Vizuál

KÉP-regény: Táncos a sötétben

2021.10.01. 14:35
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Patti Smith budapesti koncertjéről és a koncertfotózás rejtelmeiről mesél. 

Hatalmas szerencsének tartom, hogy a Velvet Underground generáció sok fontos tagjával találkozhattam életem során. Így került az objektívem látókörébe Lou Reed, John Cale, David Bowie, Mick Jagger, Keith Richards vagy a portréfotós Annie Leibovitz. A másik korszakos fotós, Robert Mapplethorpe nagyjából akkor halt meg, amikor elkezdtem versenyszerűen fényképezni, így ő sajnos kimaradt, pedig egyik legjobb barátja, az egyik legklasszabb énekesnő, Patti Smith is áradozott róla, amikor a Szigeten interjút adott nekünk 1998-ban.

Amikor még gimnazista koromban először hallottam a Horses-t, Patti Smith legelső lemezét, rögtön azt kérdeztem, hogy mikor lehet ezt élőben meghallgatni?

Aztán tudatosult, hogy a lemez a születésem környékén jelent meg, ráadásul Patti Smith jellemzően nem ejti útba a kádárista Magyarországot a turnéi során. Pont így jártam a másik korszakos zseni Lou Reed második albumával, a Transformerrel is. Így aztán maradt a lemezjátszó, meg az a vágy, hogy egyszer azért jó lenne őket élőben is hallani.

Öt évvel később, amikor John Cale-t fényképeztem, akkor jutott eszembe, hogy komoly koncertelmaradásaim vannak ezen generáció kapcsán, amit sürgősen be kell pótolni. Óriási mázlim volt! A kilencvenes években kinyíltak Magyarország koncerttermei, sportcsarnokai és stadionjai a brit-amerikai fellépők előtt, és olyan arcok is eljöttek zenélni, akik nem feltétlenül a máig is méltán népszerű budapesti Depeche Mode klub törzsközönségének látókörébe tartoztak. Így aztán volt szerencsém ’96-ban a Pecsában Lou Reedhez és a ’98-as Sziget fesztiválon Patti Smith-hez is.

Ez utóbbi érdekes koncert volt, érdekes körülményekkel megpakolva. Tudtam, hogy Smith nagy átéléssel adja elő dalait, de teljesen meglepett, amikor kijött, egy örökmozgó, izgága, keszekusza nő, akit, hogy úgy mondjam, nem túl egyszerű fotózni. Pláne, ha nincs fény! Márpedig itt nem volt. Nem akarok nagyon mélyen belemenni a koncertfotózás szakmai hátterébe, de azt talán mindenki el tudja képzelni, hogy fény az kell hozzá. Vakuzni tilos, egy vakus koncertfotó amúgy sem néz ki túl jól. Viszont minél gyorsabban mozog vagy táncol valaki a színpadon, annál több fény kell, hogy a kép ne mozduljon be!

Előfordult párszor, hogy egy fellépő nem nagyon akarta, hogy fényképek készüljenek róla, de mivel ezt direktbe megtiltani nem túl elegáns, ezért a zenészek különböző trükkökhöz folyamodnak, hogy kikerüljék az objektíveket.

A legegyszerűbb megoldás, ha valaki a közönségnek háttal állva gitározza vagy énekli végig azt a két dalt, amíg a fotósok dolgozhatnak. Ez mondjuk, elég nyilvánvaló hátsó szándékot takar, ezért egyre kevesebbet használják. A másik profán trükk, hogy egyszerűen nem kapcsolják fel az első pár dal alatt a villanyt. Ezzel a megoldással még a legprofibb objektívek és képérzékelő szenzorok elől is „el lehet bújni”. (A kilencvenes években még filmre nyomtuk az ipart, és a filmérzékenység korlátai még jobban megkötötték a kezünket.) Aztán amikor kitessékelik a fotósokat, a világítás hirtelen megjavul. Ilyenkor az ember bepróbálkozik, és mivel se az élesség, se a téma nem igazán látszik, ezért jelentősen felértékelődik a mázli-faktor, minden fotográfus legjobb barátja.

PattiSmith1998Sziget-141624.jpg

Patti Smith, 1998 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morPhoto)

Emlékszem, hogy Patti Smith a színpadon hadonászott a sötétben, a kollégák végig óbégattak, és lassan elfogyott az összes film a táskámból, miközben vadul keresgéltem az élességet. Aztán odajött néhány kedves ember, akik megköszönték a jelenlétünket, majd kitessékeltek a színpad előtti árokból. Ennyi. Azt még meg kell jegyeznem, hogy a Velvet Undergrund generáció több tagja is megtrollkodta a fotózásokat. Sőt! Még Bob Dylan volt a legkorrektebb azzal, hogy fellépés előtt öt ! perccel letiltotta a fotózást, és nem adta elő, a hoztam is meg nem is című játékot.

Másnap délelőtt a laboráns lehívta azt a rengeteg filmet, amit tönkrevágtam a Patti Smith koncerten, és úgy tűnik, hogy volt egy pillanat, amikor felvillant egy spotlámpa.

Tök komolyan, ez az egy mozdulat sikerült élesre, de ez legalább jó lett. A kép megtekinthető odafent! Sziget feszt ugyan idén sincs, de van Patti Smith október 13-án a Müpában, remélem az elejétől felkapcsolt lámpákkal.

 

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

 

Fejléckép: Patti Smith a Sziget Fesztiválon, 1998 / Fotó: Hegedűs Ákos, morpho

KÉP-regény: Sting és a sör

Kapcsolódó

KÉP-regény: Sting és a sör

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a Sting-koncerteken átélt kalandjairól mesél.

Valódi kultszenzációnak ígérkezik Patti Smith budapesti koncertje

Valódi kultszenzációnak ígérkezik Patti Smith budapesti koncertje

A punk koszorús költője a Liszt Ünnep keretében lép fel a Müpában október 13-án.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.
Vizuál

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Minden idők legátfogóbb Deim-tárlata nyílik a Virág Judit Galériában – KÉPEK

A Virág Judit Galéria fogadja be és bővíti ki a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum Deim Pál: Csendek című életműkiállítását, amelyet február 3. és március 17. között ingyen tekinthet meg a közönség.
Vizuál ajánló

Hatalom és tehetetlenség témáját boncolgatja új filmjében Prikler Mátyás

Február 1-jén mutatkozott be a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon Prikler Mátyás legújabb filmje, a Hatalom. A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült alkotás főszerepében Hajdu Szabolcs látható.
Vizuál ajánló

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál ajánló

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között
Vizuál hír

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.