Vizuál

KÉP-regény: Valami Monet

2021.09.10. 13:15
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi Monet-kiállítás emlékeit idézi fel. 

A címet kéretik fonetikusan, szó szerint kiejteni, ahogyan írva vagyon! Nem Moné, hanem Monet. Merthogy ez így hangzott el, és mindig eszembe jut, ha a világ valamely pontján belefutok a francia impresszionistákba.

Ez az egész történet arról jutott eszembe, hogy megnyílt Budapesten Gerhard Richter nagyszabású tárlata, akit egyrészt a legnagyobb kortárs festőnek tartok, másrészt utoljára talán a 2003-ban megrendezett „Monet és barátai” című kiállítás volt számomra ekkora képzőművészeti agylövés a magyar fővárosban.

Szigorúan szubjektív véleményemhez hozzá kell tennem, hogy imádom a francia impresszionistákat, és nem véletlen, hogy a világ minden komoly múzeumában jelen vannak, mert akkora hatással voltak a globális képzőművészetre, mint, mondjuk, a Bécsi klasszikusok a komolyzenére.

Nem fordul elő évente, hogy ennyi hipertehetség kerüljön elő egyszerre ugyanonnan. Tudok mondani egy magyar vonulatot is, amikor a Brassai, Kertész, Moholy, Munkácsi, Capa ötösfogat alakította a fotográfia világát, csak hogy egy kicsit a saját ténykedésem irányából beszéljek haza.

A 18 évvel ezelőtti Monet tárlat nagyszerűségét azért is igyekszem hangoztatni, mert a magyar bulvársajtó megközelítéséből kiderült anno, hogy nincs mindenki tisztában az impresszionizmus, világméretű képzőművészeti jelentőségével. Van a bulvárfotográfusok között ez a színes, szélesvásznú, viszonylag egy irányba gondolkodó, enyhén bulváragyú forma, akit gyakorlatilag semmilyen kultúrbombával nem lehet lezavarni a celebek-gyerekek-kutyák tengelyről, ami egyfelől nem baj, mert valakinek ezt is kell csinálni, másrészt viszont érdemes azért arra odafigyelni, hogy ne csináljunk fotórovat vezetőt olyanokból, akik nem ismerik fel az olimpiai bajnok magyar sportolókat, nem tudják, hogy ki az aktuális amerikai elnök, és úgy küldik el a fotóriporter kollégát az egyik legjelentősebb budapesti tárlatra, hogy „menj el a Szépművészetibe, mert ott kiállít egy francia festő, valami Monet”

Monetesbaratai2003ClaudeMonetGondolaVelenceben-130658.jpg

Monet és barátai, 2003 (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / morPhoto)

Azóta már tudom, hogy nem szabad meghökkenni az ilyen jelenségeken, sőt, inkább röhögni kell rajta, mert az egyrészt gyógyító erejű, másrészt meg ha túl komolyan venném a sajtó világát, akkor lehet, hogy még mindig egy napilapnál szaladgálnék kiállítás megnyitókat fényképezni, amit szerintem nem szeretnék már annyira. Bár, ha belegondolok, olyan is volt már, hogy az egész életében kiállítás megnyitókra járkáló török kolléga, bizonyos Burhan Ozbilici úgy nyert év képe díjat a 2017-es Word Press fotó pályázaton, hogy az orra előtt lőtte agyon egy ámokfutó az aktuális kiállítást éppen megnyitó orosz nagykövetet.  Erre nyilván azért nem lehet hosszútávú karriert építeni, de kétségkívül jelzi, hogy a fotográfia tényleg a pillanat művészete, és bármikor bármi benne lehet a pakliban.  

A címben említett mondatra szerencsére már csak alig ketten-hárman emlékszünk, az ezt kimondó kolléga pedig azon túl, hogy már rég elfelejtette az egészet, azóta az ingatlanpiacon igyekszik megteremteni egzisztenciáját, és ezzel szerintem mindenki jól járt.

Az egészhez csak annyit tudnék hozzátenni, hogy akinek ideje engedi, az nézzen szét mostanság a Magyar Nemzeti Galériában, mert ott éppen kiállít valami Richter…

További érdekes fotókért és történetekért kattints ide>>>

(valami morpho)

 

 

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Vizuál

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Fiatalon elhunyt Ando György, a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum igazgatója

A direktort 55 éves korában érte a halál – adta hírül az intézmény.
Vizuál hír

Kincsekkel bővül a Picasso Múzeum

Pablo Picasso lánya a képzőművész kilenc alkotását Franciaországnak adományozta, amelyek 2022-ben kerülnek kiállításra a párizsi Picasso Múzeum nemzeti gyűjteményében - jelentette be Roselyne Bachelot kulturális miniszter. 
Vizuál ajánló

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.
Vizuál interjú

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Vizuál díj

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.