Vizuál

KÉP-regény: Utazás kézen-közön

2023.04.15. 12:15
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a színpadi merülés és a tömegszörfözés előnyeit és hátrányait taglalja.

1988-ban Peter Gabrieltől láttam először, amint a közben megboldogult Népstadion színpadának szélére állt, és

a közönségnek hátat fordítva, kezeit kétoldalt kinyújtva a nézők közé zuhant. Volt benne hidegvér, nem mondom,

de később utánanéztem, és az egész turnén ezt csinálta. A nézők persze mindig elkapták, és tovább görgették a fejük felett. Ez volt a stage diving, a színpadi merülés, amikor az előadó úgymond megmerítkezik a tömegben. Persze nem Gabriel találta ezt fel, bár mint kiderült, már a hetvenes években a Genesis koncertjein is csinálta, de mivel akkortájt ezzel szórakozott szinte mindenki, Iggy Poptól Jim Morrisonon keresztül Bruce Springsteenig, sőt egyes források szerint a Rolling Stones már 1964-ben, ezért elég nehéz megmondani, hogy ki volt stage diving valódi atyja.

Ebből aztán később komoly divat lett, ami talán az REM 1992-es Drive című videoklipjében kulminált, ahol is Michael Stipe végig a közönség karjai fölött énekel. Tulajdonképpen ebből alakult ki aztán a crowd surfing, a tömegszörfözés, amikor is már nem a sztárok, hanem a rajongók mászták meg a kezek erdejét, és azokon gördülve szórakoztatták a zenekarokat, meg persze saját magukat is.

Ezt a képet még 1996-ban csináltam a Szigeten, de sajnos azt már nem tudom megállapítani, hogy kinek a koncertjén. Akkor még fölengedtek a színpadra, és normális képeket is lehetett csinálni a közönségről. Manapság ez már koránt sincs így, ezért ilyenkor mindig arra gondolok, hogy mennyivel szabadabban dolgozhattunk a kilencvenes években, és ennek ellenére sehol a világon nem tudok olyan balhéról, ami a koncertfotósok köreihez kapcsolódott volna.

Ezzel szemben a színpadról a tömegbe ugrálás komoly sérüléseket okozott már jó néhány koncerten.

Ha már Peter Gabriellel kezdtem, az első baleset is hozzá kapcsolódik, amikor az aylesbury-i Friars klubban, egy Genesis koncerten, 1971. június 19-én, a Knife című dal végén túlságosan is megbízott a közönségben, aminek egy bokatörés lett a vége. De a legtöbb esetben nem az előadó sérült meg, hanem a rajongó, akinek alkalmasint a fejére vagy a hátára ugrottak, és ennek nem egyszer halálos baleset lett a vége. A legutóbbi végzetes színpadi merülési baleset 2014 májusában New Yorkban, a Miss May I metalcore zenekar fellépése közben történt. Bár a rajongó még eljutott a kórházig, miután ráestek a színpadról, de elájult, és végül a kórházban elhunyt.

A tömegszörfözés ennél sokkal kevésbé veszélyes. Eleve csak ott lehet megcsinálni, ahol elég sűrű a tömeg ahhoz, hogy megtartsák egy ember testsúlyát, és mivel a közönség a feje felett egymásnak passzolja át a szörföst, ezért a súly eloszlik, ráadásul csak rövid ideig kell valakit megtartani. Megint csak Peter Gabrielt említeném, aki még 1980-ban nyilatkozta, hogy

az ötletet egy játékból kapta egy terápiás csoporttól, ahol hanyatt kellett esni, és bízni kellett abban, hogy a mögötte lévő elkapja.

Egy chicagói szabadtéri koncerten az egész küzdőteret végigszörfözte a kezek között, és mire visszakerült a színpadra, csak az alsónadrágja maradt rajta.

CrowdsurfingSziget1996-121349.jpg

Tömegszörfözés a Szigeten, 1996-ban (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A crowd surfing egyébként komoly segítséget jelent az orvosi szekciónak. 1994-ben a Woodstocki Fesztiválon láttam, ahogy a tömegben rosszul lett embereket a közönség iszonyatos profizmussal a feje felett adogatva juttatta ki az egészségügyi stábhoz, akik aztán ellátták őket. Így egy percen belül megkapták az orvosi segítséget, míg minden egyéb módszerrel rendkívül körülményes és időigényes lett volna a bajbajutott embereket egy hatvanezer fős tömeg közepéről kihozni.

A jelenségnek persze megvannak az ellenzői is. A nézők jellemzően a színpadi produkciót figyelik, és nemigen készülnek arra, hogy valakit hátulról a nyakukba raknak, és nem ritka, hogy ilyenkor a közönség tagjait megrúgják, vagy tarkón ütik. Egyébként már nemcsak könnyűzenei jelenségről beszélünk. A tömegszörfözés már a klasszikus zenei színteret is utolérte.

2014 júniusában a Bristol Promson egy néző annyira belelkesült Händel Messiására, hogy a tömeg közé ugrott, és a kezek között szörfözni próbált.

Ez végül nem jött össze, mert a többi néző úgy ítélte meg a helyzetet, hogy a jelenség nem kifejezetten egy klasszikus koncertre való, ezért végül simán kidobták az illetőt a Bristoli Királyi Színházból. Csak azt nem tudom, hogy hol vagyok én ilyenkor a fényképezőgépemmel.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>

Fejléckép: Tömegszörfözés a Szigeten, 1996-ban (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Plusz

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Vizuál

Amszterdamban és Tallinnban kezdi nemzetközi fesztiválkörútját Lakos Nóra új filmje

Először versenyez magyar családi film A-kategóriás fesztiválon: Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című alkotását ugyanis beválogatták a rangos Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál ifjúsági versenyprogramjába.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Vizuál ajánló

Három kortárs alkotást láthat a közönség a 8. Szlovén Filmnapokon

A Toldi Moziban lesz látható Szlovénia idei Oscar-nevezettje, a Megváltás kezdőknek, amelyet a kritikusok Bong Joon-ho Élősködők című filmjéhez hasonlítottak. Vetítik emellett a megtörtént eseten alapuló Megfigyelést, valamint A test című dokumentumfilmet is.
Vizuál ajánló

Ikonikus budapesti helyszín és a művészet – 6. alkalommal hirdet kreatív logópályázatot a Westend

Hatodik alkalommal hirdeti meg az idén 25 éves Westend a kreatív tervezőpályázatát, amelynek során a logóban található nagy W betű formájába bárki szabadon beleálmodhatja elképzeléseit. A pályázat leadási határideje október 27. éjfél.
Vizuál hír

Amszterdamban és Tallinnban kezdi nemzetközi fesztiválkörútját Lakos Nóra új filmje

Először versenyez magyar családi film A-kategóriás fesztiválon: Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című alkotását ugyanis beválogatták a rangos Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál ifjúsági versenyprogramjába.
Vizuál ajánló

Az ókori Mezopotámia művészetét bemutató, átfogó kiállítás nyílik a Szépművészeti Múzeumban

Az Istenek és démonok királysága – Mezopotámia Kr. e. 1000-500 című tárlat október 5-én nyílik meg, és egészen február elejéig látogatható. A szervezők szerint hasonló léptékű kiállítás tízévente csak egy-kettő van a világban.