Vizuál

KÉP-regény: Találkozások 2

2022.06.10. 15:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról mesél, miért olyan különleges a Trafóban fotózni.

A múlt héten ott maradtam abba, hogy esélytelennek tűnt bejutni a Trafóba a Barbara Thompson / Jean-Luc Ponty koncertre. Hosszas fejtörés után, végül leküzdve minden büszkeségemet, felhívtam azt a bizonyos lányt, aki nem szigorúan szakmai szempontok mentén szerveződött az életemben, és akkor éppen egy rádiónál dolgozott, hogy ugyan adjon már be a szervezőknek egy interjúkérelmet, mert ha azt megadják, akkor talán fotózni is lehet. Akkor még nem volt elterjedt, hogy egy rádiónak vagy bármi másnak saját honlapja van, ezért el kellett magyarázni a nem éppen rugalmas menedzsmentnek, hogy nem „képes rádióról”, hanem a fotó internetes megjelenéséről van szó, amit szerintem csak évekkel később fogtak fel, de végül belementek egy Jean-Luc Ponty interjúba, és hát, ha az interjúra beengedtek fotózni, akkor nyilvánvalónak tűnt, hogy a koncertre is be kell, és ha már egyszer bent vagyok, akkor már Barbara Thompsonról sem fognak letiltani. Nem állítanám, hogy egyszerű és buktatóktól mentes megoldás, de végülis sikerrel jártam.

Az est másik főszereplője Jean-Luc Ponty. (1942. szeptember 29.) Vele is Göbölyös N. Laci hozott össze először, még 1995-ben, amikor is Stanley Clarke és Al Di Meola társaságában az azóta porrá égett Budapest Sportcsarnokban léptek fel a The Rite of Strings turné keretében. Amúgy a modern dzsessz stílusteremtő muzsikusa, 1977 óta öthúros elektromos hegedűket használ, alsó C-húrral. Mikor először hallottam, nem is hittem volna, hogy egy francia ember ilyet is tud.

A koncert helyszínén, a Trafóban fotózni nem igazán könnyű.

Egyszerűen képtelenség olyan helyre állni, hogy ne zavard a közönséget. Mindig útba vagy valakiknek, aminek az lesz a vége, hogy tíz perc elteltével szabályosan kiutálnak, és ráadásul még igazuk is van. Mikor elkezdtem ezt az egész koncertfotósdit, akkor sokszor eszembe jutott, hogy én vajon mit szólnék ahhoz, ha előttem állna valaki egy kamerával és kitakarná a fél színpadot. Vagy az egészet!

Jean-LucPontyaTrafoban2001-152543.jpg

Jean-Luc Ponty a Trafóban (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Aztán egy idő után már nem érdekelt, mert rájöttem egy érdekes összefüggésre. Konkrétan arra, hogy azért a másnapi újságban mindenki elolvassa a reflexiókat és megnézi a fényképeket, sőt, sokan emlékül el is teszik maguknak. (Na jó, ma már inkább felveszik a telefonnal, bár ezt nem igazán értem, de ez most mindegy.) Viszont aki meg nem jutott be, az csak a sajtóból informálódhat. Telefonnal meg olyan képet, mint egy profi, úgysem lehet csinálni, szóval, ránk szükség van, mint az esküvői fotósra, pedig azt is mindenki utálja, de ez van. Ráadásul, amikor két fellépő jön egymás után, akkor kétszer kell kiállni a közönség elé, ezért ilyenkor duplán utálnak, úgyhogy célszerű a kettő között átvenni egy másik pólót, vagy inget, mert akkor sokan azt hiszik, hogy már valaki más van ott.

Akárhogy is, de a Barbara Thompson / Jean-Luc Ponty történetnek komoly folytatásai voltak.

Az, hogy újra találkoztam ezzel a két nagyszerű zenésszel, sok mindent átértékelt bennem. Például rájöttem arra, hogy mégiscsak az a bizonyos lány lesz az igazi, akivel a Ponty-interjút csináltuk. Bár ez akkor sajnos nem csak rajtam múlott. Barbara Thompson meggyógyult, Jean-Luc Ponty pedig azon az estén lett a nagy kedvencem. Azóta is tart a dzsessz-hegedű varázslat, amit senki más nem tud. Bárhol, bármikor fut bele az ember, egyszerűen megunhatatlan.

GNL pedig még mindig a barátom. Bármilyen távol is sodor minket az élet, vagy bármilyen gondok is nyomasszanak, mindig megtaláljuk a közös hangot. A zene hangját. Mert hát, végülis csak kétféle zene van. Jó zene, meg rossz zene. De azért az nem árt, ha ez ember meg tudja különböztetni egymástól a kettőt. Ehhez csak egy zeneszerető jó barát kell, néhány nagyszerű muzsikus, meg persze az a bizonyos lány.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Jean-Luc Ponty (fotó: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Amikor pancsolni indul a kislány

Fabulon naptej, Bambi, NDK-s hűtőláda, Orion rádió és falatnyi bikiniben napozó nők ­– igazi retró hangulatú szabadtéri kiállításon jártunk a Várkert Bazár Neoreneszánsz kertjének déli panorámateraszán.
Vizuál kritika

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.
Vizuál ajánló

NÉGY-SZÖG: Gáspár György, Halmi-Horváth István, Kóródi Zsuzsanna és Victor Vasarely kiállítása

Negyven műalkotás, üvegszobrok, festmények, grafikai munkák a geometria jegyében – megnyílt a NÉGY-SZÖG, Gáspár György, Halmi-Horváth István, Kóródi Zsuzsanna és Victor Vasarely közös kiállítása a Veszprémi Művészetek Házában. Az alkotások 2022. szeptember 11-ig várják az érdeklődőket.
Vizuál ajánló

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Vizuál ajánló

A főváros egyetlen sörgyárát is bejárhatjuk a Múzeumok Éjszakáján

Idén is megnyitja kapuit a Dreher Söripari Emléktár a Múzeumok Éjszakáján. Ennek apropóján egy négy részből álló talkshow sorozatot indítanak Sztorik habbal címmel, amelyben építészetről, gasztrotörténelemről, képzőművészetről és a múzeumok működéséről beszélgetnek.