Vizuál

KÉP-regény: Táncos a sötétben

2021.10.01. 14:35
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Patti Smith budapesti koncertjéről és a koncertfotózás rejtelmeiről mesél. 

Hatalmas szerencsének tartom, hogy a Velvet Underground generáció sok fontos tagjával találkozhattam életem során. Így került az objektívem látókörébe Lou Reed, John Cale, David Bowie, Mick Jagger, Keith Richards vagy a portréfotós Annie Leibovitz. A másik korszakos fotós, Robert Mapplethorpe nagyjából akkor halt meg, amikor elkezdtem versenyszerűen fényképezni, így ő sajnos kimaradt, pedig egyik legjobb barátja, az egyik legklasszabb énekesnő, Patti Smith is áradozott róla, amikor a Szigeten interjút adott nekünk 1998-ban.

Amikor még gimnazista koromban először hallottam a Horses-t, Patti Smith legelső lemezét, rögtön azt kérdeztem, hogy mikor lehet ezt élőben meghallgatni?

Aztán tudatosult, hogy a lemez a születésem környékén jelent meg, ráadásul Patti Smith jellemzően nem ejti útba a kádárista Magyarországot a turnéi során. Pont így jártam a másik korszakos zseni Lou Reed második albumával, a Transformerrel is. Így aztán maradt a lemezjátszó, meg az a vágy, hogy egyszer azért jó lenne őket élőben is hallani.

Öt évvel később, amikor John Cale-t fényképeztem, akkor jutott eszembe, hogy komoly koncertelmaradásaim vannak ezen generáció kapcsán, amit sürgősen be kell pótolni. Óriási mázlim volt! A kilencvenes években kinyíltak Magyarország koncerttermei, sportcsarnokai és stadionjai a brit-amerikai fellépők előtt, és olyan arcok is eljöttek zenélni, akik nem feltétlenül a máig is méltán népszerű budapesti Depeche Mode klub törzsközönségének látókörébe tartoztak. Így aztán volt szerencsém ’96-ban a Pecsában Lou Reedhez és a ’98-as Sziget fesztiválon Patti Smith-hez is.

Ez utóbbi érdekes koncert volt, érdekes körülményekkel megpakolva. Tudtam, hogy Smith nagy átéléssel adja elő dalait, de teljesen meglepett, amikor kijött, egy örökmozgó, izgága, keszekusza nő, akit, hogy úgy mondjam, nem túl egyszerű fotózni. Pláne, ha nincs fény! Márpedig itt nem volt. Nem akarok nagyon mélyen belemenni a koncertfotózás szakmai hátterébe, de azt talán mindenki el tudja képzelni, hogy fény az kell hozzá. Vakuzni tilos, egy vakus koncertfotó amúgy sem néz ki túl jól. Viszont minél gyorsabban mozog vagy táncol valaki a színpadon, annál több fény kell, hogy a kép ne mozduljon be!

Előfordult párszor, hogy egy fellépő nem nagyon akarta, hogy fényképek készüljenek róla, de mivel ezt direktbe megtiltani nem túl elegáns, ezért a zenészek különböző trükkökhöz folyamodnak, hogy kikerüljék az objektíveket.

A legegyszerűbb megoldás, ha valaki a közönségnek háttal állva gitározza vagy énekli végig azt a két dalt, amíg a fotósok dolgozhatnak. Ez mondjuk, elég nyilvánvaló hátsó szándékot takar, ezért egyre kevesebbet használják. A másik profán trükk, hogy egyszerűen nem kapcsolják fel az első pár dal alatt a villanyt. Ezzel a megoldással még a legprofibb objektívek és képérzékelő szenzorok elől is „el lehet bújni”. (A kilencvenes években még filmre nyomtuk az ipart, és a filmérzékenység korlátai még jobban megkötötték a kezünket.) Aztán amikor kitessékelik a fotósokat, a világítás hirtelen megjavul. Ilyenkor az ember bepróbálkozik, és mivel se az élesség, se a téma nem igazán látszik, ezért jelentősen felértékelődik a mázli-faktor, minden fotográfus legjobb barátja.

PattiSmith1998Sziget-141624.jpg

Patti Smith, 1998 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morPhoto)

Emlékszem, hogy Patti Smith a színpadon hadonászott a sötétben, a kollégák végig óbégattak, és lassan elfogyott az összes film a táskámból, miközben vadul keresgéltem az élességet. Aztán odajött néhány kedves ember, akik megköszönték a jelenlétünket, majd kitessékeltek a színpad előtti árokból. Ennyi. Azt még meg kell jegyeznem, hogy a Velvet Undergrund generáció több tagja is megtrollkodta a fotózásokat. Sőt! Még Bob Dylan volt a legkorrektebb azzal, hogy fellépés előtt öt ! perccel letiltotta a fotózást, és nem adta elő, a hoztam is meg nem is című játékot.

Másnap délelőtt a laboráns lehívta azt a rengeteg filmet, amit tönkrevágtam a Patti Smith koncerten, és úgy tűnik, hogy volt egy pillanat, amikor felvillant egy spotlámpa.

Tök komolyan, ez az egy mozdulat sikerült élesre, de ez legalább jó lett. A kép megtekinthető odafent! Sziget feszt ugyan idén sincs, de van Patti Smith október 13-án a Müpában, remélem az elejétől felkapcsolt lámpákkal.

 

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

 

Fejléckép: Patti Smith a Sziget Fesztiválon, 1998 / Fotó: Hegedűs Ákos, morpho

KÉP-regény: Sting és a sör

Kapcsolódó

KÉP-regény: Sting és a sör

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a Sting-koncerteken átélt kalandjairól mesél.

Valódi kultszenzációnak ígérkezik Patti Smith budapesti koncertje

Valódi kultszenzációnak ígérkezik Patti Smith budapesti koncertje

A punk koszorús költője a Liszt Ünnep keretében lép fel a Müpában október 13-án.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Klasszikus

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Zenés színház

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Zavarba ejtően jó filmekkel jön a Skandináv Filmfesztivál

A kilencvenes évek közepétől tart a skandináv mozi újjászületése, krimiben, társadalomkritikában, magánéleti krízisben a legerősebbek között vannak – fej-fej mellett a román újhullámmal. Premierekkel, Best of válogatással és dokumentumfilmekkel jön a 8. Skandináv Filmfesztivál az Art+ Cinemában. 
Vizuál ajánló

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Vizuál interjú

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Vizuál hír

Peruban is szerették Vörös Eszter Márquez-filmjét

Tovább folytatódik A Nagy Parranda – Történetek Gabriel García Márquezről című film sikersorozata. Vörös Eszter sajátos zenei és személyes nézőpontból készült dokumentumfilmje legutóbb Peruban nyert fődíjat. 
Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Mindenki vegyen egy nagy levegőt!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a pekingi szürke szmogról készített fotójáról mesélt.