Egyszer New York kapcsán írtam már a tömegközlekedés és a taxik okozta dilemmáról, ami tulajdonképpen csak azért volt érdekes, mert New Yorkban a busz nem biztos, hogy jön, taxiból meg hiába van sok, valaki mindig elviszi az orrunk elől. Most a kérdéskör dél-amerikai szegmensét vizsgáltam meg, a kísérleti terep pedig Buenos Aires volt. Láttam már olyan várost, ahol sok taxi van, de azt, hogy a tömegközlekedés jelentős része is a taxizásra van felépítve, merőben új jelenségként éltem meg.
A taxizásnak három alaptípusát lehet Buenos Airesben megkülönböztetni.
Van a mezítlábas városi taxi, ami hulla olcsó és bárhová elvisz, csak az integetésre nem mindig áll meg. Nos, hogy mikor igen és mikor nem, az teljesen hektikus, és a jelenség pontos okát több tesztkísérlet ellenére sem sikerült megállapítani.
A kettes típus az úgynevezett prémium taxi, ami pontosan olyan, mint a másik, ugyanolyan szakadt kocsikkal és ugyanolyan, kizárólag spanyolul beszélő sofőrökkel működik, mint a mezei változat. Az teszi prémiummá, hogy a taxióra kétszer olyan gyorsan pörög, mint a nem prémium kollégánál. Hogy az ember éppen melyikbe ül be, az viszont csak utólag derül ki, úgyhogy van némi játékos izgalom egy átlagos argentin városi taxizásban. Sőt, a taxizásra, a turisták által gyakran látogatott helyeken rátelepült egy külön iparág, amelynek munkatársai a következő reklámszlogennel dolgoznak:
Segítek neked taxit találni, ha akarod, ha nem, még akkor is, ha ez nélkülem is menne!
Nagyon előzékenyek, még a kocsi ajtaját is kinyitják kérés nélkül, csak amikor az ember beül, akkor derül ki, hogy ezt a tevékenységet ugyan önkéntesen végzik, de nem társadalmi munkában. Azt nem próbáltam ki, hogy mi van akkor, ha nem adok neki valamennyi pénzt a semmiért, úgyhogy a teljesen precíz következtetéshez további vizsgálatok szükségesek.
A harmadik típusú taxi a reptéri hiéna, és mivel ezzel találkozik az ember leghamarabb, hajlamos téves következtetéseket levonni a Buenos Aires-i taxisok sokszínű világáról. A reptéri hiéna előre mond egy összeget, amennyiért bevisz a városba, de legnagyobb meglepetésemre ez mintegy húsz százalékkal alacsonyabb, mint a reptér hivatalos bérautó szolgáltatása. És ez még nem minden! A pénzt is jobban váltják a hivatalos árfolyamnál!
A taxisok, főleg a reptériek ugyanis banki szolgáltatást is nyújtanak.
Argentínában száz százalék feletti az infláció, és az emberek csak elködösült tekintettel sóvárognak egy olyan pénzromlás után, mint a magyar. Igen, ilyen is van, bár elég messze kell utazni, ha valaki személyesen akarja átélni a jelenséget. A brutális infláció miatt a százdolláros bankjegy Argentínában nagy kincs. Mivel senki nem tudja, hogy egy hét múlva mennyit fog érni, ezért aki teheti, hajlandó többet is fizetni érte a hivatalos árfolyamnál, mert pontosan tudja, hogy legkésőbb egy hónap múlva már keresni fog az árfolyamnyereségen. Van, aki így is le akar húzni, annak fényében mondjuk, hogy éppen vasárnap van, és úgysincs nyitva a bank, de ez nem jellemző. Amikor húszezer körüli helyi pénzegységet adott a bank száz dollárért, egy taxis simán adott érte harmincezret.
A kocsik egyébként mindhárom típusnál ugyanolyan sárga-fekete színűre vannak festve, és az átlag életkorukat húsz év körülire tippelném.
Az utak viszont meglepően jó állapotban vannak a városban, úgyhogy lehet, ezért nem esnek szét a szakadt verdák.
Az zavaró csak kissé, hogy senki nem beszél a spanyolon kívül semmilyen nyelven, így aztán néha nehézkes a navigáció a sofőrrel. Hozzá kell azért tennem, hogy volt egy olyan kreatív forma, aki spanyolul rábeszélt a telefonjára és a beállított fordítóprogram kiírta angolul a szöveget. Sajnos ez a jelenség nem igazán terjedt el a városban, pedig szerintem lenne igény rá, még akkor is, ha leginkább a helyiek taxiznak. Mivel ezt nagyon sokan teszik, és amúgy is rengeteg az autó, Buenos Aires (magyarul: jó levegő) már csak nevében hordozza a spanyol hódítók névadásának eredeti elképzeléseit.
Azért azt hozzá kell tennem a konklúzióhoz, hogy Buenos Airesben bármilyen taxiba is ül be az ember, az az EU bármely tagállamának legolcsóbb bérautószolgáltatásának a töredékébe fog kerülni, és alapból sokkal egyszerűbb és biztonságosabb, mint a hetvenes évek Budapestjét idéző, lajhárként cammogó, sokszor a megállókban meg sem álló autóbuszjáratok.
További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>
Fejléckép: Buenos Aires, taxik a lóversenypálya előtt (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)