Vizuál

KÉP-regény: Terítéken a verebek

2021.09.17. 15:10
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a verebekről mesélt.

Most akkor mindenki merüljön el emlékeinek bugyraiban és válaszoljon saját magának arra az egyszerű kérdésre, hogy mikor látott utoljára verebet! Igen, arra a barnás-mintás, városi kismadárra gondolok, ami állítólag mindenről csiripel. A kérdés csak az, hogy hol. A minap olvastam egy posztot a verebekről, és bár eleinte hitetlenkedve röhögtem rajta, jobban belegondolva rájöttem, hogy utoljára akkor láttam verebet, mármint olyat, amire vissza tudok emlékezni, amikor ezt a képet csináltam. Ez pedig már több, mint három éve volt.

A verebek eltűntek, mint a kámfor.

Legalábbis a városokból mindenképpen. Javaslom mindenkinek, hogy menjen ki az utcára és keressen egyet. Meg fog lepődni. Londontól Budapestig csak mutatóba lehet látni egyet-egyet. Vidéken sem sokkal jobb a helyzet, és a történet vége sem kecsegtet túl sok jóval.

Teritekenaverebek-150604.jpg

Terítéken a verebek (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Ilyenkor egy pillanatra saját magam nézem hülyének, hogy elkezdtem aggódni a verebek miatt, pedig ez igenis komoly sztori! Fel se tűnik, ha a veréb eltűnik. De nem csak a verebek tűntek el, hanem a fecskék, meg a varjak is. Sőt, átalakulóban van a teljes madárvilág. Ha az ember átrágta magát a szabvány konteó vetületeken (chemtrail, 5G hálózat, stb.) akkor azért kiderül, hogy sokkal inkább az átalakuló klíma és a változó, sokszor kiszámíthatatlan időjárás lehet a háttérben. A költöző madarak korábban érkeznek, később indulnak, kivéve, ha bezuhan egy hőhullám, mert akkor megállnak a mediterrán országokban és nem is jönnek. Madarak jönnek, madarak mennek, a madarak csak jönnek-mennek…

De vannak ennél könnyebben összerakható okok is. A házi veréb és a mezei veréb is emberkövető faj, ezért jellemzően a házak közelében vagy a városokban élnek.

A mezei veréb azért tűnt el, mert az intenzív, vegyszeres mezőgazdasági fejlesztések kiirtották a szántóföldek élővilágát.

Ezért aztán a verebek a városokba menekültek, ahol meg már semmi sem olyan, mint amire fiókakorukból emlékeznek. Amióta az emberek odafigyelnek a szigetelésre, azóta a verebek nem találnak fészkelő helyet a házak réseiben; a parkok rendezése, a tüskés bokrok kiirtása elvette a búvóhelyet, a vegyszeres szúnyogirtás meg a kaját.

Az Európai Unió országaiban 1980 és 2016 között az összes szántóföldi madárfaj (mint például a mezei pacsirta, a bíbic, a mezei veréb és a seregély) állományának mintegy 56 százaléka eltűnt – derült ki az Európai Madárszámlálási Tanács statisztikáiból. Pedig a verebeket még Mao Ce-tungnak sem sikerült kiirtani, most meg az építészet, a mezőgazdaság, meg a szúnyogirtás lerendezi őket. Azért ez kemény. Amikor ezt a képet csináltam, a mellettem kajáló társaságnak nem volt éppen védelmi terve a verebek érdekében. Sőt, inkább zavarónak tűnt, hogy meghívás nélkül megszállták a terepet és odajöttek ők is kajálni. De mint már fent is említettem, a veréb emberkövető faj, akkor is odajön, ha nem kéne. Legalábbis régen így volt. Azt nem tudom, hogy a veréb mennyire múlt idő, de elgondolkoztató, hogy három éve nem láttam egyet sem, és arra az esetre is csak azért emlékszem, mert elkészült ez a kép. Akárhogy is van, abban biztos vagyok, hogy jobb ma egy veréb, mint holnap egy sem.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Terítéken a veréb (fotó: Hegedűs Ákos / morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Petíció indult Vészabó Noémi Munkácsy-díjának visszavonásáért

Petíció indult annak érdekében, hogy vonják vissza Vészabó Noémi Munkácsy-díját, az aláírók szerint a kitüntetett „minimálisan elvárható szakmai alapokat is nélkülöző, amatőr festői életúttal rendelkezik.”
Vizuál hír

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál ajánló

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.