Vizuál

KÉP-regény: Télikertész

2019.09.27. 15:00
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, mi a teendő, ha télen kell kertészt fotózni.

Kétféle újságíró létezik. Az egyik interjúkészítés előtt szól a fotósnak, a másik pedig utána. Hogy melyik a jobb, azt talán nem kell hosszasan kifejtenem, tehát az első. Nem az a baj, hogy félek egyedül, hanem az, hogy az utólag elkészített képek egyrészt nem az interjú közbeni gesztusokról szólnak, másrészt pedig, ha a riportalany beszélget valakivel, akkor értelemszerűen nem rám figyel, nem azzal foglalkozik, hogy őt most éppen fotózzák, hanem igyekszik a kérdésekre válaszolni, én meg közben szabadon vadászhatom a gesztusait meg a mimikáját. Van persze olyan is, aki próbálkozik végig eljátszani a karót nyelt hajszárítót, de ha fél óra elteltével még mindig egy objektív szegeződik az emberre, akkor a legtöbben feladják vagy csak simán elfelejtik, hogy én is ott vagyok.

Egy jól ismert interjús kolléga az utólag szólós típusba tartozott. Sosem fordult elő, hogy előre szólt volna. Pedig egy idő után már szinte könyörögtem neki. De nem, akkor sem. Próbáltam megfejteni logikája mibenlétét, de már Yoda mester is megmondta: „Tedd, vagy ne tedd, de ne próbáld!” Úgyhogy egyszer meglepetésszerűen rákérdeztem nála, hogy miért kényszerít engem folyton pluszmunkára, mire a következőt bírta mondani:

De jó, hogy mondod, majdnem elfelejtettem. ­­A múlt héten csináltam egy interjút Bálint Gazdával, és le kéne fényképezni. Itt a telefonszáma.”

Hát, köszi szépen, még szerencse, hogy meg akartam tudni, miért nem szól soha előre… Ezekkel az utólagos fotózásokkal az a gond, hogy jó esetben az olvasónak nem szabadna észrevennie, hogy a képek nem ott és nem akkor készültek. Ezért jobb híján kétszer annyi időt kell rászánni az egészre, mert előbb össze kell barátkozni a riportalannyal, hogy utána a kamera előtt is természetesen mozogjon, hiába nincs ott senki más, csak én.

BalintGazda-132937.jpg

Bálint gazda (Fotó/Forrás: morpho)

Néha sikerül kifogni egy zárkózott vagy idővel nem túl gazdagon eleresztett típust, aki közli, hogy itt van, fotózzam le, aztán az ajtót meg kifelé is megtalálom. Hát, ilyenkor születnek az igazolványképekkel illusztrált interjúk, amin leginkább azok szoktak felháborodni, akik megírták, de nem szóltak előre. Mondván, én tönkretettem a fasza kis interjúját. Érdekes, de azon senki nem polemizálgat soha, hogy az én tök jó képeimet hány szar interjúval tették már tönkre, de ez nagyon messzire vezet, és semmi köze Bálint gazdához, ő ugyanis nem az a kifejezetten kocka típusú riportalany. Azt gondolom, hogy ezt a legkevésbé sem lehet rá mondani.

Nála más volt a gond. Az, hogy február volt.

Akárhogy is nézzük, egy kertész jellemzően nem február magasságában van csúcsformában.

Na, de ennél bonyolultabb problémát is áthidaltam már, úgyhogy szakajtottam két-három órát az életemből a Bálint gazda jelenségre.

A dolog ott kezdődött, hogy ő kért elnézést, mert egy árva kerti növénnyel sem tudom lefényképezni, a szárított oregánó meg nem lenne igazán életszerű. Gondolkodóba estem, de azért közben persze beszélgettünk. Elmeséltem neki, hogy miután nem vettek fel az ELTÉ-re biológia szakra, elhatároztam, hogy vagy fotós leszek vagy dísznövénykertész, amit egyébként egy picit jobban szerettem volna, de oda sem vettek fel. Hogy most ki járt jól ezzel, már ha egyáltalán, azt mindenki döntse el sajátból, de Dr. Bálint György, született médiakertész, ettől lendületbe jött és elmesélte nekem, hogy

ő tényleg kertész akart lenni, aztán végül médiakertész lett, és ami közte történt, azzal sem volt igazán baja, bár így utólag nézve azért a koncentrációs táborokat szívesen kihagyta volna.

A munkaszolgálatról lejőve, éppen ott tartottuk, hogy miként célszerű a futómuskátlit átteleltetni, amikor is felkiáltott! „Egyébként van egy télikertem! Az nem lenne jó?” Hát, csak annyira, hogy nagyjából megoldást jelentett a problémára. Ok, nem barack vagy paradicsom, hanem fikusz vagy mittudomén, de azért több köze volt a kertészethez, mint a konyhabútornak. Akkor vettem észre, hogy már vagy két órája ott vagyok, és a fényképezőgépet még elő sem vettem. Szóval, télikertészkedtünk egy kicsit, és a végén – két telelő futómuskátli között – a gazda még pálinkával is megkínált. Aztán gyorsan hozzátette, hogy amúgy tök felesleges és macerás ez az egész muskátli teleltetés, és sokkal jobban járok, ha minden tavasszal újat veszek a virágosnál. Ezt meg is fogadtam. Viszont csak most tűnt fel hogy Bálint Gyuri bácsi, aki az idén ünnepelte a századik születésnapját, ezen a képen pont úgy néz ki, mint ma, pedig ekkor még csak alig volt nyolcvan.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Plusz

Pentaton Hangstúdió – egy tiszta hang a belváros szívében

2021-ben új szolgáltatással bővült az ország legnagyobb múltra visszatekintő privát művészügynöksége, a Pentaton Művész- és Koncertügynökség portfóliója: megnyílt az újonnan kialakított Pentaton Hangstúdió.
Jazz/World

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.
Klasszikus

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Leonardótól a preraffaelitákig - nyit a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

A Magyar Nemzeti Galéria a londoni Tate Britain preraffaelita mesterműveiből válogatott tárlattal nyílik meg május 13-án, míg a Szépművészeti Múzeum május 12-től látogatható, emellett júniusban Leonardótól Miróig címmel új időszaki tárlattal készülnek.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Badacsony magánélete

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a klímaváltozás miatt átalakuló badacsonyi látképről mesél.
Vizuál hír

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Vizuál ajánló

Így fotóznak a filmesek

Képekben gondolkodnak - Filmesek fotói címmel nyílt meg a Műcsarnok legújabb fotóművészeti tárlata, amely a virtuális forma mellett védettségi igazolvánnyal már személyesen is látogatható. 
Vizuál filmio

Életre kelnek a mesék

Felkerült a FILMIO kínálatába Visky Ábel látványos díszleteket, jelmezeket és animációt is szabadon alkalmazó dokumentumfilmje, a Mesék a zárkából. Az élvonalbeli nemzetközi fesztiválokon szerepelt alkotás nemrég a BIDF legjobb magyar filmje lett.