Vizuál

KÉP-regény: Valami Monet

2021.09.10. 13:15
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Monet-kiállítás emlékeit idézi fel. 

A címet kéretik fonetikusan, szó szerint kiejteni, ahogyan írva vagyon! Nem Moné, hanem Monet. Merthogy ez így hangzott el, és mindig eszembe jut, ha a világ valamely pontján belefutok a francia impresszionistákba.

Ez az egész történet arról jutott eszembe, hogy megnyílt Budapesten Gerhard Richter nagyszabású tárlata, akit egyrészt a legnagyobb kortárs festőnek tartok, másrészt utoljára talán a 2003-ban megrendezett „Monet és barátai” című kiállítás volt számomra ekkora képzőművészeti agylövés a magyar fővárosban.

Szigorúan szubjektív véleményemhez hozzá kell tennem, hogy imádom a francia impresszionistákat, és nem véletlen, hogy a világ minden komoly múzeumában jelen vannak, mert akkora hatással voltak a globális képzőművészetre, mint, mondjuk, a Bécsi klasszikusok a komolyzenére.

Nem fordul elő évente, hogy ennyi hipertehetség kerüljön elő egyszerre ugyanonnan. Tudok mondani egy magyar vonulatot is, amikor a Brassai, Kertész, Moholy, Munkácsi, Capa ötösfogat alakította a fotográfia világát, csak hogy egy kicsit a saját ténykedésem irányából beszéljek haza.

A 18 évvel ezelőtti Monet tárlat nagyszerűségét azért is igyekszem hangoztatni, mert a magyar bulvársajtó megközelítéséből kiderült anno, hogy nincs mindenki tisztában az impresszionizmus, világméretű képzőművészeti jelentőségével. Van a bulvárfotográfusok között ez a színes, szélesvásznú, viszonylag egy irányba gondolkodó, enyhén bulváragyú forma, akit gyakorlatilag semmilyen kultúrbombával nem lehet lezavarni a celebek-gyerekek-kutyák tengelyről, ami egyfelől nem baj, mert valakinek ezt is kell csinálni, másrészt viszont érdemes azért arra odafigyelni, hogy ne csináljunk fotórovat vezetőt olyanokból, akik nem ismerik fel az olimpiai bajnok magyar sportolókat, nem tudják, hogy ki az aktuális amerikai elnök, és úgy küldik el a fotóriporter kollégát az egyik legjelentősebb budapesti tárlatra, hogy „menj el a Szépművészetibe, mert ott kiállít egy francia festő, valami Monet”

Monetesbaratai2003ClaudeMonetGondolaVelenceben-130658.jpg

Monet és barátai, 2003 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morPhoto)

Azóta már tudom, hogy nem szabad meghökkenni az ilyen jelenségeken, sőt, inkább röhögni kell rajta, mert az egyrészt gyógyító erejű, másrészt meg ha túl komolyan venném a sajtó világát, akkor lehet, hogy még mindig egy napilapnál szaladgálnék kiállítás megnyitókat fényképezni, amit szerintem nem szeretnék már annyira. Bár, ha belegondolok, olyan is volt már, hogy az egész életében kiállítás megnyitókra járkáló török kolléga, bizonyos Burhan Ozbilici úgy nyert év képe díjat a 2017-es Word Press fotó pályázaton, hogy az orra előtt lőtte agyon egy ámokfutó az aktuális kiállítást éppen megnyitó orosz nagykövetet.  Erre nyilván azért nem lehet hosszútávú karriert építeni, de kétségkívül jelzi, hogy a fotográfia tényleg a pillanat művészete, és bármikor bármi benne lehet a pakliban.  

A címben említett mondatra szerencsére már csak alig ketten-hárman emlékszünk, az ezt kimondó kolléga pedig azon túl, hogy már rég elfelejtette az egészet, azóta az ingatlanpiacon igyekszik megteremteni egzisztenciáját, és ezzel szerintem mindenki jól járt.

Az egészhez csak annyit tudnék hozzátenni, hogy akinek ideje engedi, az nézzen szét mostanság a Magyar Nemzeti Galériában, mert ott éppen kiállít valami Richter…

További érdekes fotókért és történetekért kattints ide>>>

(valami morpho)

 

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.
Klasszikus

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Vizuál ajánló

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.