ezt te tulajdonképpen?

Még a leglogikusabb talán az volt, hogy hát azért, mert más is ezt csinálja. Na, igen. Az hagyján, hogy egyszer felült valaki a hülyeséghullámra, aztán úgy maradt, de hogy közben magával rántotta az egész világot, az azért kemény. A Naprendszer harmadik bolygója a hétmilliárd fotográfus planétájává alakult, és megállíthatatlanul hasít tovább a permanens képrögzítés univerzumában! De szép is ez, Istenem! Most lehet visítani, hogy savanyú a szőlő, meg miért is fáj ez nekem tulajdonképpen?

PekingTiltottvaros-182936.jpg

Peking, Tiltott Város (Fotó/Forrás: morpho)

Dehogy nekem fáj! A Föld sikít már lassan felfelé, hogy emberek, mi végre?! Mire jó ez az egész? Vegyük konkrétan ezt a képet! Ez a kép Pekingben készült, a Tiltott Városban. Azért készült el, hogy megmutassam ezt a társadalmi jelenséget azoknak, akik szerepelnek a képen. Vagyis nagyjából az egész emberiségnek. A Föld hét és fél milliárd lakójából mindenkinek van telefonja, tehát mindenki zsebében van egy fényképezőgép, az Antarktisztól Grönlandig, Ausztráliától Patagóniáig. Oké, a gyerekek egy részének még nincs, de nekik majd lesz. Ennek az embertömegnek egyre nagyobb része utazik. (Ez momentán megtorpant egy kissé, de vélhetően nem marad így mindig, sőt!) Namármost

valamilyen belső késztetésből az utazó emberek azt gondolják, hogy mindent le kell fényképezniük, ami szembe jön.

A minden alatt értsd azt, hogy MINDENT! Aztán ezt a képet jobb esetben el kell küldeni valakinek, akit egyáltalán nem érdekli az egész, mert őt csak a saját készítésű képe érdekli, amit ő küld el annak, akit viszont ez nem fog érdekelni. Rosszabb esetben a képet soha a büdös életben nem látja senki! Az sem, aki csinálta, meg az sem, akinek a készítés pillanatában szánták. (Mindig szánják valakinek, ez nagyon fontos a pszichés háttér miatt.) Aztán a soha senki által meg nem nézett képet idővel kitörlik a pébe, hogy legyen hely annak a tök feleslegesen készülő képnek, amit majd a jövő héten törölnek ki.

Te is így csinálod, igaz? Ok, most nyilván vehemensen tiltakozik mindenki, de attól még statisztikák támasztják alá, hogy igazam van.

Leginkább azt nem értem, hogy az emberek miért nem megélni akarják inkább a világot?

Miért kell minden koncertet, minden látnivalót, minden reggeli tükörtojást lefényképezni? De most tényleg, miért??? Ma már minden koncerten azt látom, hogy állnak a formák a nézőtéren és ahelyett, hogy néznék és hallgatnák a zenét, fejük fölé emelt kézzel a telefonjukkal veszik fel a koncertet és közben nem a színpadot nézik, meg a fényeket, hanem az eszköz kijelzőjét. Miközben a koncertet úgyis lefényképezik majd profi fotósok, meg csinálnak belőle jó minőségű koncertfilmet, amit egy mobil eszközzel a tömegből még utánozni sem lehet. Mindezt csak azért, hogy a készítője később elmondhassa, hogy: „Na, ezt én csináltam!” És?? Ráadásul meg se mutatja senkinek! Biztos, hogy van ennek értelme?

Pár éve egy barátom megkért rá, hogy fényképezzem le az esküvőjét. Nagyon ritkán, kizárólag barátoknak csináltam csak ilyet. Többet nem fogok. Én nem értem, hogy miért nem jó a násznépnek, ha ott van egy profi fotós, a profi cuccával (akinél a jelenlévők, a saját eszközeikkel úgysem tudnak jobb képeket csinálni), aztán majd kapnak a képekből ajándékba. Ők meg rúgjanak be kedvükre. De nem! Mindenki fotózni akar! A nénike kommandó, az unokák, a tanúk, a tanúk barátai, a portás, a gondnok, sőt még az anyakönyvvezető is! Egyszerűen képtelen voltam megértetni egyes emberekkel, hogy a csoportkép, az azért csoportkép, mert mindenki rajta van és nyugodtan higgyék el nekem, hogy meg fogom majd jól csinálni! Végül is ezért tanultam ezt évekig. Nem, nem hitték el! Vagy egy tucatnyian kiváltak a társaságból, hogy saját kezűleg örökítsék meg azokat, akik a helyükön maradtak, plusz ifjú pár! Ez amúgy azért is jó volt, mert nekem meg folyton szétbarmolták a beállításaimat a nagy ugrabugrálással.

Közben rátelepült egy komplett iparág a szelfire.

Kedvencem a Szelfiebot!!! Zseniális! Csak hogy könnyebb legyen kereskedelmi mennyiségben legyártani a sok felesleges, értéktelen szart. A végén meg maradnak a szétbarmolt esküvők, tönkretett események és a soha senki által meg nem nézett képek. Ha valakit érdekel, hogy mit fényképeztek Pekingben ilyen vadul, ilyen sokan a mindenhez is értő turisták, annak elárulom, hogy… Á, tökmindegy mi az, a téma egyáltalán nem fontos! Szerintetek ők tudták? Ugyan már…

Így még nem láttad saját magad!

Kapcsolódó

Így még nem láttad saját magad!

Te, én, mi és ők - hétköznapi szituációkban, ismerős helyszíneken, legtöbbször arctalanul, mégis felismerhetően. Hegedűs Ákos koncertfotózás után fordult a társadalmi helyzetek felé, fotóalbum-trilógiájának harmadik része pedig bebizonyítja: egy aluljáróban sétáló ember is lehet képileg olyan érdekes, mint a U2 vagy Michael Jackson.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Tánc

Október 21-én búcsúztatják Novák Tatát

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfusról nyilvános búcsún emlékezhetnek meg tisztelői, az Erkel Színházban rendezett megemlékezésen.
Könyv

Per Petterson: Tizennyolc évesen azt gondoltam, ha nem válok íróvá, boldogtalan ember leszek

Per Petterson a PesText vendégeként érkezett Budapestre szeptember végén, a programsorozat előtt beszélgettünk vele írói indulásáról, gyermekkoráról, valóság és emlékezet furcsa viszonyáról, valamint az önmagukat megíró regényekről.
Plusz

Grecsó Krisztián tart rendhagyó tárlatvezetést a Közlekedési Múzeum kiállításán

A Magyar Műszaki és Közlekedési és Múzeum Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben címmel nyitotta meg idén szokásos éves időszaki kiállítását. Október 16-án az ismert író a tárlat ihlette szövegeivel kalauzolja végig a látogatókat.
Klasszikus

Találkozások – zeneszerző-kapcsolódásokra fókuszál az Orosz Zenei Fesztivál

Hatodik alkalommal rendezik meg három városban az Orosz Zenei Fesztivált Szabó Marcell zongoraművész művészeti vezetésével. A program idén a Találkozások témakörére épül, a fesztivált végigkísérők abba tekinthetnek be, hogyan hatottak egymásra a művészek.
Vizuál

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

El Greco, Ország Lili és Weöres Sándor előtt is tiszteleg új kiállításán Keserü Ilona

Hommage – Tiszteletadás címmel nyílt kiállítás Keserü Ilona festőművész alkotásaiból a Műcsarnokban. A tárlat a művész számára fontos mesterek, pályatársak, barátok emléke előtt tiszteleg, miközben az életmű legfőbb motívumait is a látogatók elé tárja.
Vizuál hír

Ismét lehet jelentkezni az Esterházy Art Awardra

A kiállítással egybekötött díjátadó 2025. június 5-én lesz, a Ludwig Múzeumban. A pályázat kiírója az Esterházy Privatstiftung. Pályázni online úton, 2025. január 31-ig lehetséges.
Vizuál ajánló

A kortárs magyar festészet három generációjának művei töltik meg a Pesti Vigadó tereit

Október 13. és november 24. között lesz látható az Élő Magyar Festészet című nagykiállítás a Pesti Vigadóban. A megnyitón három szakmai díjat is átadnak majd.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiégés

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal két lesújtó tanulmány hatására egy fényképpel illusztrálja az emberiség élelmezési helyzetének aktuális állapotát. 
Vizuál kritika

Ezt a viccet bizony mi értettük félre – kritika a Joker második részéről

Látszólag az egész világ gyűlöli Todd Philips kultikus filmjének folytatását. De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rendező elképzelései és a rajongók várakozásai ennyire elmentek egymás mellett?