Vizuál

KÉP-regény: Van az a pénz

2024.09.06. 13:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az Oasis 2000-es magyarországi koncertéről hozott egy felvételt, és arról elmélkedik, vajon mi lehet a valódi ok amögött, hogy a brit rockegyüttes tizenöt év után ismét összeáll egy turné erejéig. 

2025 nyarán újra összeáll az Oasis zenekar, a kilencvenes évek mindent elsöprő britpop irányzatának zászlóshajója. Legalábbis ezt jelentették be a hivatalos oldalukon. Nem akarok nagyon elmélyülni a kérdésben, de a kilencvenes években a Blur-Pulp-Oasis aranyháromszög nagyjából akkora felhajtást generált a brit zenei mainstreamben, mintha újraéltük volna a beatkorszakot, és erre persze a brit zenei szaksajtó rá is dolgozott rendesen.

Az 1991-ben alapított Oasis dalait az egész világ imádta, a Live forever, a Wonderwall vagy a Don’t look back in anger egész egyszerűen letarolta a zenei szakmát és a közönséget egyaránt.

Az Oasis máig több mint hetvenmillió albumot adott el világszerte, nyolc listavezető számuk volt Nagy-Britanniában.

Az emberek megőrültek a zenekar alapjait alkotó Gallagher fivérek, Liam és Noel zsenialitásától, a sajtó meg hangos volt a botrányaiktól, alkohol- és drogügyeiktől, de amíg a zene ezt kompenzálni tudta, addig nagyjából azt csináltak, amit akartak.

El is szálltak maguktól a srácok elég rendesen. Azóta is csak repkednek, pedig a zenekar időközben kimúlt. Történt ugyanis, hogy a folyamatos balhék után a két tesó viszonya annyira elmérgesedett, hogy Noel egy párizsi koncert előtt kisétált az öltözőből, és közölte, hogy kilép a zenekarból, az öccsével pedig nem hajlandó soha többé egy színpadra lépni.

Soha többé, aha….

Amúgy a sztori akkor már régóta tartott.

2000 augusztus nyolcadikán fellépett az Oasis a Szigeten, de Noel Gallaghert hiába keresték a rajongók a színpadon. Már akkor is dúlt a testvérharc, így aztán különböző és egyéb elfoglaltságokra hivatkozva nem is utazott el Budapestre, úgyhogy Liam egyedül vitte el a show-t, amúgy meglehetősen unottan és lélektelenül. Arra is emlékszem, hogy irdatlan mennyiségű szirszart rendeltek az öltözőbe, beszerezhetetlen söröket, borokat, előhűtött irhabundát, jegesfürdőt, akármit.

A kétezres koncert gerince a zenekar Definitely Maybe című lemezére lett felfűzve, amely megjelenésének 30. évfordulója alkalmából Liam Gallagher – immár szólóban – idén is fellépett a Szigeten.

A vicc az, hogy mivel Noel egyik koncerten sem volt jelen,

ezért a laza 24 év elteltén kívül nem sok különbséget lehetett érzékelni a két koncert között.

OasisLiamGallagherSziget2000aug8-130511.jpg

Oasis (Liam Gallagher), Sziget, 2000. augusztus 8. (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Noel kilépése egyébként olyan volt, mintha Szörényi Levente lépett volna ki az Illésből vagy Presser Gábor az LGT-ből. Gyakorlatilag Noel csinálta meg a zenekart. Ő írta és hangszerelte a dalokat, ő szervezte le a producereket, és ha ő kilép, akkor Oasis sincs többé. Liam próbálkozott még egy darabig, aztán inkább a szólókarriert választotta. Ezt követően tizenöt éven keresztül arról szólt a történet, hogy

a két tesó milyen válogatott szitkokat és ízes káromkodásokba csomagolt gyalázkodásokat kiabált egymásra.

Erről, a zenekarokra jellemző jelenségről nehéz eldönteni, hogy a gyűlölködés vagy a marketing mozgatja inkább a szálakat. Amikor a Rolling Stones éppen nem fejtett ki értelmezhető zenei tevékenységet, akkor a Jagger-Richards páros sárdobálása gondoskodott arról, hogy nehogy a zenekar neve feledésbe merüljön, és hát, hazai vizekre is evezhetünk a Szörényi-Bródy vonal legalábbis véleményes „kreatív nézeteltérései” kapcsán.

Érdekes módon ezeknek a „balhéknak” mindig búcsúkoncert, aztán meg reunion lett a vége. Vagy az eleje, nem is tudom. A hirtelen összeállt Oasis is tizennégy koncertet hirdetett meg 2025 nyarára az Egyesült Királyságban és Írországban.

A fegyverek elcsendesedtek. A csillagok összeálltak. A nagy várakozásnak vége. Gyertek, és legyetek tanúi. A tévé nem fogja közvetíteni

– áll a zenekar honlapján. A nagy örömködős kibékülés margójára csak nagyon halkan jegyezném meg, hogy a Sun brit bulvárlap azt írta, a turné becslések szerint négyszázmillió font (körülbelül 184 milliárd forint) körüli bevételt hozhat, amiből ötven-ötven millió font csordogál le fejenként a két Gallagher fivérhez. De ez gondolom lényegtelen, hisz a csillagok összeálltak.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: Oasis (Liam Gallagher), Sziget, 2000. augusztus 8. (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál ajánló

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Vizuál ajánló

Hol van a művész helye a gépi alkotás világában? – kezdődik a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivál

Október 11. és 13. között rendezik meg Sepsiszentgyörgyön a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivált, amely hiánypótló kulturális kínálatot nyújt a székelyföldi régióban.
Vizuál magazin

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Vizuál ajánló

Három kortárs alkotást láthat a közönség a 8. Szlovén Filmnapokon

A Toldi Moziban lesz látható Szlovénia idei Oscar-nevezettje, a Megváltás kezdőknek, amelyet a kritikusok Bong Joon-ho Élősködők című filmjéhez hasonlítottak. Vetítik emellett a megtörtént eseten alapuló Megfigyelést, valamint A test című dokumentumfilmet is.